5. 6. 2006
Ostuda volebního zpravodajství: kapacita připojení a meze "vteřinové" žurnalistikyOstuda, kterou si utržila Česká televize v průběhu voleb, kdy nedostála spektakulárně svým povinnostem, vyplývajícím z požadavku zákona i Kodexu na objektivitu a faktickou správnost zpravodajství, ukázala na meze "vteřinové žurnalistiky" i směr, kudy se média budou ubírat. Tady a teď je příkaz "online" zpravodajství, který si vyžaduje masivní finanční rezervy, investované do sto- a vícenásobků kapacity připojení a výkonu serverů pro případy zájmu o "breaking news". Které vyžaduje souhru desítek zpravodajů, editorů i komentátorů spolu s desítkami techniků, grafiků a dalších specialistů v zákulisí. Stovky lidí v pohotovosti. Jeden nikdy neví, co se může stát... Absurdní situace nastala v České televizi, která několik hodin vysílala "modré" exkluzivní průzkumy o 38% výsledku ODS, za které utratila stovky tisíc, ne-li milióny. Mezitím už ale Český statistický úřad generoval faktické výsledky dle sečtených okrsků, které se od "exkluzivních" průzkumů ČT lišily drasticky. Česká televize ale dál žila ve své virtuální realitě, i když se špičkovou počítačovou grafikou. Fakta ji nezajímala. Multimediální server iDnes byl oproti tomu perfektně připraven, jeho lidé byli všude, jeho servery nespadly a prokázal přes obrovský nápor, že digitální fotoaparády, mobilní telefony, PDA terminály a automatické vizuazlizující aplikace umí přinášet pravdivá data okamžitě. Přepočet křesel na mandáty neměl chybu a ten, který chtěl detailní výsledky v číslech a nespokojil se s "křesílky" a zaokrouhlenými hodnotami, měl je online na severu Českého statistického úřadu. Nemělo smyslu konkurovat těmto silným hráčům. Svět "online" médií se v ten okamžik rozdělil na velké a ty ostatní. Hra investovaných peněz do hi-tech řešení v české politické žurnalistice má pro rok 2006 svého vítěze. Je jím server iDnes. Ten, komu stačí definitivní výsledky a bude spíše chtít slyšet komentáře, přečte si v pondělí ráno tištěné noviny a publicistické servery. Případně zajde večer do své oblíbené hospody. Ta není virtuální. Hlas lidu, hlas boží. |
Veřejná mediální služba, reprezentovaná Českou televizí, netušila několik hodin nic. Spadly jí totiž servery, zahlcené požadavky koncesionářů na video ČT 24, a ona "přeci měla své exkluzivní průzkumy". Nač se tedy starat o realitu, kterou znali stejně v tu chvíli všichni? Z prognostického studia České televize, řízeného nafoukanými diletanty v čele redakce zpravodajství, měli občané, novináři i politici celý večer srandu. Český rozhlas přestal být v tu samou chvíli mediální normou, i když obstál ve vyváženosti, přesnosti i rychlosti. Selhal ale v propagaci své aplikace. Selfpromo je největší slabinou této instituce. Ti, co měli internet k dispozici, přebíhali mezi iDnes a okamžitými výsledky ČSÚ, ostatní koukali na televizi. Rádio poslouchal jen málokdo. Na rozhlasový internetový speciál pak klikl málokdo, i když byl nejpřehlednější a stejně rychlý, jako flashová animace iDnes... I ve volebních studiích stran byly zapnuté televize a počítače, nikoliv rádia. Lidové noviny ukázaly v tu samou chvíli (naštěstí pro ně jen v Praze) , že "mimořádná papírová vydání" jako selfpromo novinářské pohotovosti nemá smysl dělat, neboť výsledky, měnící se během hodiny, činí z potištěného nákladu makulaturu a z šéfredaktora Veselina Vačkova směšnou figuru. Titulek přes šest sloupců hlásající "triumf ODS" ukázaly nekritičnost redakce, pokud se triumfem nemyslí pat. "Výpověď levici" ze sloupku na první straně mimořádného vydání se také nekonala. Kudy se bude ubírat další vývoj, je v tuto chvíli jasné. Budoucnost žurnalistikyInteraktivita vizualizací: Zprostředkování obrazové podoby složitých výpočtů a tabulek plných čísel do "lidsky pochopitelné" podoby. Obrázky řeknou víc, než stovky stran vysvětlujícího textu. Multimedialita: Zvuk bez obrazu a dalších služeb ztrácí atraktivitu. Ztratí ji tím rychleji, čím dostupnější bude nabídka nových digitálních televizí. Tito noví hráči zapříčiní v rámci konkurenčního boje souboj investic i nápadů. Kdo nepřinese jinou přidanou hodnotu než konkurence, stojí mimo hru. Okamžitě a neodvolatelně. Kooperace: Výhodu má ten, který dokáže kooperovat tam, kde tomu druhému nekonkuruje. Spolupracovat tak mohou rádia a televize s tištěnými médii, internetové servery s tištěnými deníky, stejně jako inspirativní jsou hitech aplikace, médiím zprostředkovaných telekomunikačními operátory či programátorskými firmami. Specializace: Dělat jen to, co zvládneme perfektně. Nemá smysl, aby internetový publicistický deník soutěžil v plošném pokrytí událostí zpravodajstvím či stal se z něj agregátor cizích dat , jakým je třeba rss mediální portál Právě dnes. psáno pro týdeník Ekonom, ve zkráceném vydání vyšlo i v deníku Metro |