13. 11. 2002
Británie: šíří se podvodné reklamy prostřednictvím esemesekRostoucí počet britských občanů, zejména mladých lidí, se stává obětí podvodníků využívajících emailu, esemesek a faxu, varovalo britské ministerstvo průmyslu a obchodu.
Podvodnické firmy často využívají falešných slosování o ceny a různých nabídek, ve snaze přimět příjemce svých zpráv, aby reagovali. Jak roste popularita esemesek mezi dětmi, hrozí vážné nebezpečí, že se právě děti stanou hlavní obětí podvodných firem. |
V současnosti se už v Británii týdně rozesílají prostřednictvím esemesek miliony reklam týdně a majitelé mobilních telefonů dosud nemají žádnou možnost, jak se jim vyhnout. V jednom případě dostali majitelé mobilních telefonů esemesku "Líbíš se mi" s výzvou, aby zavolali na dané telefonní číslo, aniž byli příjemci informováni, že jde o drahé telefonní číslo. V jiných případech dostali majitelé hotelů a restaurací žádost, aby faxovali své brožury na dané telefonní číslo. Posléze se ukázalo, že toto faxové číslo je drahá komerční telefonní linka. Na celý problém upozornil před dvěma měsíci poprvé deník Guardian, když popsal jeden podvodný projekt, který nyní vyšetřují britské úřady. Firma MobyMonkey rozesílá nejprve majitelům mobilních telefonů esemesku tohoto znění: "Naléhavé! Právě jste vyhráli překvapení, cenu v hodnotě 500 liber (25 000 Kč). Čekáme, že si ji vyzvednete!" a o několik dní později zprávu: "Naléhavé! Vyzvedněte si svou cenu v hodnotě 500 liber!" Někteří majitelé mobilních telefonů dostávají tyto esemesky až čtyřicetkrát denně. Opakovaně tyto zprávy dostávají také děti. Náměstkyně britského ministra průmyslu a obchodu Melanie Johnsonová varovala veřejnost před takovýmito lživými či zavádějícími reklamními metodami. V srpnu vešla v Británii platnost směrnice Evropské unie, jejímž účelem je bojovat proti emailovému spamu. Podle směrnice má každá emailové zpráva obsahovat, o čem je, už v názvu, aby ji příjemci mohli případně vymazat bez čtení (Podrobnosti v angličtině jsou např. zde.) |