Umění přežít a roztomilý rasismus Eduarda Zemana
Mám raději tužku než nějaké Romy
Až tisíc dolarů ročně může prý romský vysokoškolák ze střední Evropy získat díky štědrosti amerického filantropa George Sorose. Ten minulý týden v Bratislavě ohlásil zrod nového programu na podporu vysokoškolského vzdělávání Romů. Vzdělání co nejširšího počtu Romů je, alespoň podle George Sorose, klíčem, jak je pozdvihnout z nejnižších příček sociálního žebříčku, a že to George Soros myslí vážně, o tom svědčí i jeho příspěvek na řešení tohoto problému ve výši více než 22 milionů dolarů. Romská otázka zjevně totiž patří k nejpalčivějším problémům mnoha evropských států, kde Romové podle neoficiálních odhadů tvoří bezmála až desetinu populace. Český ministr školství Eduard Zeman jasné východisko ze situace našel již před rokem. Navrhl totiž daleko účinnější způsob -zrušení zvláštních škol. *)
V pátek pak všichni školáci převzali vysvědčení a radostně se rozjeli na prázdniny. Zcela jistě závěr školního roku ale nepotěšil 200.000 učitelů, kteří se den před koncem školního roku měli možnost seznámit s názory "svého" ministra nejen na užití počítačů ve školství, ale i s jeho velmi specifickým postojem vůči Romům. Páteční tisková konference, kterou Eduard Zeman uspořádal ve svém úřadu na závěr školního roku, byla sice plná vzletných slov o úspěších sociálně demokratické vlády v oblasti vzdělávání, zvyšování učitelských platů a reformě školství, kterou bojkotují ostatní opoziční strany, ale poselství školákům, jejich rodičům a veřejnosti bylo vysloveno již den před skončením školního roku. Ve čtvrtečním vydání deníku MF Dnes Eduard Zeman odpovídal na otázky Simony Holecové, z nichž se šokovaný čtenář dozvěděl víc, než očekával. Averze ministra školství v 21. století k počítačům je sice u vládního představitele poněkud tragikomickou kuriozitou, ale je jeho osobní věcí, má-li raději inkoustovou tužku než poslanecký notebook. Je to jeho osobní problém. Proti gustu přece žádný dišputát. Ryze osobní záležitostí však nejsou už jeho skandální postoje k romské komunitě.
Roztomilé rozloučení
Docela nevinná otázka Simony Holecové věnovaná klíčovým kompetencím zastihla ministra školství naprosto nepřipraveného. Byl zjevně natolik z formy, že se dopustil typicky chybného výkonu, nad kterým by zajásal i Sigmund Freud. Základní klíčovou kompetencí člověka 21. století je totiž podle ministra školství především umění přežít. No, pane ministře, jak kde a jak u koho? Tato klíčová kompetence patří do základní výbavy dnešních českých politiků už řadu let a nikoho to už ani příliš nešokuje. Chybné výkony Eduarda Zemana však měly své pokračování. Odhalil redaktorce své lidské nitro a vyslovil, rasistický, názor, že hlavně naši romští spoluobčané jsou dnes mistry v takových základních dovednostech, jako rychle běhat, dobře střílet a umět vystopovat zvěř. Ti prý umí využít všeho, co se dá, ve svůj prospěch. Báječné, co slovo, to perla. Slyšet taková slova od ministra školství v závěru školního roku českého kantora potěší. Roztomilejší formu rozloučení s romskými školáky nemohl ministr školství na závěr školního roku ani zvolit. Není přesně jasné, zda Eduard Zeman nekonvertoval k hnutí skinheadů či není dokonce členem Národního odporu (slovník tomu alespoň nasvědčuje), ale to není ani tak podstatné.
Takového výroku by se v demokratické společnosti nemohl dopustit patrně ani učitel základní školy z Trhových Svin, natož pak ministr školství, který má dokonce ve svém úřadu několik zaměstnanců romského původu. Jaképak jsou asi pocity romských úředníků ministerstva školství? Působí snad na odboru speciálních škol jako domorodí stopaři? Jaké byly asi pocity romských rodičů a jejich dětí? Chybný výkon snaživého češtináře z Jižních Čech, který "byl (podle Josefa Švejka) tak pilnej, že to dotáhl až na ministra", je zářným dokladem toho, co vedlo ministra Zemana k myšlence zrušit zvláštní školy a víceletá gymnázia. Je to učebnicový příklad averze ke každému, kdo se poněkud liší svých chováním a zvyklostmi od "občanského" kodexu majoritní společnosti. Který západní politik by si ovšem mohl dovolit takový výrok, aniž by nebyl okamžitě odvolán ze své funkce nebo kterého by nesmetla vlna veřejného mínění a kategorického odporu většiny slušných učitelů? U nás? Proč vlastně? Kvůli nějaké hloupé větě vytržené z kontextu?
Umění si vybrat
Kdyby byl Eduard Zeman Romem, neměl by to v životě zcela určitě tak lehké. Barva jeho kůže by na něho upozornila ještě dříve, než by cokoli na veřejnosti vyslovil. Byl by nejen středem pozornosti ve škole, ale i kdykoli později, kdy by zaměstnavatel při jeho vstupu do kanceláře okamžitě zpozorněl, zda-li nemá na stole něco, co lze ukrást. Jako vzdělaný člověk by věděl, že domorodec žádající o zaměstnání umí nejen rychle běhat, dobře střílet a vystopovat zvěř, ale i cokoli jiného, co se může pak využít ve svůj prospěch. Pan ministr školství si ovšem uměl vybrat daleko lépe. Již kdysi plně prokázal své umění přežít. Vstupem do KSČ a později pak do modernějšího výtahu s názvem ČSSD, který ho vynesl až do Poslanecké sněmovny. Je ale kromě toho také vzdělancem. Jako češtinář ví, že užívání výrazu cikán je dnes projevem xenofobního primitivismu. Na ministerstvu školství je však veřejným tajemstvím nejen jeho odmítavý postoj k Romům, ale i ke vzdělávání zdravotně postižených žáků vůbec. Ředitel odboru speciálních škol Jiří Pilař by mohl vyprávět, jakou nevoli u ministra školství řadu let vyvolává jen pouhá existence speciálních škol. Přestože jich je ve školskému systému jen pět procent, odčerpávají (nu, považte, jaká nehoráznost!) z rozpočtu školství více než dvacet procent finančních prostředků.
"Konečné řešení"
Senát prý na podzim uspořádá veřejná slyšení o narůstajících projevech rasismu a xenofobie. Alespoň tak o tom jednomyslně rozhodli senátoři na závěr své červnové schůze. Jejich návrh prý pramení z růstu tohoto fenoménu v České republice a z jeho údajného tolerování státními institucemi. Slyšení k hrozbě rasismu a xenofobie navrhla uspořádat skupina devíti senátorů včetně předsedy horní komory Petra Pitharta, která by neměla docela určitě zapomenout poslat pozvánku i ministrovi školství. Bude-li ovšem ještě ve funkci. Místo pozvánky by však senátoři měli Eduardu Zemanovi spíše poslat velmi krátký dopis: "Jestliže píšete raději ručně, pane ministře, a zdá-li se vám to zatím jako nejrychlejší způsob komunikace, měl byste uchopit papír a nejbližší tužku a vrátit znovu k vámi dlouho zanedbávané literární tvorbě. Vaše literární dílo by mělo mít poměrně krátký název: DEMISE. Měl byste ho napsat co nejdříve a odejít do - Trhových Svin, i když není jasné, zda-li i tam budou z vás příliš nadšeni. Neumíte totiž ani rychle běhat, ani dobře střílet, ale ani vystopovat zvěř. Snad jen využít všeho, co se dá, ve svůj prospěch a přežít cokoliv."
*) Poznámka JČ: Potíž je, že právě přítomnost velkého počtu romských dětí ve zvláštních školách je důvodem, proč má ČR ve světě pověst rasistické země. Romské děti nejsou inteligenčně podřadné ani duševně nemocné a není důvodu, proč by měly být odsunovány do zvláštních škol.