Je nám třeba víry v Boha?
Burjan 27.1.2000, Česká republika
Osobní předmluva:
Jsem nepravidelným čtenářem BL. Kladně hodnotím jejich přístup, který mají
k dění v České republice a tématům které trápí a nebo zajímají naše
spoluobčany. Zatím jsem do BL nepsal, ale výše uvedený článek mně k tomu
vyzval..
Ve své podstatě zastávám názor technokrata a co nemohu dokázat, v to
nevěřím. Myslím si ale, že jsem přístupný ke všem názorům, pokud mají v
sobě zakomponováno to co vzpomíná v BL pan V.O. "Co nechceš aby ti jiní
činili nečiň ty jim".
Předpoklad: technokraté neuznávají základní filozofickou otázku - "Co je
prvotní, hmota nebo vědomí?"
Podle mého názoru je to vlastně neřešitelná otázka, neboť její zodpovězení
není jednoznačné a již celé generace vedou o ní spory. Lidstvu bude trvat
ještě dlouho až přijde na nevyvratitelné a kloudné vysvětlení této otázky.
Tak, aby i druhá strana toto vysvětlení přijala bez výhrad. Možná, že to
nebude ani do zániku naší planety. Jak tedy rozsoudit oba tábory? Oba
totiž "teistický" i "ateistický" vycházejí z předpokladů, které nelze
jednoznačně ani dokázat, ani popřít. Je sice dobré, že to filozofové již
tisíce let řeší, ale lidstvu by velmi prospělo, kdyby řešili prospěšnější
věci.
Pesimistický pohled:
Všimněme si rozmanitosti lidského myšlení a lidských povah. Z nich pak
vycházejí historicky doložitelné příklady zneužití ušlechtilých myšlenek,
jak pod praporem "červené revoluce", tak i pod praporem "černým" či snad
"modrým" atd. Při výběru vůdce je potřeba hledat takového, který má v sobě
zakódovanou morálku a podle ní se chová, ale přitom se nebojí a své
protivníky dovede přesvědčit a přimět ať se také tak chovají. Probíráme-li
se však v historii, pak takových morálních lidí - vůdců najdeme jen
poskrovnu. Absolutně morální, pak najdeme pouze v pověstech a bájích,
chcete-li také v teistických knihách (Bibli, Koránu apod.) Realita je úplně
jiná, většinou ten, kdo se do své funkce vůdčí osoby dostane ztratí zábrany
a chová se amorálně. Nebudu raději jmenovat, aby žijící politiky neurazil a
o mrtvých se prý má mluvit jenom dobře.
Nic nového pod sluncem. Nic se nezmění pouze se s tím musíme naučit žít.
Nyní k věci:
Chtěl jsem upozornit na citaci pana Vlastimila Obereignera, v BL z
27.1.2000, kde vzpomenul "Desatero", doporučoval by jemu, a také i
ostatním, aby si je přečetli. Desatero je ten nejsrozumitelnější zákoník a
pravděpodobně i nejstarší, který si pro svou potřebu, jak se domnívám,
vytvořil člověk. Židé tvrdí, že to zjevil Mojžíšovi Bůh. Důkaz?
Domnívám se, že poznání hlavně pochopení bodů 4 až 10 přikázání by bylo pro
lidstvo velmi prospěšné. Jeho vyvěšování je málo prospěšné a nevedlo by k
cíli. Lepší by byla skutečná obecná znalost těchto morálních zásad. Proto
nemohu souhlasit s citací v BL pana V.O." Ostatně, těch přikázání je moc
a lidi si jich tolik nepamatují. Na neštěstí, ještě k tomu těch
prvních 5 je nejméně potřebných a těch nejpodstatnějších si lidi
nestačí v rychlosti vzpomenout. Š"
Právě přikázání 4 a 5 bych považoval za nejdůležitější v lidské
společnosti. Pojednává se v nich totiž o vztazích v rodině a o vztahu k
životu. Nebudu je citovat, ale předpokládám, že se pan V.O. na ně podívá a
změní svůj názor na těch prvních 5Š..
Desatero je předkládáno na dvou deskách, přičemž na první desce jsou 3
přikázání týkající se vztahu člověka k Bohu a na druhé desce pak přikázání
4 až 10 týkající se vztahu mezi lidmi. V těchto jednoduchých větách je
vlastně asi poprvé stanoveno jak by se měl člověk chovat, aby obstál před
"Bohem a v lidské společnosti". Myslím si, že to je základní kámen naší
morálky, ať už si jí budeme nazývat jakkoli. Platí to dokonce i obecně, viz
další úvaha v následujícím odstavci.
Jenom je potřeba umět vyložit přikázání "Desatera" a chápat zákonitosti
lidského myšlení v lidské společnosti. I ve stranických strukturách platí
1,2 a 3 přikázání. Pouze místo Boha si musíme v dané množině lidí vložit
osobu, která představuje pro danou skupinu, stranu, sektu atd., vlastně "boha" a uvědomit si i souvislosti s dalšími body stanov určitého
společenství nebo strany.
Desatero je psáno srozumitelně a při troše snahy se dá zapamatovat alespoň
jeho smysl a bylo by asi krásné, kdyby se podle něj lidé chovali. Avšak
potíž, neřídili se a neřídí se podle něj ani ti, kteří je hlásali, hlásají
a šíří, nedá se tedy očekávat, že se podle něj budou řídit ostatní, natož
ti, kteří jej ani dokonce neznají.
Jak má fungovat demokratická společnost, která má sice zákony, ale nikdo je
ani nezná a nezná ani zásady morálky?
Závěr:
Předpokládejme, že nikdo z lidí není dokonalý a proto nečekejme, že se něco
změní když budeme teisty nebo naopak ateisty. Všechno pojede po vyjetých
kolejí, budou někde sice výhybky a semafory, možná i karamboly a oběti, ale
život na této planetě půjde dál nezávisle na dodržování morálky a víry v
jakéhokoliv boha. Bude se měnit pouze letopočet a lidé budou hledat
rafinovanější metody jak obejít zákon, a svého bližního si podrobit, přesto
že zákonů bude přibývat, nikdo je nebude číst a chovat se podle
nich.
Slyšel jsem, jak právník ve středních létech s dostatečnou praxi v jedné
specializaci si posteskl, že nemůže ani všechny zákony týkající se jeho
zaměření znát a proto po něm nemohu chtít ještě přesné znění a vysvětlení k
problému na který jsem se tázal. Říci si však o peníze nezapomněl a za
hodinu chtěl inkasovat to co u nás si většina lidi s průměrným platem
nevydělá ani za den. Škoda, že naše zákony nejsou jednoduché a
srozumitelné, ale obsahují mnoho chyb a umožňují úhybné kličky.
Dokonce jsem slyšel (JPP = jedna paní povídala), že i na některých školách
a kursech školí přímo ti, kteří tvoří zákony, jak tyto zákony obcházet a na
úkor ostatních si zajistit výhody nejrůznějšího charakteru. Kdo umí ten se
má a ten kdo neumí "čumí", kroutí hlavou a nechápe jak je to všechno
možné. To u přikázání desatera není možné, tam je předpis dán
jednoznačně.
Pro důkaz tohoto tvrzení bychom mohli najít mnoho příkladů vytunelovaných
společností a jiných nešvarů v naší společnosti. Téměř nikdo nebyl, není a
ani nebude za to potrestán. Dokonce si dovoluji tvrdit, že mnozí byli za
své chování odměněni a stejně jako dříve vykopnutí směrem nahoru.