Diskuse o sobě, nebo o Bohu?
(Příspěvek k polemice o teismu a ateismu v B.L. 26.01.2000.)
Je problémem všech těchto diskusí, že posuzují otázku existence či
neexistence Boha - Stvořitele prizmatem lidské zkušenosti, o níž víme, že
je velmi omezená, ač se v mnoha ohledech tváří, že věda dříve či později
odhalí každé tajemství. Podíváme - li se nezaujatě na vnitřní obsah Bible,
aniž bychom přistoupili na předpoklad, že Bible je slovem Božím, ale spíše
historií vývoje určitého segmentu názorů o vzniku světa a roli Boha v něm,
nutně musíme dojít k závěru, že jakákoli lidská diskuse o něm může být v
nejlepším případě vedena z pozice neúplného lidského poznání, včetně toho,
které se odvolává na autoritu Bible, už jen proto, že je dílem lidským,
tedy omezeným.
Ve všech velkých náboženstvích světa se ze všeho nejvíce odráží
nějaká lidská zkušenost s něčím, co je poněkud v rozporu s obecně sdílenou
zkušeností s řádem hmotné fyzikální reality, které jsme součástí. Ať se nám
to líbí či nelíbí, občas se ve světě jistot (jinak neochvějně platných
principů a zákonů, formujících chování přírody) objeví něco, co do těchto
jistot nezapadá.
Zřejmě se jedná o problém, s nímž se lidstvo potýká od počátku, kdy
se evolučně propracovalo ke schopnosti přemýšlet nad jevy, které jej
obklopují.
Nemám oprávnění vynášet soudy, které jevy a události, jejichž obsah se
rozchází s kauzalitou hmotného světa, jsou dílem podvodníků, dílem
přebujelé fantazie, zbožných přání či projevem jiné reality, kterou
souhrnně nazýváme -nadpřirozeno.
Obávám se však, že nejsem sama, kdo se podivuje nad skutečností,
proč se lidstvo zaobírá přinejmenším více jak pět tisíc let něčím, co by
objektivně vzato nemělo existovat? Otázkou tudíž je, zda náboženství nejsou
více důsledkem lidské zkušenosti s těmito anomáliemi, než výrazem strachu a
respektu před živly tohoto světa, jak se domnívá ateismus?
Není to tak dávno, kdy se prostí lidé (avšak také mnozí učenci)
domnívali, že blesky a hromobití jsou projevem Božího hněvu, že andělé
posedávají na obláčcích a duše zemřelých hříšníků se smaží v pekle, kdežto
duše bohabojných měšťanů si vychutnávají slasti ráje. Tyto projevy víry
však spíše než cokoli jiného byly projevem úpadku víry a její ideologizace
(nebudete -li poslouchat vrchnost, propadnete Božímu hněvu). Dnes by něco
takového sklidilo nanejvýš soucitný úsměv.
Když se začalo vědecky zkoumat lidské tělo a anatomické studie se
staly uznávanou vědeckou metodou, objevila se řada názorů, šířená
uznávanými autoritami, že anatomická zkoumání prokázala neexistenci ducha,
protože v lidském těle nebyl nalezen a nebylo v něm nalezeno nic, co by o
jeho přítomnosti mohlo svědčit.
O nějaké to století později, kdy do blízkého vesmíru vzlétly první
sondy, se objevily podobné názory. Prý Bůh neexistuje, protože sondy jej
nikde nenašly. Obávám se, že na těchto a podobných moudrostech postavený
ateismus má tutéž hodnotu jako na teorii o pekle a ráji postavený katolický
(ale také reformistický) moralismus.
Podívejme se blíže na jeden problém, který by mohl otázku teismu či
ateismu posunout do uchopitelnější polohy. Lidé ke své existenci potřebují
nějaký hodnotový systém, který jim skýtá jistoty o smysluplnosti tohoto
světa a toho, co konají. Vytváření konstrukce chrámu jistot vedlo mimo jiné
ke vzniku geocentrického modelu světa, v němž Země byla středem všehomíra a
důvodem k existenci Slunce, Měsíce a hvězd. To vše bylo dílem Božím pro
člověka, kterému byla dána moc nad vším ostatním stvořením.
Hierarchie hodnot, završená Kristovým náměstkem na Zemi, společně s
tímto jednoduchým modelem vesmíru, skýtala dosti přijatelný řád jistot, o
nějž se mohl člověk kdykoli opřít a když náhodou selhal, vždy byly po ruce
síly pekelné, na které bylo možno svést každou lumpárnu, katastrofu či
jinou nežádoucí anomálii.
Astronomická pozorování však tento hodnotový řád jistot vyvrátila.
Život sám si vyžádal, aby se předchozí geocentrický model evolučně
přetvořil v heliocentrický model, aniž by se změny dotkly podstaty těch
jistot, které člověk ke své klidné existenci potřeboval. Netrvalo dlouho a
ukázalo se, že ani tento systém není udržitelný. Poznání, že planeta Země
je součástí systému mnohem složitějšího, než je jen soustava planet
obíhajících okolo Slunce, a navíc se nachází v okrajové částispirálové
galaxie, otřáslo posledními zbytky jistot o něž se člověk opíral.
Vyvstal problém, kde najít nové jistoty? Z pozorované části vesmíru
se vytratil pevný bod, vše se nacházelo v neustálém pohybu a v přeměnách, o
jejichž smyslu bylo možno nanejvýš spekulovat, byť na vědecké bázi.
Biblický obraz světa přestal platit a církevní autority už neměly dost
prostoru k tomu, aby vytvořily nový model, který by byl v souladu s
vědeckým poznáním, přebírajícím zodpovědnost za vytváření nových jistot.
Ateismus není sice nic nového, můžeme se s ním setkat už v některých
směrech antické filozofie, avšak moderní ateismus, jaký byl zplozen
mechanistickým materialismem, už nebyl tak spekulativní, ale odvolával se
na vědu.
V užším slova smyslu lze říci, že věda zrušila Boha a na jeho místo
posadila věčnou hmotu. Ta se měla stát oním pevným bodem, skýtajícím opět
jistotu, že v tomto světě se lze o něco opřít. Oslava hmoty, jako příčiny
existence všech věcí a bytí všech živých tvorů, pak vyvrcholila v
ateistickém dialektickém materialismu.
Ten ve své vulgárnější podobě předkládal vesmír jako jeden
gigantický mechanický stroj, udržovaný v chodu vzájemným působením
přírodních zákonů a hmoty, v němž už nebylo pro Boha místo. Tento model jej
ani nepotřeboval, měl totiž svého boha - hmotu.
Vědecké poznání však zpochybnilo i tuto jistotu. Objev radioaktivity
ukázal, že atomy hmoty nejsou ani zdaleka takovou jistotou, jakou se zdály
být, ale podléhají určitým změnám, vyvolaným nějakými silami uvnitř atomů.
Aby toho nebylo dost, další výzkumy ukázaly, že mezi hmotou a energií
existují nějaké vztahy, které umožňují přeměny z jedné formy do druhé
(E=mc2).
Dialektičtí materialisté, ve snaze zachránit svůj hodnotový řád
přišli s tezi, že energie je jednou z mnoha forem hmoty. V komunistickém
impériu se nevíra v tuto víru trestala zrovna tak, jak se v dobách
dominance křesťanských nauk o vzniku světa a smyslu jeho existence trestala
nevíra v neomylnost učení církve.
Pro úplnost se podívejme, jak to s tou ekvivalencí energie a hmoty
ve skutečnosti je. Kosmologové se domnívají, že devět desetin hmoty
obsažené ve vesmíru se nachází ve formě nějaké energie a pouze jedna
desetina je "uschována" ve hmotných částicích (atomech), které pak utvářejí
jiné hmotné objekty. Všetečnou otázkou tudíž je, zda náhodou tomu není
opačně? Není hmota zvláštním případem stavu energie?
Věda však šla ještě dál. Ukázalo se, že energie je kvantována. Každá
vlna je v podstatě sledem kvant energie o určitých vlastnostech. A což
teprve neutrina? Chovají se až na několik málo výjimek (inverzní rozpad
beta) jako by hmota vůbec neexistovala. A přec se vyskytují u všech slabých
interakcí. Můžeme o neutrinech ještě hovořit jako o hmotných částicích,
nebo se jedná o jeden z možných případů fluktuace vakua?
Aby toho nebylo dost, teorie relativity ukázala, že ani prostor ani
čas nejsou neměnnými konstantami, ale podléhají změnám, jednoduše řečeno v
závislosti na rychlosti a energii vzájemně se ovlivňujících objektů.
Výzkumy posledních desetiletí v oblasti fyziky vakua prokázaly, že ani v
tomto směru není nic jednoznačné, že vakuum není ani zdaleka "čistým"
prostředím, prostým fyzikálních jevů. Naopak, četné pokusy prokázaly, že ve
vakuu neustále probíhají energetické kmity hluboko pod schopnosti přístrojů
je měřit. Jsou pozorovatelné pouze z měření v odchylkách drah některých
částic od předpokládané trajektorie.
Podívejme se v této souvislosti na existenci takzvaných virtuálních
částic. Vznikají fluktuacemi energie ve vakuu, aby se na velmi krátký
okamžik z vakua vynořily a opět do něj spadly. Jsou to ještě hmotné objekty
nebo už nejsou? Nebo jsou hmotnými objekty jen v okamžiku kreace a před tím
i potom jsou energií?
Samotné vakuum může za určitých okolností tvořit plnohodnotné hmotné
částice. Proč? Fyzikové odpověď částečně znají. Konkurenční teorie k teorii
big bangu říká, že hmota (částice hmoty) vzniká (energetickými) fluktuacemi
vakua. Zřejmě ke vzniku našeho vesmíru nebylo vůbec zapotřebí singularity,
o jejíž předchozí existenci nemělo smysl se bavit, protože měla ve všech
směrech nekonečné hodnoty. Vznik hmotných částic z fluktuací vakua však už
dává smysl vážné diskusi na téma, co bylo před vznikem našeho vesmíru.
Tím také začíná být legitimní otázka, co se nachází za naším
vesmírem? Vraťme se v této souvislosti k fyzikálním vlastnostem vakua. Mezi
ně patří poznatek, že vakuum se do určitých délek chová jako prostředí s
kauzální strukturou a od určitých velmi malých délek jako prostředí s
diskrétní strukturou.
To znamená, že od těchto velmi malých délek je vakuum kvantováno.
Když se na tento problém podíváme velmi zjednodušeně, podobně jak jej
nazíral Dirac, když tvořil teorii elektronu, pak není v rozporu s dosaženým
stupněm vědeckého poznání názor, že hmotné částice jsou v podstatě vzbuzená
kvanta vakua a díry ve vakuu, o energii, která odpovídá energii příslušných
částic.
Ruský fyzik Migdal se tímto problémem zabýval už v šedesátých letech
(Fázové přechody vakua) a dospěl k pozoruhodným závěrům. Podle něj je
vakuum prostředí, které má za všech okolností snahu uspořádávat se do
nejnižšího možného energetického stavu. Každá přebytečná energie je
odváděná pryč cestou kmitů vakua, avšak pouze do určitých kritických
hodnot.
Za jiných okolností, se může stát, že ve vakuu vznikne takzvané
energetické klubko. Řečeno jednodušeji, v určitém prostoru ve vakuu je
podstatně více energie než v jeho okolí. Pro struktury vakua je pak
výhodnější, když část jeho kvant přejde do vzbuzeného stavu, které po sobě
zanechají díry, mající opačnou energii k energii vzbuzených kvant vakua.
Celé toto klubko vzbuzených kvant vakua a děr, nesoucí příslušnou
energii pak vytvoří strukturu částice, která tuto přebytečnou energii
odnese pryč a vakuum se pak může vrátit do nejnižšího energetického stavu
(prosím, srovnejte tento případ s Diracovou energii elektronu - kreace
elekt!
ronu a pozitronu z vakua).
Odtud nám pak vyplývá několik dalších možných předběžných závěrů.
Především: vlastnosti vakua, to jest jeho diskrétní strukturovanost, jsou v
celém vesmíru a tedy v celém nekonečnu stejné. Pokud tomu tak je a nic
nenasvědčuje o opaku, pak kdekoli v nekonečnu mohou vzniknout v příslušném
rozpětí energií podobné vesmíry a žádné jiné. Odtud pak vyplývá, že náš
vesmír není v nekonečnu jediný, ale takovýchto vesmírů, lišících se pouze
celkovou hmotností (otevřený, stacionární, cyklický), může být v nekonečnu
nekonečně mnoho (jsou od sebe tak vzdálené, že se navzájem nemohou
pozorovat).
Vakuum má však ještě jednu fundamentální vlastnost a tou je
kreativita. To znamená, že má v sobě zabudovány vlastnosti, které mu
umožňují vytvářet objekty od jednoduchých (částice) po velmi složité
(atomy) a ty pak mohou díky svým fyzikálním vlastnostem vytvářet objekty
ještě složitější (živá hmota).
Jak to vše souvisí s problematikou existence či neexistence Boha?
Přinejmenším v tom, že fyzika vakua boří poslední jistotu, která nám
zůstala. Udělala z hmoty klubíčko "kmitajícího nic" napěchovaného energií.
Kvarková teorie, jakkoli je "elegantní" (včetně teorie strun), se vedle
toho spíše jeví jako zoufalý pokus o záchranu nezničitelnosti hmoty. Podle
Bible prý Bůh stvořil svět z ničeho. Ponechme stranou jednoduchý výklad o
jeho stvoření a podívejme se na podstatu. Z pohledu poznatků, které nám
nabízí fyzika vakua, tento svět (náš vesmír) mohl vskutku vzniknout z
ničeho, lépe řečeno z něčeho, co leží mimo dosah naších smyslových
schopností a mimo dosah naších laboratorních přístrojů.
Vše jako by nasvědčovalo, že pod energetickou nulou našeho hmotného
světa se nachází jiný svět, jehož vlastnosti jsou příčinou existence světa
našeho. Když existuje energetická nula, ohraničující dno rozpětí energií v
našem vesmíru, pak je také legitimní ptát se, kde se nachází strop tohoto
rozpětí. Přihlédnutím k předpokladu, že hmotná fyzikální realita se může
vytvářet v rámci určitého rozpětí energií a vlnových délek těchto polí, pak
je také legitimní ptát se, jaká fyzikální realita existuje mimo toto vcelku
nicotné rozpětí energií (ve vztahu k nekonečnu)?
V kontextu těchto otázek má pak už smysl klást si otázky na téma
jiných forem života než hmotných (energetických) ve vesmírech, které jsou
vzhledem k rozměrům a vlastnostem našeho vesmíru velmi nesouměřitelné.
Nevíme o nich nic a můžeme jen spekulovat. Jedno nám však z toho přece jen
vyplývá: nesmyslnost pojmu "nadpřirozeno". Všechny vlastnosti struktur
vakua, tedy světa nacházejícího se pod energetickou nulou nebo nad horní
hranicí rozpětí energií našeho hmotného světa, jsou svou povahou přirozené.
Pouze v nich platí fyzikální zákony sice podobné těm, které formují chování
našeho hmotného světa, avšak posunuty do jiných podmínek natolik, že v
lepším případě mohou ovlivŽovat jevy v našem světě, v krajních případech,
že jejich účinnost už nemůžeme pozorovat.
Tuto skutečnost si můžeme experimentálně ověřit na příkladu
účinnosti zákonů klasické mechaniky a zákonů teorie relativity. Do určitých
rychlostí a energií si klidně vystačíme s klasickou mechanikou. Čím více se
však budeme přibližovat relativistickým rychlostem, tím více budeme
zjišťovat, že kvalitativní vlastnosti pozorovaných objektů, prostoru a času
se mění natolik, že s klasickou mechanikou už nevystačíme. Oč větší
problémy by nám nastaly, kdybychom se zabývali fyzikálními vlastnostmi
objektivní reality nacházející se pod energetickou nulou a nad energetickým
stropem našeho hmotného světa, je nasnadě.
Nic z toho nám samozřejmě nedokazuje existenci či neexistenci Boha,
avšak naznačuje, že lze uvažovat o jiných formách bytí, které mohou být
velmi odlišné od forem bytí ve hmotné fyzikální realitě. V neposlední řadě
to je také otázka "prvotního hybatele", který nutí ono "nic" (vakuum) ke
kreativitě. Odkud se ve vakuu bere ta energie, která je příčinou vzniku
hmoty?
Lidé se podobnými otázkami, byý na mnohem nižší úrovni, zaobírají už
několik tisíciletí. Co je k tomu nutí? Nejedná se náhodou o již vzpomenutý
fakt, že občas jsme svědky něčeho, co by se z hlediska vlastností hmoty,
prostoru a času nemělo přihodit ani omylem? Co z pouhé neznalosti vkládáme
do kategorie nadpřirozených jevů, ačkoli může jít o obyčejné interakce mezi
dvěma jinak odlišnými světy, v místech prolínání podobných avšak ne natolik
posunutých fyzikálních zákonů, aby se neovlivnily navzájem? Zajisté jsou to
už spekulace, které nelze ani z části opřít o ověřitelné experimenty. Na
druhé straně těmto spekulacím nelze upřít jisté racionální jádro.
Lze vyjmenovat desítky jevů, které se vymykají obecně uznávaným
zkušenostem a přes dlouholeté odmítání si musíme zvykat, že jsou reálné.
Jedinou potíží pouze je, že nevíme jak je zařadit. Chybí nám k tomu
příslušný fyzikální a matematický aparát. Bude však tomu tak vždy?
Obávám se, že každá diskuse o existenci či neexistenci Boha vždy
narazí na tuto hranici, kterou nelze překročit a tak zůstáváme odkázání na
spekulace a dohady, byť zabalené do nějaké filozofie, které nás nechají v
nejistotě.
Problém teismu či ateismu tuto otázku neřeší. Pouze něco málo
vypovídá o individuálním světonázoru. Jestli Bůh "je", pak "je" bez ohledu
na to, jaký o jeho reálnosti máme názor. Jestli "není", pak "není" bez
ohledu, nakolik si jeho existenci přejeme.
Odvozovat tento problém od lidské zkušenosti, která je velmi
omezená, obávám se, bylo by velkou troufalostí. Nelze však přehlížet ty
indicie, které vypovídají o tom, že jiná realita než hmotná fyzikální
realita může existovat. Zajisté bychom mohli tomuto názoru se stejným
úspěchem oponovat a tak zjišýujeme, že při každém pokusu o rozřešení tohoto
problému se pohybujeme v kruhu, asi tak, jako když uvažujeme o podstatě
nekonečna (vždy narazíme na problém počátku, tedy nuly).
Jednou jsem slyšela názor, že kdyby Bůh existoval, nedopustil by ty
hrůzy a války, jaké se na tomto světě dějí. Nechci být detailista, ale
nepíše se snad v Bibli o tom, že když lidé se odvrátí od Boha, všechny tyto
prastaré hrůzy se budou vždy a vždy vracet? Jak vidno, ani v tomto směru
nelze uspět s prostou logikou. S opačným příkladem nemáme zkušenost a tak
nevíme, co by se dělo, kdyby lidé žili striktně podle desatera. Obávám se
však, že je lidskou přirozeností i z tak jednoduchých pravd udělat
zašmodrchané klubko problémů, k jehož řešení je nutno přizvat soudce a
kata.
A tak uzavírám tento příspěvek poznámkou, že není a nebude velmi
dlouho v naších silách pohybovat se v úvahách na tato témata na jiném než
kluzkém poli spekulací a dohadů, přičemž vždy zůstaneme odkázání na vzácné
okamžiky projevů jiné reality, do níž zařazujeme také Boha a na jeho
existenci si vzpomeneme teprve tehdy, když je nám velmi úzko, avšak jakmile
nám otrne, hned jsme pohotoví o všem opět pochybovat.