Zachovala se britská televize odvysíláním filmu o českém rasismu
rasisticky?
Jan Čulík
Napsal Mirek Vachek:
Reakce na článek "Já
jsem český občan s černou hubou, to je celá věc"
Vazeny pane Culiku,
Vas clanek zabyvajici se dokumentarnim filmem "Gypsies, Tramps and
Thieves" (Cikani, tulaci a zlodeji) ve me vzbudil nekolik neodbytnych
otazek:
1/ Nenavodil porad u svych divaku presvedceni, ze vsichni Cesi jsou
rasiste (rasovou kolektivni vinu)?
2/ Nedaval porad prilis jednoduche odpovedi na slozite otazky?
3/ Jak bylo zdokumentovano prijeti Cikanu ve Velke Britanii
3/ Jak se diva britska verejnost na uplatneni principu kolektivni
viny ve vztahu
k bombardovani Jugoslavie?
4/ Chysta NATO zasah v CR?
Diky za odpovedi
Mirek Vachek
P.S. Ne vsichni skini jsou rasiste, ne vsichni Cikani jsou citlivi,
slusni a pracoviti lide.
1/ Nenavodil porad u svych divaku presvedceni, ze vsichni Cesi
jsou rasiste (rasovou kolektivni vinu)?
Nenavodil. Pozorný čtenář si povšiml, že mezi názory českých občanů
na Romy ve výše zmíněném filmu byl i názor jednoho českého občana, který
odsuzoval český rasismus. To byl výrazný signál, a každý televizní divák ho
tak taky vnímal, že pořad neodsuzuje všechny Čechy jako národ.
2/ Nedaval porad prilis jednoduche odpovedi na slozite otazky?
Televize je svou podstatou nebezpečné médium. Je neobyčejně vlivná,
a přitom nedokáže dobře či jasně vysvětlit složité problémy. Televize
funguje na principu krátkých, důrazných, případně emocionálních výroků
(tzv. soundbites). Dokáže zobrazit situaci, nikoliv však vysvětlit
složitější (abstraktnější) problém. (Proto se mimochodem k televizním
pořadům, zabývajícím se složitější tematikou, vydávají knihy nebo brožury s
dodatečným množstvím informací - sám jsem se podílel na televizních
pořadech s takovými brožurami - dnes také existují dodatečné internetové
stránky.)
Vzhledem k tomu, že je televize velmi vlivný, ale velmi
zjednodušující a velmi manipulativní sdělovací prostředek, odpovědní
novináři s ní zacházejí opatrně, nikoliv jako s tupým klackem, kdy
nepořádně natočíme film či reportáž s množstvím nezvládnutých
kontextuálních emocionálních konotací, které interferují s hlavní
informací, kterou se snaží reportáž komunikovat a působí ve společnosti
spoušť a chaos.
Podle původních krátkých informačních článků v britském tisku, jaký o
sobotním filmu televize Channel Four cirkuloval v pátek jeden člen
redakčního týmu časopisu Central Europe Review, jsem měl předem o filmu
velké pochybnosti: z novinového popisu jsem měl dojem, že jde o nepořádně
připravenou a zaujatou, levicovou politicky korektní hloupost.
Samotný vysílaný film však na mě udělal velký dojem. Opakuji: pokusíte-li
se v hodinovém televizním pořadu vysvětlit celou složitost romské
problematiky v České republice o níž diváci nevědí skoro nic, nevysvětlíte
nic a diváka jen zmatete - uvedete ho do chaosu.
Tvůrci zmíněného dokumentárního filmu, vedeni neomylným
profesionálním instinktem, zvolili při výrobě tohoto filmu jedinou možnou
správnou cestu. Určili si, co je hlavní a nejdůležitější rys rasového
pronásledování českých občanů v České republice a naprosto správně a
inteligentně poznali, že je to uplatňování principu kolektivní viny.
Toto uplatňování principu kolektivní viny pak přesvědčivě dokázali
sledováním čtyř osobních osudů. Vysvětlili o záležitosti všechno, co je k
ní třeba vědět. Přestože nebyli Češi vylíčeni jako rasisté jako komunita,
obávám se, že obraz, který vznikl, byl realistický a nebyl pozitivní.
3/ Jak bylo zdokumentovano prijeti Cikanu ve Velke Britanii?
Film nebyl o přijetí Romů ve Velké Británii, byl o rasismu v České
republice. Bylo dobře, že netříští své téma. Film se stavěl ostře kriticky
vůči britské vládě - to byla jeho hlavní myšlenka - že vzhledem k situaci
Romů v České republice odmítá - na rozdíl od Kanady - poskytovat Romům
politický asyl.
Mimochodem, dověděli jsme se, že jedna osoba, která v Londýně
tlumočí pro české Romy, žádající tam o asyl, svědčí o tom, že pobývají v
Británii s obrovskou úlevou. S překvapením zjišťují, že se k nim britské
obyvatelstvo chová normálně a neštítí se jich, protože jsou černí, jako to
dělá obyvatelstvo v ČR. V Británii je obrovské množství lidí z různých
národů a z různých ras a v nikdo se nad barvou kůže nepozastavuje. Pro Romy
z ČR je to obrovské osvobození od psychického stresu.
Před půldruhým rokem jsem byl se svými dvěma dcerami, tehdy ve věku
13 a 9 let, kdesi v Čechách v létě na koupališti. Shodou okolností byly na
koupališti taky dvě indické děti. Po chvíli ke mně dcery šokovány přiběhly
a informovaly mě, že některé české děti se už v bazénu nechtějí koupat,
poté, co do něho vlezly Indky s černou kůží, protože je teď "špinavý".
3/ Jak se diva britska verejnost na uplatneni principu kolektivni
viny ve vztahu
k bombardovani Jugoslavie?
Britská veřejnost ve své většině pokud vím stále bombardování Srbska
schvaluje, protože ač bylo jakkoliv kontroverzní, (Západ snad měl vyslat
pozemní vojska) zabránilo genocidě kosovského obyvatelstva srbskou armádou
a policií.
4/ Chysta NATO zasah v CR?
Musím to říct brutálně: Obrazně řečeno ano. Věcně řečeno: ne zrovna
NATO, ale Evropská unie určitě zásah nejen chystá, ale už provádí. Nazvěte
to imperialismem západních civilizačních hodnot, avšak tyto hodnoty budou
bezpochyby České republice postupně vnuceny. (Viz komentář Ivana Hoffmana o
hrozbě Haiderova volebního úspěchu v Rakousku a postoji Evropské unie k
tomu na jiném místě těchto BL.)
Evropská unie nebude v žádném případě u země, žádající o vstup,
tolerovat volné projevy tak intenzivního rasismu, jakého jsme byli svědky v
britském televizním filmu, aniž by přitom nenutila její vládu provádět
soustředěnou protirasistickou kampaň.
(Za farizejské je jistě možno považovat skutečnost, že v členských
zemích EU se rasismus možná nepronásleduje tak intenzivně, v Británii,
např. v britské policii, však bezpochyby ano.)
Pročpak asi česká vláda začátkem února zahajuje ve sdělovacích
prostředcích kampaň proti rasismu?
A ještě poznámka: i kdyby nakrásně býval nebyl zásah NATO loni na jaře
oprávněný, jak nosný je argument, že se můžeme chovat neeticky, případně
zůstávat pasivní vůči nespravedlnostem, protože jinde je to přece také
špatné, tak co...?