úterý 1. února

O B S A H

Co je nového v České republice:

  • Komentovaný přehled zpráv Odkazy:
  • Výběr nejzajímavějších článků z poslední doby Genetika a psychiatrie:
  • Vědci objevili sebevražedný gen Diskuse:
  • Zachovala se britská televize odvysíláním filmu o českém rasismu rasisticky? (Mirek Vachek, Jan Čulík) České školství:
  • Návrh novely vysokoškolského zákona a Boloňská deklarace (Jiří Zlatuška) Česká politika:
  • ČSSD a KSČM (Ivan Hoffman)
  • Haider, Rakousko a Evropská unie (Ivan Hoffman) Tlak mediálních magnátů na veřejnoprávní sdělovací prostředky:
  • Reportéři z BBC proti Murdochovi Reakce:
  • Jak je to s Romy v Británii? (Jiří Hruška)
  • "Já jsem český občan s bílou hubou, tedy rasista, xenofob a kdo ví, co ještě." (Jan Kyncl)
  • Český občan s černou hubou (Vojtěch Polák) Pokračování diskuse o Bohu:
  • Kdo ještě nediskutoval o Bohu? (Pavel Kočička)
  • Shrnutí nejnovějších vědeckých poznatků: Diskutujeme o sobě, nebo o Bohu? (Dana Cihelková)
  • K diskusi na téma theismus a atheismus (Jaroslav Štemberk)
  • Těm, co je to jasné (Jaroslav Navrátil)
  • Je nám třeba víry v Boha? (Burjan)
  • Ferdinand nerozumí Goedelově větě (Rostislav Laifr)
  • Dopřejte Goedelovi klid (Jiří Vacek) Oznámení:
  • Demokratická iniciativa občanů - DIO: Hesla z Programu pro ty, které ještě vývoj v ČR nezvedl ze stoliček (Petr Cibulka)



    Ikona pro Vaši stránku...

    |- Ascii 7Bit -|- PC Latin 2 -|- ISO Latin 2 -|- CP 1250 -|- Mac -|- Kameničtí -|



  • Kdo ještě nediskutoval o Bohu?

    Pavel Kočička

    Je zajímavé sledovat, jak rychle se diskuze na téma Bůh je-Bůh není, Boha potřebujeme-Boha nepotřebujeme vrátila na stránky Britských listů. Pro lepší přehlednost uvádím malou rekapitulaci dosavadních příspěvků. Všem autorům se omlouvám za vytržení jejich slov z kontextu.Snažil jsem se vybrat to, co je charakteristické.

    z článku Jana Čulíka, 14.1.2000, Moderní kosmologické teorie
    "Dnešní spekulace, že vesmír vznikl jako "kvantové tunelování z vakua", jsou v souladu se starořeckým vědeckým principem, že nic nemůže vzniknout z ničeho, neboť "vakuum" moderní kvantové fyziky, které pulsuje, není "nic" - jinak by nemohlo pulsovat."
    Tady to začalo. Pan Čulík neutrálně informuje o nových vědeckých teoriích, které, zdá se, by mohly řešit problém vzniku vesmíru z ničeho.

    z reakce Juliany, 17.1.2000, Odmítám příliš teologickou poznámku Jana Čulíka
    "V ceskem tisku prevladaji ruzne formy theismu (ponejvice katolickeho). Pocet clanku vubec neodpovida tomu, jak je pocet vericich a atheistu zastoupen v ceske populaci. Proto uz na ruzne clanky o Bohu a transcendentnu zacinam reagovat lehce nevrazive." 
    Kdo jiný než záhadná inteligentní Juliana rozpoutá diskusi? Stáčí ovšem řeč od faktů a z nich vyplývajících teorií a filozofií k tomu, že teistických úvah je v Česku nějak moc. Reaguje "nevraživě".

    z reakce Jana Lipšanského, 19.1.2000, "Nemám rád poznámky ateistů"
    "Proto tvrdím, že se Juliana projevila jako náboženský fanatik ateistické vědecké komunity, a využila přitom jedinou berličku své komunity - vědu. Vědu omylnou, která ještě nedávno tvrdila, že létat se nedá, že vlak nemůže jezdit příliš velkou rychlostí, protože by se lidé zbláznili..."
    Pan Lipšanský, jediný vyhraněný "teista" v diskuzi, si dovolil dost. Napsal že, věda je berlička "ateistických fanatiků". Reakce druhé strany na sebe jistě nedá dlouho čekat.

    z reakce Jana Kyncla, 20.1.2000  "Nemám rád poznámky teistů k ateistům"
    "A na závěr si dovolím být netolerantní. Jsem pro, ať si každý věří v co chce, když tím nebude obtěžovat druhé. Ale nechtějte, abych to já osobně financoval."
    I pan Kyncl je obtěžován "teismem". Svým osmerem "nefanatického ateisty" zajímavě vysvětluje proč. A na závěr podotýká, že mimo jiné jde i o naše peněženky!

    z reakce Václava Pinkavy, 20.1.2000  "Bůh s námi ..."
    "Existence Boha je obdobnou hádankou, bez rozluštění chcete-li, stejně jako 'důvod proč tu jsme'. Člověk má nárok pracovat na svém niterním a nesdělitelném přesvědčení, pokud jej nikomu nevnucuje silou."
    Pan Pinkava svým příspěvkem vše relativizuje. Vrací však diskusi toleranci. Krátká přestávka, a jedeme nanovo.

    z reakce Juliany, 26.1.2000, Jak je to s poznáním a boží existencí: slíbená nudná odpověď
    "Racionalni analyza ma svoje uskali a muze (ale nemusi!) vest do propasti. Ale nic lepsiho nemame.  Iracionalni pristupy, ktere se ridi zjevenymi pravdami,  vedou do baziny vzdycky."
    A opět je tu Juliana s vědou jako nejméně nebezpečným přístupem při zkoumání problémů. Chladná, racionální,... nudná.

    z reakce Ferdinanda, 26.1.2000, K Julianě: Přejte každému jeho pravdy
    "Tvrdim, ze kazdy ma svou pravdu a ma pravo ji hlasat, byt ji treba neumi obhajit ucenym mudrovanim, a to tak dlouho, dokud jeho pravda neodporuje empirickym faktum. Naopak tvrdim, ze sebelepe dokazana teorie nema narok na existenci, pokud se s fakty nesrovna."
    Ferdinand to napsal hezky. Škoda jen, že nedodal nějaké příklady teorií, které se nesrovnávají s fakty, abychom si ho mohli zaškatulkovat.

    z reakce Jana Lipšanského, 26.1.2000, "Reakce o Bohu"
    "Ja se neminim s nikym dohadovat, zda Buh je, ci neni, zda se da dokazat, nebo poznat. To je osobni zalezitost kazdeho z nas. Slo mi o to, ze ani jedna strana nema pravo si narokovat patent na svuj nazor jako jediny pravy. Ze vecne putky zastancu a odpurcu jsou v tomto ohledu nesmyslne a zbytecne."
    Pan Lipšanský láme nad diskutujícími fanatickými a nefanatickými ateisty hůl. 

    z reakce Jana Kyncla, 27.1.2000  "Reakce nejsou o Bohu, reakce jsou o lidech"
    "Mně například vůbec nejde o to, klást si otázku mají-li pravdu theisté a atheisté; tu otázku po bytí Boha považuji za zmatečnou a tudíž vhodnou leda tak k pivu, když už je práce hotova. Jde o to, jak vedle sebe- a ještě lépe spolu-, tady na tomto světě žít. Ve chvíli, kdy si to uvědomíme, můžeme otázku bytí Boha pominout. Praktických otázek je tolik, že na to ani nebude čas."
    Pan Kyncl zmírňuje tón. Říká, že takové diskuse, jako ta naše, jsou dobrá věc. Hlavně ať se ale nediskutuje o bytí Boha, je tu moře důležitějších věcí.

    z reakce Vlastimila Obereignera, 27.1.2000  "Je nám třeba víry v Boha?"
    "Nemám zde (v Oregonu) v širém okolí nikoho, kdo by se do takovéto debaty pustil ... Diskutovat je možné ale o jiných aspektech příbuzných této otázce. O logice víry v různé legendy a všelikých pověr, které obsahuje Svaté písmo, o zázracích a dogmatech, na kterých církve staví, o fanatické disciplíně mnohých věřících, o mnohdy kriminálních důsledcích tohoto fanatismu, o jeho krvavé historii a tak dále... prostě o naprosto nevyvratitelném negativním působení existence náboženství."
    Pan Obereigner s lítostí sděluje zajímavou informaci. V Americe na toto téma není možné diskutovat. Pro Američany prostě Bůh je a hotovo. O čempak diskutovat? Ještě že máme internet a spojení do Česka. V Česku to je jiná káva...


    Kdo nám ještě v diskusi chybí? Zdá se, že nikdo. A nebo přece...? Kde je hlas "teistického fanatika", který by hlásal zjevené pravdy? 

    z knihy Joba, asi 1500 p.n.l.
    "Kdož jest, jenž zatemňuje radu řečmi neumělými? Přepaš nyní jako muž bedra svá, a nač se tebe tázati budu, oznam mi. Kdes byl, když jsem zakládal zemi? Pověz, jestliže máš rozum..."

    ze žalmu Davida, izraelského krále, asi 1000 p.n.l.
    "Říká blázen v srdci svém: Není Boha." 

    z knihy Izajáše, asi 700 p.n.l.
    "Převrácená myšlení vaše zdali nejsou podobná hlíně hrnčířově? Zdali říká dílo o dělníku svém: Neučinil mne? A účinek říká-li o učiniteli svém: Nerozuměl?"
    "Pozdvihněte zhůru očí svých a vizte, kdo to stvořil? Kdo vyvodí v počtu  vojsko jejich, a všeho toho ze jména povolává? ... Zdaliž nevíš, zdaž jsi neslýchal, že věčný Bůh. kterýž stvořil končiny země, neustává ani zemdlívá, a že vystižena býti nemůže moudrost jeho?"

    z dopisu Pavla, misionáře, Římanům, asi 50-60 n.l.
    "Neboť vědomost o Bohu jest v nich zjevna; Bůh totiž ji zjevil jim; vždyť neviditelné vlastnosti jeho od stvoření světa se spatřují, jsouce poznávány z věcí stvořených, a to i jeho věčná moc i božství, takže nemají omluvy."

    Teď by diskuse mohla býti vyvážená. Čtenář nechť použije každý rozum svůj a zaškatulkuje se.

    Pavel Kočička

    P.S. Dotknul-li jsem se někoho, ať mi křesťansky či nekřesťansky odpustí. Měl jsem potřebu tu vážnost poněkud nadlehčit. Jenom poněkud...


    |- Ascii 7Bit -|- PC Latin 2 -|- ISO Latin 2 -|- CP 1250 -|- Mac -|- Kameničtí -|