Mediální bitva o Aleppo
19. 12. 2016 / Daniel Veselý
Informační atraktivita bitvy o východní Aleppo
zprostředkovaná západními sdělovacími prostředky odpovídá asymetrické povaze
samotných bojů, kdy jedna strana efektivně drtí tu druhou. Pokud se
mainstreamová média exkluzivně soustředí na nešťastníky pohřbívané ruskými a
syrskými bombami a v mnohem menší míře na oběti ozbrojených rebelů ve
východním Aleppu, můžou mnozí pojmout podezření, že dochází k informační
nevyváženosti či přímo k dezinformačnímu šumu. I když pod tíhou důkazů a
svědectví není možné ignorovat zločiny Asada a spol., totéž platí i pro
kriminální aktivity vzbouřenců z východního Aleppa, mezi nimiž má navrch
syrská odnož Al-Káidy.
V souvislosti s masivním bombardováním pozic
ozbrojené opozice ve východním Aleppu se objevily reminiscence na genocidu ve
Rwandě a Halabdži či masakr v Srebrenici. Americká velvyslankyně při OSN
Samantha Power v této souvislosti hovořila o barbarství páchaném na
civilistech v Aleppu Syřany, Rusy a Íránci, aniž by se z pochopitelných
důvodů zmínila o klíčové roli své země při vyzbrojování Saúdské Arábie, jejíž
vojenské dobrodružství v Jemenu má za následek smrt více než 100 dětí denně. Její slova jsou
proto irelevantní a nadto velice cynická.
Nahlížet na boje v Aleppu jako na genocidu, kde proti
sobě stojí jednoznačný viník a bezbranná oběť, by bylo stejně pošetilé, jako
zamlčovat svědectví o nelidském strádání tamních civilistů v důsledku vojenských
operací Damašku a spol.
Korespondent listu Independent
Patrick Cockburn píše,
že islamisté hrající prim ve východním Aleppu (Fronta an-Nusrá – nyní Džabhat
Fatah aš-Šám a Ahrar aš-Šám) zabránili západním novinářům ve vstupu na jimi
ovládané území a pro mediální prezentaci si vybrali mnohem tvárnější „místní
aktivisty“. Zahraniční média se poté musela spokojit se zprávami od „prověřených
osob“, které mohly informovat pouze o tom, co jim islamisté předem schválili.
Západní novináři totiž se vstupem na území ovládané
ozbrojenou syrskou opozicí riskovali v lepším případě únos, v horším
smrt.
Cockburn tvrdí, že pro západní média bylo výhodné
zveřejňovat videa a rozhovory přes Skype s osobami žijícími ve východním
Aleppu. Ačkoli tyto mediální výstupy nemusejí být nutně falešné, nenalezneme
v nich žádnou zmínku o tisících ozbrojených rebelech, pouze záběry
trpících civilistů. To ale ostře kontrastuje se záběry z Mosulu, kde
irácké ozbrojené složky bojují proti Daeši, který používá tamní civilisty jako
lidské štíty.
Podle Cockburna je potěšilé se domnívat, že toto dramaticky působivé
PR je dílem pouze syrské ozbrojené opozice, neboť mediální specialisté
pracující pro „rebely“ získávají finance a výcvik od zahraničních vlád. Symbióza
západních sdělovacích prostředků a informačních zdrojů pod kontrolou opozice představuje
dle Cockburnova mínění etický problém, protože západní veřejnost kvůli absenci
nezávislých novinářů ve východním Aleppu nemůže pro objektivní posouzení bojů získat
hodnověrné informace.
Specialista na Blízký východ Juan Cole, který mezi řádky
vyjadřuje sympatie k nekáidistické syrské opozici, míní,
že porážku si rebelové ve východním Aleppu zčásti zavinili sami. Jestliže měla syrská
revoluce v prvních dvou letech válečného konfliktu značnou podporu mezi
obyčejnými Syřany, vyjma alávitů, kteří tvoří 14 procent populace, tato podpora
se poté, co opozici začala dominovat syrská Al-Káida, vytratila. Spletitá
demografická struktura Sýrie, kde vedle alávitů spjatých s režimem žije 7
procent křesťanů, 3 procenta Drúzů, 10 procent Kurdů, 30 procent sekulárních
sunnitů a 34 procent sunnitů inklinujících k náboženství, prostě
nedovoluje, aby zde arabskými monarchiemi a Tureckem podporovaní sunnitští
povstalci získali kruciální podporu. A to i přesto, že se mnoho vzbouřenců
hlásí k myšlenkám Muslimského bratrstva, neboť i muslimští bratři chtějí
v celé Sýrii zavést středověké islámské právo, jak píše Juan Cole.
Syřané jsou téměř ze 70 procent sekulárně orientovaní, a
proto nepodporují muslimské bratry a už vůbec ne káidistické elementy. Cole
proto dochází k závěru, že pokud by Syřané měli na vybranou mezi těžko
stravitelným režimem Bašára Asada a představiteli opozice, raději si neochotně
zvolí první možnost. A proto také východní Aleppo padlo.
Ačkoli ve východním Aleppu od roku 2012, kdy jej ovládli
vzbouřenci, žijí převážně sunnité tíhnoucí k náboženství, v západní
části města žije asi milión obyvatel, kteří raději preferují syrský režim, a to
i proto, že byli vystavováni občasné minometné palbě ze slumů východního
Aleppa se stovkami civilních obětí. Když Rusové „umírněným rebelům“ nabídli, aby opustili východ města
s podmínkou, že se musí distancovat od káidistů, ti to odmítli a pevně se
s káidisty semkli, píše Cole.
Cole konstatuje, že militarizace syrské revoluce, jejíž
hnací silou se stali káidisté, zlomila „rebelům“ ve východním Aleppu vaz,
jelikož si nedovedli získat zásadní podporu mezi běžnými Syřany.
Mediální bitva o Aleppo má dvě základní fronty. Představitelé
první fronty ignorovali džihádistický element ve východním Aleppu a exkluzivně
se soustředili na materiál, který jim dodávali aktivisté pracující pod
drobnohledem ozbrojené opozice. Zástupci druhé fronty naopak tvrdí, že ve
východním Aleppu operovali pouze džihádisté, kteří pod krkem drželi nevinné
civilisty (či tam žádní civilisté nebyli), a syrský režim a jeho spojenci měli
plné právo je nemilosrdně likvidovat. Třebaže jsou zprávy o zvěrstvech Asada a
spol. vesměs pravdivé a západní média mají před groteskní proasadovskou propagandou
očividně navrch, nelze přehlížet zjevné nedostatky západních sdělovacích
prostředků při informování o bojích o Aleppo.
Vytisknout