Test tolerance české společnosti aneb Komu vadí hidžáb?
4. 11. 2016 / Daniel Veselý
Když jsem před několika dny psal o
zápecnické povaze tuzemských kauz, netušil jsem, že další už je na obzoru.
Pravda, případ bývalé studentky střední zdravotnické školy Ahmednuur Ayan
Jamaalové původem ze Somálska, které ředitelka ústavu zakázala nosit do školy
šátek, už žije nějaký ten pátek svým životem, nicméně celá pře nyní skončila
před soudem. Žalující strana, která od školy požaduje omluvu a odškodnění ve
výši 60 tisíc korun, se stala terčem zastrašování a projevů nenávisti, a tento
fakt sám o sobě by soudné lidi měl zvednout ze židlí. Jsme navíc svědky jen
další z nekonečné řady bouří ve sklenici vody, protože český právní řád
v tomto případě hovoří zcela jasnou řečí.
Tato kauza, ostatně jako celá řada dalších domácích kauz, ukazuje
na akutní neznalost českého právního řádu u těch, kdo se tak bohabojně stavějí
za údajně ohroženou českou suverenitu a staré dobré pořádky. U soudu se smetanu
mediálního lesku snažili slíznout čeští pravicoví politikové jako Václav Klaus
ml., Jana Černochová, Stanislav Křeček a exdisident a bývalý zaměstnanec BIS
v jedné osobě František „Čuňas“ Stárek. Ti se jako jeden muž postavili za
ředitelku školy, neboť podle slov Václav Klause ml. tu existuje „zjevná snaha
udělat z ní exemplární příklad, který by nás naučil, jak se chovat, co si
myslet, jak a co říkat“.
Klaus ml. a jeho ideologičtí soukmenovci celý případ zřejmě
chápou jako další příklad osekávání svobod, ba nestoudného diktátu menšin a na
nich vydělávajícího parazitického neziskového sektoru, a to vše podle not
neomarxistické doktríny, již symbolizuje vládnoucí šabatovsko-uhlovský
trockismus. Úporná snaha vytřískat z „kauzy muslimských šátků“ politický
kapitál a zároveň přiložit pár polen do ohně tradiční islamofobie z těchto
politiků čouhá jako sláma z bot.
K případu se před časem vyjádřil také český prezident
Zeman, když věren svému tažení proti islámu prohlásil, že hidžábem to začíná a
burkou končí, a neodpustil si přitom sexistickou poznámku na adresu
„nepohledných žen“, jež by si zahalování zasloužily. Miloš Zeman se volky
nevolky usvědčil z neznalosti českého právního řádu, jak se posléze
dozvíme.
Přitom je samotná kauza z právního hlediska naprosto bez
kontroverzí, a to i z laického pohledu. Pokud je Listina základních práv a
svobod součástí
ústavního pořádku České republiky, je samozřejmě nadřazena i školním řádům.
Ačkoliv je Česká republika sekulárním státem, český právní řád nejenže
nezakazuje nošení hidžábu, ale ani nošení burky, jak ostatně potvrdil
advokát Ondřej Múka. Podle vyjádření ombudsmanky Anny Šabatové, která se opírá o
antidiskriminační zákon, byl Jammalové znemožněn přístup ke vzdělávání právě
kvůli nošení šátku. A Česká školní inspekce hovoří o pochybení, když jí
ředitelka školy zakázala nosit hidžáb.
Tolik fakta a dále už se pohybujeme v rovině domněnek,
dohadů a ideologie.
Odpůrci nošení šátků kupříkladu přicházejí s tvrzením,
že by se v arabských zemích nemohlo stát, aby někdo v tamních školách
provokoval třeba s krucifixem na krku. Tito lidé ale nevědomky předvádějí
stejnou míru netolerance jako arabské režimy a islámské mocenské struktury,
proti jejichž ideologii tak sveřepě vystupují, a navíc odvrhují liberální étos
západních demokracií, který si navenek přejí zachovat. Jejich marně skrývané úsilí
o neutralizaci Listiny základních práv a svobod přitom naráží na samotnou
podstatu českého právního řádu, kterýžto v jejich očích představuje pevné
hradby proti domnělé invazi nekompatibilní islámské ideologie.
Debata o tom, zda jsme ochotni tolerovat nošení hidžábů v českých
školách či úřadech, by přirozeně měla probíhat a může být prospěšná, ale je
zapotřebí nejdříve respektovat český právní řád a vyvarovat se iracionálních
předsudků a pověr.
Vytisknout