Vlaky mezi ČR a Německem jezdí pomalu. Proč?
1. 5. 2016 / František Řezáč
Chystám se jet v polovině května z Plzně do Mühldorfu na řece Innu v Hormím Bavorsku. Vlakem. Když jsem hledal optimální spojení, časově i na přestupy, vyšla mi trasa přes Cheb a Marktredwitz. Když se podíváte na mapu, bude se vám to zdát divné. Proč nejedu po geometricky kratších vzdálenostech přes Furth im Wald nebo Železnou Rudu? Protože tyto trati jsou, co se týče průměrné rychlosti vlaku, jen o něco lepší lokálky. "Rychlík" Karel Čapek potřebuje na 80 kilometrů z Plzně do Brodu nad Lesy (Furth im Wald) v Horní Falci skoro jeden a půl hodiny. Průměrná rychlost je tedy zhruba 60 kilometrů za hodinu. Tentýž vlak ale jezdí až 150 km/h. v úseku mezi Zdicemi a Rokycany.
Z Plzně do Železné Rudy na společné česko-bavorské nádraží se dostanete "rychlíkem vyšší kvality" po sto kilometrech skoro za dvě hodiny a 10 minut. Průměrná rychlost činí 48 kilometrů za hodinu. Také tento vlak vyvine mezi Zdicemi a Rokycany skoro trojnásobně vyšší rychlost. Na prohlídku nádraží a šumavského infocentra vám při čekání na přípoj do Plattlingu zbyde dobrá půlhodinka. Z Plattlingu nebo Marktredwitz už vláčky frčí až 160. Takže jde o to, dostat se ze sítě ČD co nejrychleji do Německa. A to jde, v mém výše uvedeném případě, Pendolinem do Chebu za hodinu a dvacet minut lokálkou do Marktredwitz.
Tak, když jsem dostal pozvánku od českého a saského ministerstva dopravy na konferenci o vlakovém spojení mezi Prahou a Drážďany, vydal jsem se ze z Plzně na sever do Ústí nad Labem. Jestli to tam na tom severu nebude lepší, než u nás na Západě.
Lanovkou na Větruši jsem jel sám, trochu jsem se bál, ale po dobrodružné jízdě "rychlíkem" z Plzně do Mostu (průměrná rychlost 50 km/h) a osobákem do Ústí už se to dalo vydržet. Eště, že ty vlaky jezdí a dojedou...
O konferenci na Větruši se můžete dočíst ZDE
Kdybych tam byl nebyl, tak bych tomu (možná) věřil. Politici na obou stranách česko-bavorské nebo česko-saské hranice, to jest z přilehlých zemí a regionů, jsou si této nevyhovující a takříkajíc ostudné situace v mezistátní železniční dopravě vědomi. Méně už to bolí politiky v Berlíně, ti se dívají na mapu jaksi ve větším měřítku. Nedal by se ten český ostrůvek pomalých vlaků nějak objet? Třeba z Drážďan přes Marktredwitz?
A vyplatí se stavět vysokorychlostní tratě (VRT) s tunely pod Šumavou a Krušnými Horami do té Zlaté Prahy? Berlín bude přece v konečné fázi muset rozhodovat a platit...
Podle plánů, které byly na Větruši předneseny, je optimistický scénář uvedení VRT mezi Prahou a Drážďany rok 2035. Buďme realisty, bude to tak někdy kolem roku 2040. O VRT mezI Mnichovem a Prahou přes Plzeň raději pomlčme. Buďme rádi, že se vylepší a zkrátí stávající trať mezi Plzní a Domažlicemi, aby ten vláček jezdil aspoň stovkou. I to bude dobré. Redaktoři, kteří na takové události jezdí zásadně autem, se na konferencích o vlacích nabaští a politikům jejich sliby zbaští. To my ovšem, jako voliči v blížících se krajských volbách, nemusíme...
Foto Vladimír Novák. Autor článku na lokomotivě rakouské výroby č. 310. Za Rakouska jezdily mezistátní rychlíky rychle.
VytisknoutObsah vydání | Pátek 29.4. 2016
-
1.5. 2016 / Jan ČulíkMinimalistická demonstrace ultrapravicových extremistů se konala na Prvního máje v Praze1.5. 2016 / Jan ČulíkZatímco v Praze šíří někteří Češi nesnášenlivost a nenávist, pracovníci drážďanské opery rozšiřují signály tolerance29.4. 2016 / Romové jsou tak strašně různí, jako jsou Češi30.4. 2016 / Pařížské jaro30.4. 2016 / V Indii byl zaveden zákaz vaření během dne poté, co si vedra vyžádala 300 lidských životů29.4. 2016 / Desetitisíce evropských uprchlíků dostaly za druhé světové války útočiště v Sýrii, v Egyptu a v Palestině29.4. 2016 / Aleppo dnes29.4. 2016 / Index on Censorship: V Evropě došlo v roce 2016 k výraznému potlačování svobody projevu22.4. 2016 / Bude odsouzen, protože je intelektuál a katolík29.4. 2016 / Czech deputy ombudsman for human rights: "We have to rethink the concept of human rights"29.4. 2016 / Prague appeal court has found a left-wing student activist not guilty of "attacking a policeman"29.4. 2016 / Turci zřejmě nedostanou povolení cestovat bez víza do EU v důsledku zhoršující se lidskoprávní situace v jejich zemi29.4. 2016 / Jeremy Corbyn popírá, že Labour Party má "problém s antisemitismem". Ken Livingston označil Hitlera za sionistu28.4. 2016 / Human Rights Watch: Rakousko schválilo drastická, neospravedlnitelná opatření proti žadatelům o azyl27.4. 2016 / Řecká dluhová krize eskaluje27.4. 2016 / Karel DolejšíJak je ti, Rakousko, aneb Proč si německý "kancléř sjednotitel" zve Viktora Orbána27.4. 2016 / Minisummit NATO v Hannoveru jednal o ruské hrozbě27.4. 2016 / Czech Republic deports a Russian student for filming a man spraying some graffiti on a wall27.4. 2016 / Reforma německých výzvědných služeb zastavena?27.4. 2016 / ČR: Fašisté vyvolávají nenávist, policisté vytloukají zuby, antifašisté končí před soudem27.4. 2016 / An antifascist student is threatened with a stricter punishment while Czech fascists go scotfree27.4. 2016 / Evropské selhání ohledně uprchlíků je ozvěnou evropského morálního kolapsu ve třicátých letech27.4. 2016 / USA podpořily blokádu NATO vůči Libyi ve snaze uzavřít cestu pro uprchlíky. Blížíme se Orwellově vizi?2.4. 2016 / Hospodaření OSBL za březen 2016