Pokud považujete Britské listy za důležitý informační zdroj, předplaťte si je
19.7. 2016
21. 4. 2016 / Pavel Urban
Máte pravdu, že podíl islamistů v západní muslimské populaci je velmi malý (minimální není úplně nejlepší výraz). Na to Vám ovšem každý český odpůrce muslimské imigrace odpoví stokrát řečeným protiargumentem: islamistů mezi muslimy je velmi málo, mezi nemuslimy nejsou vůbec. A k "útokům islamistů" stačí drtivá menšina, která se ovšem vyskytuje jen tam, kde je i drtivá většina. Pokud na tohle nedokážete odpovědět, pak se s nějakým vyvažováním nemusíte vůbec namáhat. Sexuální násilí existuje i mezi čistokrevnými Čechy. A tendence jej za jistých okolností tolerovat ("koledovala si o to"), zde existuje také, i když dnes už není moc silná. Že by ovšem k českým kulturním tradicím patřilo organizované zneužívání na masových akcích, o tom mi není nic známo. Vám ano? To je docela důležitý rozdíl, píše v reakci na předchozí výměnu názorů s Bohumilem Kartousem Pavel Urban (ZDE a ZDE).
Máte pravdu, že totalitní (předlistopadová) propaganda se snažila záměrnou a účelovou manipulací vyvolat dojem, že socialistický svět prosperuje, zatímco se ten kapitalistický utápí v problémech. To ale nebyl pravý opak skutečnosti, jak si mnozí lidé mysleli. Socialistické Československo skutečně prosperovalo a problémy Západu, o kterých se psalo, opravdu existovaly. Háček byl v tom, že západní státy prosperovaly podstatně více a že problémy socialistických států včetně Československa byly podstatně větší. Manipulativnost normalizační propagandy nespočívala ani tak v tom, co psala a říkala, jako v tom, co vynechala.
Apelovat na dodržování lidských práv, na tom nic kýčovitého není a já to také netvrdím. Kýčem je, pokud bojujeme za lidská práva (i za cokoli jiného) popíráním problémů, které jsou s nimi spojeny. Ať už popíráním přímým nebo vyvoláváním dojmů, že to jsou všechno jen hoaxy.
Píšete, že mnou zmiňované problémy jsou pouze hypotetické. Pokud máte na mysli má tvrzení ohledně působení Britských Listů na českou veřejnost, pak máte samozřejmě pravdu. Vycházím z reakcí a myšlenek lidí, které znám a to nikoli pouze na internetu a nikoli pouze na Britské listy. Ale přímo dokázat svá tvrzení nemohu. Pak je ovšem nonsens psát, že tyto "problémy drtivě překrývají fakt, že i česká společnost by měla přispět k naplňování lidských práv." Protože pokud mám pravdu, pak tyto problémy (s BL) k naplňování lidských práv (migrantů) v České republice rozhodně nepřispívají.
Druhou možností je, že tyto "hypotetické problémy" jsou problémy s muslimy. Konkrétně jsem zmiňoval muslimská ghetta a hromadné sexuální útoky. Tohle jsou to pouhé hypotézy, něco, co možná neexistuje nebo co se vůbec nestalo? Mohu jen doufat, že této možné interpretace vašich slov si nikdo nevšimne. Máte pravdu, že podíl islamistů v západní muslimské populaci je velmi malý (minimální není úplně nejlepší výraz). Na to vám ovšem každý český odpůrce muslimské imigrace odpoví stokrát řečeným protiargumentem: islamistů mezi muslimy je velmi málo, mezi nemuslimy nejsou vůbec. A k "útokům islamistů" stačí drtivá menšina, která se ovšem vyskytuje jen tam, kde je i drtivá většina. Pokud na tohle nedokážete odpovědět, pak se s nějakým vyvažováním nemusíte vůbec namáhat.
Sexuální násilí existuje i mezi čistokrevnými Čechy. A tendence jej za jistých okolností tolerovat ("koledovala si o to"), zde existuje také, i když dnes už není moc silná. Že by ovšem k českým kulturním tradicím patřilo organizované zneužívání na masových akcích, o tom mi není nic známo. Vám ano? To je docela důležitý rozdíl.
Česká republika opravdu unese pár tisíc imigrantů, třeba i problémových. Pár desítek tisíc také. Jde ale o to, kdo o tom bude rozhodovat. Jestli česká vláda nebo nějaká evropská či mezistátní komise přidělující kvóty. To je rozdíl, který BL úplně ignorují. Ačkoli právě ten významně přispěl k vyvolání současné hysterie. Čeští rasisté by sami o sobě zřejmě nepřekonatelného protivníka nepředstavovali. Jejich koalice s euroskeptiky, za kterou můžeme poděkovat evropským politikům, to už je tvrdší oříšek. Mohou tvrdit, že dnes nám jich pošlou pár tisíc, zítra pár milionů. A mohou mít pravdu. Tím spíš, že, pokud je mi známo, české vlády byly ochotny převzít uprchlíky, které Čechům přisuzovaly dosud navrhované kvóty. Ale bez jakýchkoli dalších závazků ohledně přijímání uprchlíků v budoucnu.
Kritické médium je takové, které přináší faktické informace, padni komu padni, a kvalifikované komentáře, které nesledují nějaký politický či jiný cíl. Médium, které chce něco vyvažovat, přestává být plně kritické a stává se propagandou. Jsem už trochu starý na to, abych to apriori odsuzoval. Ve skutečnosti bych ocenil, kdyby BL dokázaly úspěšně propagovat pestrost, otevřenost a dodržování lidských práv.
Potíž je v tom, že dnes podle všeho přispívají k pravému opaku. Propagandista vědomý si své role ví, že takový stav je v prvé řadě jeho vlastním selháním. Falešný pocit vlastní kritičnosti může tuto sebereflexi zablokovat. A být "kritický" je velmi snadné, pokud radikální kritiky svých postojů odmítáme jako nelegitimní, zatímco umírněné (v tomto případě evropské konzervativní myšlení) zcela ignorujeme.
Vytisknout19.7. 2016
21.4. 2016 / Bohumil Kartous
Strach z toho, co přinese vlna imigrace a jaké následky to může mít je patrný v celé nedávné historii. Ohrožení islamismem, domnělou metlou západní civilizace, je iluzorní v tom smyslu, že existuje myriáda jiných ohrožení, která jsou z hlediska obětí...
21.4. 2016 / Jan Čulík
14.4. 2016 / Bohumil Kartous
Je velmi dobře možné, že Britské listy u některých lidí podněcují emocionální reakci, která vede k okamžitému odmítnutí toho, co deník přináší v souvislosti s migrační krizí. Je to žel stejný problém, jako to, že ve společnosti existují lidé, kteří j...
14.4. 2016 / Pavel Urban
Pokud někomu předložíte názor či fakt, který je kritický k jeho postoji a ten jej pochopí jako stvrzení vlastního postoje, pak je vina na jeho straně. To platí v akademické diskusi za předpokladu, že obě strany jakž takž dodržují její pravidla. To je...
14.4. 2016 / Jan Čulík
Dlouholetou zkušenost pokojného soužití s muslimy na Západě prostě nelze nahradit ani vysvětlit českým "skeptikům" slovy. Musíte tam žít a nikoliv vymýšlet si nesmysly v zemi, jako je ČR, kde málokdo potkal živého muslima. Drtivá většina Čechů se...