Odstranění bílých čar ze silnic snižuje počet nehod

4. 2. 2016

Moderman považoval dopravní značení na silnicích za příznak hlubší choroby. "Ztrácíme svou schopnost společensky odpovědného chování. Čím větší množství příkazů, tím víc se zmenšuje smysl lidí pro osobní odpovědnost." To vede k paradoxu, že intruzivnější společnost a stále silnější bezpečnostní opatření nás činí méně bezpečnými.

Británie se rozhodla odstranit bílé značení z celé řady silnic. Výzkum totiž ukázal, že neexistence značení na silnicích vyvolává u řidičů pocit nejistoty, takže jedou o 13 procent pomaleji a mají méně dopravních nehod.

Jde o koncept tzv. "sdíleného prostoru" a "nahých ulic", který v devadesátých letech rozpracoval holandský inženýr Hans Monderman. Ten argumentoval, že doprava je nejbezpečnější, pokud uživatelé silnic spontánně dohlížejí sami na sebe a z ulic jsou odstraněny značky a předpisy, které mají řidiče ovládat. Mondermanovy inovace, které se nyní používají ve 400 městech po celé Evropě, vedly k dramatickému poklesu nehod.

Předpisy, kontroly, značení, semafory snižují naše vnímání okolí i náš smysl pro nebezpečí. Monderman konstatoval: "Když na silnici přesně nevíte, kdo má přednost, snažíte se pohlédnout do očí ostatním uživatelům silnice. Automaticky snížíte rychlost a dáváte si větší pozor."

Mondermanův britský apoštol John Adams z University College v Londýně jednou navrhl, abych zajel na dálnici, rozjel se až k hranici povolené rychlosti a pak si rozepnul bezpečnostní pás. Měl pravdu. Okamžitě jsem začal brzdit, píše Simon Jenkins. Adams má údaje, z nichž vyplývá, že v těch amerických státech, kde se na motocyklu nemusejí nosit helmy, dochází k menšímu počtu nehod motocyklů než ve státech, kde je helma povinná.

Nejnebezpečnější místo je na křižovatkách se semafory. To je místo, kde by se všichni měli dívat na ostatní řidiče. Namísto toho se dívají na semafory. Čekají na příkaz. Když ho dostanou, předpokládají, že je bezpečné jet, a dojde ke srážce.

Minulý měsíc došlo v yorkshireském městě Beverley k selhání všech tamějších 42 pouličních semaforů. Město bylo překvapeno, že silniční provoz by daleko plynulejší. V anglickém Somersetu přesvědčit dopravní aktivista Martin Cassini město Portishead, aby vypnulo semafory. Došlo tím k padesátiprocentnímu zlepšení dopravního provozu.

Totéž platí o jednosměrkách a o namalovaných pruzích pro cyklisty. Nedávná americká studie zjistila, že udělají-li se z jednosměrek dvousměrné ulice, dojde k snížení nehod o polovinu. Co se týče malování cyklistických pruhů na silnice, studie z r. 2014 zjistila, že to způsobuje, že ježdění na kole je nebezpečnější.

Sdílený prostor není pro každou ulici či silnici. Vyžaduje, aby řidič dával pozor na povrch silnice a na retardéry a na přechody pro invalidy. Avšak "nahé silnice" zjevně vedou k poklesu rychlosti řidičů a k menšímu počtu nehod.

Moderman považoval dopravní značení na silnicích za příznak hlubší choroby. "Ztrácíme svou schopnost společensky odpovědného chování. Čím větší množství příkazů, tím víc se zmenšuje smysl lidí pro osobní odpovědnost." To vede k paradoxu, že intruzivnější společnost a stále silnější bezpečnostní opatření nás činí méně bezpečnými.

Podrobnosti v angličtině ZDE

Vytisknout

Obsah vydání | Čtvrtek 4.2. 2016