KULTURNÍ DIPLOMACIE:

Miloš Zeman a jeho blbosti se stávají nejslavnějším vývozem České republiky

18. 1. 2016 / Jan Čulík


Motto:

V druhé půli dvacátého století otevřely se velké perspektivy integrace. Vývoj lidstva se poprvé spojil v jednotnou světovou historii. Malé celky se spojují do větších. Mezinárodní kulturní úsilí se koncentruje a sjednocuje. Jak se stává veškerý život čím dál víc mezinárodním, působnost jazyků malých národů se čím dál víc omezuje. V těchto okolnostech mohou malé národy bránit svůj jazyk a svou svébytnost jedině kulturním významem svého jazyka, nenahraditelností hodnot, jež vytvořil a jež jsou s ním spjaty.

Plzeňské pivo je ovšem také hodnota. Jenomže všude ho pijí jako Pilsner Urquell. Plzeňské pivo nárok Čechů na vlastní jazyk neospravedlní.

A budoucnost sjednocujícího se světa bude nemilosrdně a zcela oprávněně požadovat účty z ospravedlnění existence, kterou jsme si před 150 lety zvolili, a bude se ptát, proč jsme si ji zvolili.

Celý příběh tohoto národa mezi demokracií, fašistickou porobou, stalinismem a socialismem (násobený ještě zcela jedinečnou problematikou nacionální) obsahuje v sobě všechno podstatné, co dělá dvacáté století dvacátým stoletím.

To nám umožňuje klást možná podstatnější otázky než ti, kteří touto anabází neprošli. Toto větší vědění by se mohlo proměnit v ono osvobozující překročení dosavadních hranic, v překročení hranic dosavadních vědomostí o člověku a jeho údělu a dát tak české kultuře smysl, dospělost a velikost.

Jenže znovu se musím ptát: je si naše národní společenství vědomo těchto šancí? Ví, že to jsou jeho šance? Ví, že historické příležitosti jsou neopakovatelné?

(Milan Kundera na IV. sjezdu československých spisovatelů 27. června 1967)

V červnu 1967 apeloval Milan Kundera na to, aby Češi měli svobodu k tomu, aby uhájili svůj jazyk a svou svébytnost před globalizací nenahraditelností kulturních hodnot, které české společenství vytvoří. Vývoz piva do zahraničí to nebude, argumentoval.

V současnosti nezná nikdo v zahraničí jediného českého autora, dramatika, hudebního skladatele či filmaře. Hodně lidí ale zná Miloše Zemana a jeho xenofobní a neinformované výroky o uprchlících. Zdá se, že západní média, a to i anglosaská, která jinak nevěnují střední Evropě příliš mnoho pozornosti, se už na Zemana naučila. Jeho nejnovější výroky o "neintegrovatelnosti muslimů v Evropě" - které drsně protiřečí faktům, a anglosaští čtenáři to vědí, citoval nejčtenější britský bulvární list Daily Mail a nyní i deník Guardian. Článek z Guardianu zase už sdílelo na Facebooku více než 2000 lidí (předchozí, o šíleném Zemanově vánočním projevu, sdílelo na Facebooku 28 000 lidí). Ze zjištění na Googlu vyplývá, že jakýkoliv blábol nyní Zeman vysloví, okamžitě se to dostane do světových médií, která v článcích vždycky citují i všechny Zemanovy předchozí nesmysly.

Jak silně to prospívá popularitě jinak neznámé České republiky ve světě a jaký to má pro ni bezpečnostní a kulturně diplomatický prospěch, musíte posoudit sami.

Vytisknout

Související články

Obsah vydání | Pondělí 18.1. 2016