Byla nalezena černá skříňka sestřeleného boeingu. Je v Doněcku.

21. 7. 2014 / Karel Dolejší

"Proruští separatisté působící na východě Ukrajiny jsou pro vyjádření, která sami zveřejnili v reakci na sestřelení malajsijského letadla, primárním, i když jistě ne jediným podezřelým ze spáchání tohoto činu", napsal jsem. S tím je dále konzistentní zpráva, že tato strana bránila vyšetřovatelům v přístupu na místo havárie, kterou přinesl britský Guardian ZDE, i čerstvá zpráva o tom, že povstalci nalezli černou skříňku z letadla, avšak místo předání mezinárodním vyšetřovatelům ji odvezli do Doněcku ZDE. Trosky letadla, které podle některých jedinců bez potuchy o tom, jak funguje přibližovací zapalovač raketové hlavice se střepinovým účinkem "nevybuchlo", se nacházejí na ploše 15 km2, což samozřejmě přispívá k celkovému chaosu při shromažďování důkazů.

Při úrovni podpory, kterou Moskva separatistům zejména v období od 3. července poskytuje, bude pro ni velice těžké distancovat se od separatistů z Doněcké lidové republiky. Přesto to teď bude muset ve vlastním zájmu udělat.

Pokud separatisté mají systém Buk, jak tvrdili oni sami, desítky zpráv ruských médií a jak konzistentně tvrdí také prokremelský politik Sergej Kurginjan (jistě, všichni zmínění mohou ve skutečnosti strašně lhát... je opravdu dobré připustit, že ruské zdroje v rámci válečné propagandy velice často lžou, dokonce snad občas ještě více a hloupěji, než americké, v rámci jevu zvaného mutually assured disinformation), s největší pravděpodobností měl tento systém "zapůjčenou" ruskou osádku a také nemohl fungovat bez podstatné ruské logistické a informační podpory. To budiž řečeno zcela natvrdo. Jestliže se dále separatistické osádky systémů cvičí od konce června, pak jistě dosud nebudou vycvičeny.

Ale to jistě není nic nového a nemělo by to nikoho překvapovat. Vždyť povstalci např. provozují několik tanků ruského původu, což bez masivní logistické podpory rovněž nelze provést. Životnost jednotlivých součástí této techniky je v souladu se sovětskou filosofií válečné výroby a vyhodnocením průměrné životnosti kusu na bojišti velice nízká a je třeba neustále něco vyměňovat. Tanková hlaveň např. u modelu T-72A vydrží jen o něco více než dva palebné průměry, pak je ji třeba vyměnit za novou. (Hlaveň německého tanku Leopard 2 vydrží 700-1 200 ran.) Výměna zabere osm hodin času. Motor má životnost asi 1 000 hodin, výměna vyžaduje 24 hodin. Životnost pásů je asi 3 200 km. Atd. V autobusové garáži, bez speciálního vybavení a neustálého přísunu náhradních dílů údržbu tanku neprovedete a v provozu jej neudržíte. Tím spíše to platí o mnohem složitějších systémech PVO.

Ale to vše stále nutně neznamená, že Moskva měla sama záměrně něco společného se sestřelením malajsijského Boeingu...

Vytisknout

Obsah vydání | Pondělí 21.7. 2014