Promítání filmu se Slavojem Žižekem

10. 2. 2014



Počátkem ledna proběhla v Britských listech podnětná debata o smyslu boje Edwarda Snowdena, o zápasu za ochranu soukromí a nakonec i o směřování dnešní levice. Osou polemických článků (Ne)svatá válka Edwarda Snowdena, Involuce kritického intelektuála, aneb Proč se nelze hlásit k "nové" autoritářské levici a Stagnace liberálně levicového komentátora aneb Proč nelze setrvávat v zajetí předsudků "staré" antitotalitární levice se stalo politické i filosofické zaměření jedné z nejvýznamnějších osobností současné marxistické teorie - Slavoje Žižeka, píše Radek Mikula.

Myšlenkám tohoto kromě jiného také filmového kritika je věnován dokument Perverzní průvodce filmem, který natočila britská režisérka Sophie Fienessová před sedmi lety. Nyní nám tvůrkyně předkládá pokračování své sondy do myslitelových ideí v novém filmu Perverzní průvodce ideologií. Psychoanalytický rozbor se tentokrát zaměří na film jako prostředek ideologické indoktrinace, a to i tam, kde bychom to nečekali. Pokud si tedy netykáme s Žižekem...

Dnes v Městské knihovně v Praze bude film uveden v 19 hodin v rámci programu Projekce a dialogy FAMU. Po promítání následuje beseda se znalcem Žižekova díla Michaelem Hauserem. Film již není dostupný v běžné distribuci kin. Vstupné 50 Kč.

Pozn. JČ: Film jsem viděl před několika týdny v kině filmového umění v Glasgow, byl v Británii součástí běžné distribuce artových kin. Podle mého hlediska je zklamáním. Režisérce se z víceméně zmatené intelektuální exhibice Slavoje Žižeka nepodařilo vytvořit strukturu, která by vůbec něco sdělovala. Je zábavné sledovat Žižeka při jeho exhibici, a režisérce se podařilo vymyslet pěkný gag: za drahé peníze totiž Žižeka nechává komentovat filmy, které kritizuje, v jejich reálu, nechala vytvořit přesně tytéž scény, jaké jsou v kritizovaných filmech, a v nich se Žižek objevuje. Divák bude potěšen některými Žižekovými dílčími myšlenkami, ale zmaten celkovým vyzněním celovečerního filmu, který je tak trochu jako když pejsek a kočička vařili dort.Z filmu nevyplývá žádná ucelená Žižekova filozofie a v různých místech to dokonce vypadá, že si film protiřečí: Žižekovy exhibiční nástřely jsou protikladné a z celkového pohledu nestrukturované. Na facebooku jsem se stal za takovéto výroky terčem ostrého řevu Žižekových stoupenců, avšak na mou otázku, aby pěti větami shrnuli hlavní myšlenku tohoto filmu, reagovali Žižekovi stoupenci mlčením, protože to prostě nejde, ten film žádnou ústřední myšlenku nemá. No jděte se na ten film podívat. Žižekovi nekritičtí stoupenci ho samozřejmě budou milovat už proto, že je to film o Žižekovi.

Vytisknout

Obsah vydání | Pondělí 10.2. 2014