Levná letecká společnost Ryanair ohrožuje cestující přílišným šetřením
7. 8. 2013
Levné letecké společnosti jako irské aerolinie Ryanair zřejmě ohrožují bezpečnost cestujících, protože omezují množství leteckého paliva na legální minimum, aby snížily své finanční náklady, napsal britský deník Independent. Španělští vyšetřovatelé leteckého provozu ostře kritizují firmu Ryanair ve zprávě o incidentu v roce 2010 na letišti ve Valencii, kdy letadlo společnost Ryanair mělo menší než legálně dovolené množství leteckého paliva na palubě. Vyšlo najevo, že firma Ryanair agresivně nutí piloty, aby létali jen s minimem paliva. "Zakazujeme vozit v letadle 300 kg palivové rezervy," praví se v interním memorandu firmy Ryanair. Doprava dalších 300 kg znamená, že v každém leteckém sektoru spálíme zbytečně o 7,5 kg paliva více. To znamená, že to leteckou společnost stojí 5 milionů dolarů ročně." Vedení firmy Ryanair nyní popírá, že by takový příkaz pilotům vydalo.
V oficiální zprávě o letu Ryanair RY9ZC z londýnského letiště Stanstead do Alicante v květnu 2010 se uvádí, že sedmadvacetiletý kapitán letadla společnosti Ryanair se rozhodl, že letadlo nepoveze rezervní palivo. V důsledku velmi dobrých leteckých podmínek spálilo během letu letadlo o 477 kg méně paliva, než se předpokládalo. Avšak před příletem do Alicante letadlo ve vzduchu náhle narazilo na silný vítr a muselo se vzdát dvou pokusů přistát. Rozhodlo se tedy přistát ve Valencii, ale před přistáním muselo vydat signál SOS. Španělské úřady letového provozu varují, že pokud by praxi létání s minimálním množstvím paliva přijalo více leteckých společností, ohrozilo by to bezpečnost letového provozu.
Piloti společnosti Ryanair nemají běžné zaměstnanecké smlouvy, zaručující jim trvalý plat. Nemají ani zaručený počet hodin, které mají odlétat, a jsou placeni jen za hodiny, které odlétají. Vládnou obavy, že tato praxe může vést k tomu, že jsou piloti rozhodnuti letět, i když je jim špatně.
Palubní personál v letadlech Ryanair je nucen si brát každoročně, mimo sezónu, tříměsíční neplacenou dovolenou. Palubní personál si také sám hradí uniformy a musí osobně z vlastní kapsy platit za svůj letový výcvik.
Podrobnosti v angličtině ZDE
Deník Independent k článku přidal toto vysvětlení: Piloti firmy Ryanair mají svolení vozit v letadle 300 kg paliva nad minimální požadavek a za některých okolností i víc. Náš článek se zmiňuje o legálním minimu rezervního paliva, které letadla musejí mít na palubě. Měli jsme napsat jasně, že je to při odletu a že Ryanair tento požadavek při odletu letadel plní. Ryanair zpochybňuje zprávu španělské komise pro vyšetřování leteckých mimořádných událostí o incidentu, kdy jedno jeho letadlo provedlo nouzové přistání poté, co byla použita část tohoto rezervního paliva, než letadlo přistálo.
VytisknoutObsah vydání | Středa 7.8. 2013
-
7.8. 2013 / Jan ČulíkZemanův argument, že je nutno úřednickou vládou zabránit střetu zájmů, je chytře vymyšlen7.8. 2013 / Proč mluvíte pořád jen o sobě?7.8. 2013 / Proč Češi nedemonstrují?7.8. 2013 / Nečas zřejmě porušil zákon7.8. 2013 / Neonikotinoidy jsou novým DDT7.8. 2013 / ChcemeVolby.cz6.8. 2013 / Otevřený dopis všem poslankyním a poslancům6.8. 2013 / Nešikovný projev idealistické víry5.8. 2013 / Štěpán KotrbaMilan Uhde porušil zákon o České televizi. Odstoupí sám, nebo ho budou muset odvolat?5.8. 2013 / Deník Mladá fronta Dnes asi zmizí z trhu5.8. 2013 / Michnik: "Jsme bastardi komunismu"12.7. 2013 / Hospodaření OSBL za červen 2013