Monitor Jana Paula:

Proč taková nenávist?

13. 7. 2012 / Jan Paul

Nevím co se děje, nevím proč Britské listy publikují tak nenávistné články proti církvím, především proti katolické, články jednostranně zaměřené bez pochopení smyslu, proč tato instituce existuje, nevím proč publikují nezdvořilé vyjadřování Štěpána Kotrby, že třeba rada České televize je tak blbá. Kde zůstala střízlivost a umírněnost? Otázka restitucí přece není o tom nic jim nedat a nic jim nevěřit, to je primitivní, hloupé, a nesmírně povrchní nepochopení podstaty víry, pod toto se podepisují Britské listy? Kde je vyváženost?

Nejsem katolík, ale poslechnul jsem si co říkal arcibiskup Duka, nikde nezmínil slovo lůza, nikde neoznačil demonstrující lidi proti restitucím za lůzu, v jeho projevu nebylo nic zlého, nic, co by bylo v rozporu s jeho pověřením, co by mělo zvednout takovou vlnu nepochopení. Cožpak žijeme ve státě, kde je společné vlastnictví výrobních prostředků? Reakce proti církvím mi připadají nefér, napadají samou podstatu smyslu církví, jejich víru, a to mi připomíná léta již dávno minulá.

Ano, katolická církev má na rukách mnoho krve, ale světská moc jí prolila mnohem více. Ale nejde o počty, o výčet, o statistiky, objevila se nyní v Britských listech řada výborných článků argumentujících bídu tohoto světa, alarmující ztrátu smyslu existence i společnosti, například zde : http://www.blisty.cz/art/64136.html , proč by právě víra v hebrejského Boha a jeho syna nemohla nabízet alternativu? Jenom proto, že je zde téma církevních restitucí? Vždyť to je marginální. Církevní restituce jsou jen procedurální věc, ale lidé, kteří u televize zaspali vše podstatné, mají viníka. Nijak se tím nechci dotknout přemýšlivých, byla to jen nadsázka.

Kdyby Hus žil, Duka by ho upálil! To bylo jedno ze směšných hesel na demonstraci proti restitucím, a přitom celé osvícenství, které znamenalo nástup sekularizace, bylo ve smyslu zloděj chytá zloděje. Voltaire, velký básník a přitom finanční podvodník, který považoval černochy zrozené z milostných vztahů opic a žen, nebo rozmařilí Encyklopedisté spolu s Markýzem de Sade. Novověké ideologie, které se postavily k boji proti katolické církvi hřešily víc, než ti, které kritizovaly. Josef Pekař, pamatuje-li si ho dnes někdo, o tom cosi napsal.

Tak to tedy je po Bílé Hoře, že správný vlastenec a Čech je antikatolík. Otázka víry, jak si myslí Milan Kohout, není o vyrovnání se se smrtí, o tom hezky vypráví film Sedmá pečeť.

Vytisknout

Obsah vydání | Pátek 13.7. 2012