KOUTEK REKLAMNÍ TUPOSTI:

"Rozvoz" na jedinou adresu (neboli Koupaliště hrůzy)

25. 6. 2012 / Tomáš Koloc

Včera jsem poprvé navštívil dva roky staré královéhradecké městské koupaliště se dvěma tobogány, mořskými vlnami, restauracemi... a mnoha reklamami. Jedna z nich hlásí, že nabízí "Rozvoz (pizzy) na koupaliště zdarma". Autor reklamního sloganu -- který si v mateřském jazyce není vědom rozdílu mezi službou, která spočívá v DOVOZU na určité místo, již je stále stejné (například koupaliště) a službou ROZVOZU po různých místech -- je zřejmě slabý i v jazyce cizím, neboť pochybuji, že chtěl souslovím "Italy's Pizza" vyjádřit to, co obrat doopravdy znamená, tedy "pizza patřící Itálii". (Sousloví mělo zřejmě správně znít "Italian Pizza".)

Diletantská reklama je však pouze integrální součástí koupaliště hrůzy, jehož maximální kapacita je 1 800 návštěvníků při pouhých 100 (!) šatních skříňkách (kdo u sebe navíc nemá drobnou pětikorunu, ten se do skříňky nedostane), doplněných o 210 "skříněk trezorových" 20x30x30cm, kam se nevejde ani větší osuška. Četní návštěvníci tedy tráví tyto horké letní dny místo ve vodě ve frontách na skříňky, podupávajíce po rozpálených dlaždicích, z nichž jim na nohou naskakují puchýře, neboť větší část skříněk je umístěna na horní nekryté terase koupaliště, do níž nelidsky praží červnové slunce...

Proč tento koutek?

Reklama je součástí veřejného prostředí. Ovlivňuje naši řeč a vnímání estetiky, ať chceme nebo ne. Proto by měla dodržovat aspoň základní kulturu vyjadřování. Budeme publikovat takové příklady firemní komunikace, kde neschopnost jejího tvůrce či zadavatele překročila míru jazykové či jiné normy. Snad to přispěje ke kultivaci okolí nás všech.

Vytisknout

Obsah vydání | Pondělí 25.6. 2012