ČD nebo Regiojet?

30. 5. 2012

K situaci na českých železnicích přinášíme ještě několik postřehů. Nejprve od čtenáře, který má interní informace z firmy Regiojet:

Ve vlacích ČD najezdím mezi Prahou-Ostravou cca 30 000 km ročně, takže o tom něco vím. O vlacích pana Jančury zase vím dost od lidí, kteří v nich pracují jako vlakový personál.

Tak tedy - vlaky RegioJetu skutečně přinášejí určitý vyšší standard, nejde ale o rychlost. Ta není v ČR limitována typem vlaku nebo výkonností lokomotivy, ale povahou terénu (není tu rovina jako třeba v Holandsku) a kvalitou svršku (zjednodušeně kolejí). Neexistují místa, kde by byla povolena vyšší rychlost , než 160 km/h a to platí i pro Pendolina.

Vyšší standard RegioJetu je v pohodlnějších místech k sedění a hlavně v servisu - školený personál připravuje nápoje a jídlo v dobré kvalitě a za dumpingové ceny. Taktéž nabízí k přečtení širokou paletu tiskovin. Taktéž jízdné je o něco nižší. Vlaky ČD nejsou k takové konzumaci přizpůsobeny, většina míst nemá stolek.

Na druhé straně je vozový park z vyřazených vozů z Rakouska VELMI poruchový. Zcela běžně jsou přistavovány rezervní vagóny (mistenky neodpovídají, kvalita nižší), což je nemilé překvapení pro natěšené cestující. Často se v zimě stávalo, že nefungovalo osvětlení. V létě zase nefunguje, nebo funguje nedostatečně klimatizace.

Také kuchyňky nejsou zcela hygienicky na výši, často nefungují myčky a umýt tak velké množství nádobí v minidřezu je velmi obtížné.

Na druhé straně, narozdíl od stewardek zavedených narychlo u ČD (studentky) je v Jančurových vozech personál velmi pečlivě vybrán a kvalitně proškolen.

U vozů ČD stewardka roznáší pouze v 1. třídě zdarma nápoj (kafe, voda, džus ...) a rozdávají výtisk MF Dnes nebo Blesku. Na požádání (využíváno jen výjimečně) přinesou z jídelního vozu jídlo, ovšem za běžné tamější (spíše vyšší) ceny. Působí to trochu jako karikatura Jančurových služeb a benefitů.

S vytápěním byly problémy na začátku sezóny, při výjezdu vedro, od poloviny cesty zima. Psal jsem stížnost na dráhy, bylo mi odpvězeno a zdá se, že to napravili. Vlaky ČD (s výjimkou Pendolina) mají velkou výhodu v tom, že stojí i v menších zastávkách jako Studénka, Suchdol, Zábřeh, Kolín ... RegioJet stojí údajně jen v Ostravě, Hranicích, Olomouci, Pardubicích a v Praze.

Jinak k rychlosti. Doba cesty je dána spíše počtem zastávek, než typem vozu. Pendolina za 700 mil. Kč za soupravu jedou z Ostravy do Prahy něco přes 3 hod., ale stojí jen v Olomouci a Pardubicích. Jel jsem do Prahy výjimečně několikrát příměstskou patrovou jednotkou City Elephant - souprava za 200 mil., kapacita srovnatelná nebo větší, zastávek mnohem víc, cena nižší, celkově modernější vlak - něco přes 3,5 hod. Pendolina jsou jen předraženým průšvihem, protože jejich rychlost nelze v ČR využít. Mimochodem, konstrukce elephantů jsem se kdysi účastnil, na zkušebním okruhu ve Velimi jezdily přes 200 km/h.

Boris Cvek:

Malá poznámka k tomuto Vašemu článku:

Já jsem jezdil v posledních několika letech do Prahy z Olomouce jenom vlaky ČD. Měl jsem tu "čest" jet mezi 23. a 30. dubnem pětkrát vlakem pendolino. Čtyřikrát měl zpoždění kolem 40 minut (nebylo to kvůli plánovaným pracím na trati, neboť to nebylo sděleno předem), jenom jednou jsem se dozvěděl příčinu... nedovírající se dveře, které se porouchaly, když vlak chtěl odjet z olomouckého nádraží. V druhé třídě jsem se nemohl připojit na internet přes svůj laptop (na rozdíl od konkurence), vlak byl poloprázdný a jako tiskovina ke čtení mi byl nabízen vytrvale Blesk - jednou dokonce dopoledne (!) neměli nic jiného v nabídce než Blesk. O nestoudně předraženém jídle a pití v pendolinu nemluvím. Záchody ve srovnání s konkurencí jsou v pendolinu přímo otřesné...

Musím trochu pochválit České dráhy za to, jak jezdí na regionální trase Krnov-Olomouc. Kdysi bylo běžné zpoždění 15-20 minut (ale i více... vlak zpravidla vyjížděl už s 10 minutovým zpožděním), dnes jezdí vcelku přesně. Na druhou stranu až příliš často je vlak buď přeplněný nebo poloprázdný, záchody jsou nechutné, interiéry vlaku smrdí často nějakým odporným mycím prostředkem a personál je vesměs lhostejný (i když oproti době před pár lety se chování personálu výrazně zlepšilo). Já jsem pravidelný zákazník Českých drah po dobu více než 18 let, miluji vlaky a byl bych nesmírně rád, kdyby se ve vlaku dalo cestovat kulturně a smysluplně. Tato má očekávání však České dráhy dosud nikdy nenaplnily.

Jan Čulík:

Přes deset let vyučuji každý rok na jaře čtyři nebo pět týdnů na třech českých univerzitách. Znamená to, že každý týden objíždím, většinou vlakem, tři nebo čtyři česká města, Praha je základna, dojíždím do Ostravy, do Brna a do Českých Budějovic. Letos jsem k tomu ještě cestoval z Prahy do Krakova, do Tater a do Vídně.

Zažil jsem samozřejmě dobu, kdy se přestavoval koridor Praha-Ostrava, a do Ostravy se jezdilo z Prahy pět až sedm hodin. Nikdo mi nevysvětlil, proč, když se koridor modernizoval za miliardy, systemizoval se pouze na nejvyšší rychlost 160 km/h. V západní Evropě vlaky běžně jezdí rychlostí 200 km/h. Proč se to tak neudělalo i v Česku?

Bohužel, nekonečným způsobem se nyní modernizuje trať z Prahy do Českých Budějovic. I na už hotových částech trasy (do Benešova, atd.) jezdí ale vlaky pořád nesmírně pomalu. Opravdu nechápu, proč se koridor nemodernizuje na současný standard rychlosti 200 km/h. České Budějovice opravdu trpí izolovaností od zbytku světa. Z Prahy tam jedete vlakem i autobusem skoro tři hodiny. Je to neuvěřitelné. Nicméně, pokud vím, budějovičtí radní budují v městě molo, odkud se budou lodě plavit pár kilometrů na nedalekou Hlubokou. To je opravdu důležité...

Jednou jsem jel nádhernou trasou Brno-České Budějovice. Je to skutečně překrásná turistická jízda jednokolejkou lesy, poli, krásnou krajinou. Bohužel, praktické použití ta železnice nemá: jízda trvá pět hodin.

Česko by si mělo zachovat tyto spektakulární železniční trasy, jinou tak krásnou železnicí je jednokolejka vedoucí po jižních Čechách do Vimperka, do Lenory a až do Nového údolí na hranici s Rakouskem. Mělo by se taky usilovat o propojení těchto železnic s rakouskou a německou železniční sítí. Tyto "turistické" trasy asi nikdy nepůjde zmodernizovat a zefektivnit, jsou však opravdu rodinným stříbrem České republiky...

Moje zkušenost z letošního dubna z cestování s Českými drahami (Regiojetem jsem nejel, mám Z-kartu od ČD) po hlavních trasách byla velmi pozitivní. Od loňského roku vybavily České dráhy své rychlíkové vlaky na trase Praha-Brno a Praha-Ostrava počítačovými zásuvkami. Ze zahraničí (z Vídně, z Bratislavy, z Budapešti) vlaky přijíždějí z mírným zpožděním, do Brna např. často 10 až 15 minut. Několikrát se mi stalo (šlo většinou o večerní vlaky z Brna do Prahy, odjezd kolem 19 hodin), že ačkoliv vlak přijel do Brna s desetiminutovým zpožděním, zpoždění dohnal, zejména v důsledku velké rychlosti mezi Pardubicemi a Prahou a několikrát dojel do Prahy deset až patnáct minut dříve, než tam měl dojet podle jízdního řádu.

Situace s železničním provozem za hranicemi ČR není zrovna ideální. Před Vídní přestavují celý koridor, takže vlak tam jede rychlostí kolem 50 km/h. Maďarské jídelní vozy v rychlíku z Budapešti jsou předražené, personál je arogantní, neumí česky a nebere kreditní karty.

Rychlík Praha - Katovice jel do Bohumína rychlostí 130-160 km/h (ve vozech jsou nyní zveřejňovány informace, jak rychle vlak jede), po přejezdu hranic do Polska pak rychlostí 40 - 60 km/h. Otřesným zážitkem byla jízda vlakem z Katovic do Krakova, vlak tam jede vzdálenost 70 kilometrů dvě a půl hodiny. Přitom je jízdenka Praha-Krakov neuvěřitelně předražená, stojí přes 1000 Kč. Cesta trvá osm hodin! přitom do Bohumína dojedete za něco málo přes tři hodiny, zbývajících pár kilometrů na polské straně pak jedete skoro pět hodin...

Vytisknout

Obsah vydání | Středa 30.5. 2012