Žižek zahlcený akademickým teoretizováním
4. 1. 2012 / Zdeněk Trinkewitz
Slavoj Žižek, slovinský filosof a psychoanalytik je známým kritikem dnešního světa pod vládou kapitálu. U nás nebyl dosud příliš publikován, protože jeho bezohledná kritika neoliberalismu se naším jeho apologetům "nehodí do krámu". Česká socialistická levice, jejíž aktivita stoupá s již čtvrtým rokem trvajícími potížemi ekonomické krize Západu, nyní Žižeka "objevila". Byl pozván do Prahy k několika přednáškám a v nakladatelství Rybka Publishers vyšla jeho kniha: Jednou jako tragedie, podruhé jako fraška aneb proč musela utopie liberalismu zemřít dvakrát.
Na přednáškách jsem nebyl, ale knihu jsem již přečetl. Hodnocení situace a predikce budoucnosti globalizovaného světa jsou patřičně chmurné, cesty úniku se jeví jako velmi neschůdné. Žižek jako erudovaný filosof i jako stoupenec psychoanalýzy vychází v analýze dnešní situace z názorů předchůdců, které uznává: filosofů Hegela, Kanta, Marxe nebo psychologů jako Freuda nebo Lacana, ale jiných. S jeho analýzou je možno v mnohém souhlasit, nikoli však s jeho pesimismem v otázce možných východisek. Také kvalitě a čtivosti jeho knihy neprospívá mnohomluvné a akademicky okázalé prezentování a citování téměř nesrozumitelných vlastních i cizích názorů. Jako příklady uvedu dva nesouvislé úryvky z textu knihy.
Socialismus nebo komunismus
(str. 132 - 134)
Ve foucaultovském pojetí produktivní moci, která funguje nikoliv na principu vylučování, ale na bázi umožňování/regulace, není místo pro Badiouův pojem bodu inkonzistence (neboli "symptomální torze" situace), pro onen prvek, pro který v rámci dané situace v pravém slova smyslu neexistuje žádné vlastní místo - a to nikoliv z nahodilých důvodů, ale z toho důvodu, že jeho dislokace/vyloučení je konstitutivní charakteristikou samotné situace. Vezměme si příklad proletariátu: pracující třída je samozřejmě ve světě, v němž vládne kapitál, "viditelná", a to v bezpočtu ohledech (pracující třída jakožto ti, kteří svobodně prodávají svou práci na trhu práce, jako potenciální lůza, jako loajální a disciplinovaní služebníci kapitalistických manažerů atd.). Žádný z těchto modů viditelnosti však nevystihuje symptomální roli proletariátu jakožto "části bez účasti" kapitalistického univerza. Badiouova "neviditelnost" je tedy odvrácenou stranou viditelnosti v rámci hegemonického ideologického prostoru, je právě tím, co musí zůstat neviditelné, aby viditelné mohlo být viditelným. Nebo řečeno jiným, mnohem tradičnějším způsobem: foucaultovskému přístupu uniká dvojí tvář symptomálního elementu, jehož jedna tvář je nahodilým marginálním aspektem dané situace a jehož druhá tvář je pravdou této situace (či tuto pravdu zastupuje). Stejně tak jsou "vyloučení" samozřejmě viditelní, a to v tom paradoxním smyslu, že samotné jejich vyloučení je způsobem jejich začlenění: jejich "vlastním místem" v sociálním tělese je místo vyloučení (z veřejného prostoru).
(str.132 dole)
Symptomální torze (torsion symptomale) je termín, jímž Badiou označuje moment přesahu dané situace, který je ovšem patrný pouze z perspektivy militantního vyznavače Pravdy-Události, nikoliv z perspektivy služebníka etablovaných poměrů. To, co se nám z pozice konzistentní multiplicity může tedy zdát jen jako lokální, okrajové vybočení z normálu, se nám v momentu inkonzistence dané situace ukazuje jako její nadčasová, univerzální Pravda. Příkladem je hospodářská krize. Taje apologety stávajícího řádu vnímána jen jako excesivní vybočení z normálního stavu věcí, zatímco jeho radikální kritici v ní spatřují potvrzení jeho bytostně nedokonalé a nespravedlivé podstaty. Symptomální torze je obdobou freudovského symptomu, jenž nám skrze přeřeknutí, sny či nutkavé jednání odhaluje Pravdu subjektu. V českém překladu Žižekovy knihy The Ticklish Subject tento termín Michael Hauser převádí jako "symptomatické pootočeni"'. To přesně odpovídá lacanovské definici psychoanalytické "druhé scény" jako jistého druhu vykloubení či vyšinutí subjektu vůči jeho fundamentální fantasii (sujet décentré). Latentní význam daného symptomu pak nelze interpretovat jen jako pouhý "synchronní" posun vůči jeho manifestnímu významu, ale zároveň také jako "diachronní" vykloubení či vyšinutí celého jeho významového pole.
(str.134)
Lacan tvrdil, že (freudovský) symptom vynalezl již Marx: podle Marxe i Freuda vede cesta k poznání pravdy systému (společnosti, psýché) skrze to, co se nutně musí jevit jako "patologická" marginální či nahodilá distorze tohoto systému: přeřeknutí, sny, symptomy, ekonomické krize. Freudovské Nevědomí je tedy "neviditelné" přesně analogickým způsobem, což je důvod, proč pro něj není ve foucaultovské architektuře místo. Proto také Foucaultovu odmítnutí toho, co nazývá freudovskou "represivní hypotézou" - jeho koncepce regulativních mocenských diskursů, které generují sexualitu v samotném aktu jejího popisu a regulace - uniká podstata (Freudova argumentu).
"Veřejné užívání rozumu" (str. 138 - 139)
Pro Kanta veřejný prostor "světoobčanské společnosti" ztělesňuje paradox univerzální singularity, singulárního subjektu, který jakýmsi zkratem obchází zprostředkující funkci partikulárního, čímž se bezprostředně účastní na Univerzálním. Právě to má Kant na mysli ve slavné pasáži svého textu Co je osvícenství? (1784), když "veřejné" klade do protikladu k "soukromému": zatímco "soukromé" označuje nikoliv jedince v protikladu ke komunitárním vazbám, nýbrž samotný komunitárně-institucionální rámec partikulární identifikace daného jedince, "veřejné" odkazuje k nadnárodní univerzalitě užívání jeho Rozumu.
Paradox Kantovy formulky "Mysli svobodně, ale poslouchej!" (která samozřejmě sama o sobě skýtá řadu problémů, protože se opírá o distinkci mezi "performativní" rovinou společenské autority a rovinou svobodného myšlení, kde je performativita pozastavená, tkví tedy v tom, že člověk participuje na univerzálním rozměru "veřejné" sféry právě jako jedinec, jenž je vytržený ze své substanciální komunitami identifikace (či je s ní dokonce v konfliktu) -- člověk je skutečně univerzální, jen když je radikálně singulární, v meziprostorech komunitárních identit.
Dovolím si Žižekovu kritiku soudobého kapitalismu porovnat s Marxovou kritikou kapitalismu 19. století, formulovanou v Komunistickém manifestu. Kapitalismu, přecházejícího již do formy kolonialismu a imperialismu. Marxova analýza je komplexní, argumentace racionální a na této části Manifestu není třeba (s přihlédnutím k historickému vývoji) nic měnit. Historická zkušenost ale prokázala neuskutečnitelnost Marxovy utopie komunistické budoucnosti lidstva. Žižek, poučen Marxovým nezdarem, raději žádné řešení nenabízí. Zato vlastní analýzu situace proti Marxovi "vylepšuje", či spíše zamlžuje, hledáním původu problému v deformacích a poruchách lidské psychiky, vykládaných, podle sporných psychoanalytických "objevů" Siegmunda Freuda, narušenou sexualitou jedince (příkladně šokem dítěte z pozorování soulože svých rodičů!!!).
Žižekovy názory jsou pro dnešní dobu zajímavé, ale rozhodně nejsou hodné nekritického nadšení jeho obdivovatelů.
VytisknoutObsah vydání | Čtvrtek 5.1. 2012
-
5.1. 2012 / Maďarská krize může připravit EU o důvěryhodnost daleko snadněji než finanční krize v eurozóně5.1. 2012 / Vítání reforem5.1. 2012 / Klasická ukázka "nestrannosti" České televize5.1. 2012 / Vždyť on taky krade, tak proč bych nemoh já?5.1. 2012 / Dřív, než vypukne požár5.1. 2012 / Kdo měl autorská práva na Havlovo Largo desolato4.1. 2012 / Počet žadatelů o studium na anglických univerzitách poklesl po zavedení vysokého školného o 8 procent4.1. 2012 / Proč posiluje Británie sankce proti Íránu?4.1. 2012 / Řecká vláda uvažuje o návratu k vlastní měně5.1. 2012 / Hospodaření OSBL za prosinec 2011