Zrušte segregaci ve školství
8. 6. 2011
Nedalo mi, abych nezareagoval na lobbyistický článek paní Karvaiové, která, jak sama píše, promlouvá za ty, kteří pracují ve speciálním školství. Nechci hovořít o tělesně postižených dětech, protože to je téma, které by mělo být řešeno jinak a odděleně od tématu diskriminace dětí romských, napsal Josef Bánom ml.
Paní je zajisté odbornice a nevím, možná i ve speciálním zařízení působí. Ale právě proto není a nemůže být nezávislým pozorovatelem, ale někým, komu na udržení současného systému může záležet.
Diskriminace v českých školách byla už mnohokráte zdokumentována a potvrzena jako fakt, a to nejen zmiňovanými lidskoprávními organizacemi nebo rozsudkem Evropského soudu ve sporu D.H. a ostatní versus ČR, ale byla potvrzena i samotnou Českou školní inspekcí, tedy orgánem, který speciální školy dozoruje, v této zprávě z roku 2010. Chce mi opravdu paní Karvaiová tvrdit, že i tento orgán lže? Opravdu doporučuji, pokud se o tuto problematiku zajímá, aby si text přečetla.
Ve svém článku píše mimo jiné toto:
Česká školní inspekce ve své zprávě toto tvrzení přímo vyvrací:
A já jen doplním:
Podle výše zmíněné zprávy ČŠI dostaly školy na běžného žáka v roce 2009 částku okolo 40 000,-Kč ročně z rozpočtu ČR. Na žáka s postižením (tedy i s Lehkou mentální poruchou) ovšem dostaly školy nejméně 50% navýšení. To je 60 000.- Kč ročně. Zpráva se zmiňuje o tom, že existují případy, kdy neexistoval posudek o lehké mentální poruše a tudíž byla částka čerpána na zdravé děti, které v systému neměly vůbec být. Je pochopitelné, že pokud by se stávající systém změnil, nejvíce by na tom tratili ti, kteří v něm pracují. Proto se také hlasitě ozývají. A je docela možné, že zachování současného systému dosáhnou, protože mají podporu 85% obyvatel, kteří Romy zrovna v lásce nemají a kteří určitě nechtějí, aby jejich děti chodily do třídy s dětmi romskými.
Ještě se vrátím k testům. Testy pravděpodobně nevytvářeli pravovníci PP poraden, ale psychologové a psychiatři, kteří často pracují jako...světe div se...pracovníci PP poraden. A ano, pracovíci PP poraden jsou diletanti, kteří buďto mentální nemoc nepoznali, nebo poznali. Pokud nepoznali, jestli je romské dítě mentálně postiženo a přesto zařazení do speciální školy doporučili, tak jsou vinni pochybením při výkonu svého povolání. Pokud poznali, že dítě není mentálně postiženo a přesto ho tam doporučili, tak se podle mého dopustili trestného činu.
Speciální školství pro děti s LMP (ať už romské, nebo ne) není zapotřebí. Veškeré současné "vymoženosti" speciálního školství lze převést do normálních základních škol a tím začlenit všechny děti dohromady. Dokazují to příklady ze zahraničí, ze států, které speciální školy nemají (nebo je mají jen v minimálním rozsahu). Segregační školství u nás nikdy nefungovalo a fungovat nebude. Pokud chcete důkaz, tak se podívejte do romských ghet. Tam najdete těch, kteří tím systémem museli projít, spoustu. Ale segregační školství nikdy nefungovalo i v zahraničí. Přečtěte si někdy, jak např. dopadla segregace ve školství u kanadských původních obyvatel. A naopak. Inkluze funguje, jak jsem na to poukázal např. na svém blogu.
VytisknoutObsah vydání | Středa 8.6. 2011
-
8.6. 2011 / Překročení meze8.6. 2011 / Jaká jsou skutečná rizika jaderné energetiky?8.6. 2011 / Dukovany nebyly šlendriánské8.6. 2011 / Jazyková perla ČT 248.6. 2011 / Zrušte segregaci ve školství8.6. 2011 / Pavel PečínkaKterý účinkující vás letos na festivalu Khamoro (Praha, 22.-28. května) nejvíc zaujal?7.6. 2011 / Zahrávat si s bankrotem7.6. 2011 / Normalizace ještě neskončila6.6. 2011 / Od rozhořčení k přímé demokracii14.5. 2011 / Hospodaření OSBL za duben 2011