Hádanka: Bude mít sloučení dvou divadel navenek rozmanitější "tvář"?

8. 6. 2011 / Miloš Dokulil

Nechci se v nejmenším plést Ministerstvu kultury do jeho plánů na sloučení dvou zcela vzájemně odlišných scén, stávajícího Národního divadla a Státní opery Praha. Nemohu si ovšem nevšimnout, že většina opatření, k nimž stávající vláda přistupuje, je vesměs motivována potřebou "někde ušetřit peníze".

Takže o co doopravdy v daném projektu jde? Skutečně nejde, až na tom proslulém "prvním místě", především o ušetření finančních nákladů? Ať už se o tom hovoří jakkoliv?

Proč ale současně (ne)dělat z lidí hlupáky?

Dojde-li ke sloučení dvou vzájemně nemálo odlišně zaměřených souborů, tak potom přece nutně se sjednotí v jednom celku všechno, co předtím bylo jaksi "dvojí". Anebo ne? Copak bude mít navenek JEDNA scéna DVOJÍ dramaturgii a divadelní režii? A také zároveň DVA typy dirigentů a režisérů (pro opery), anebo DVOJÍ choreografii (pro baletní soubor)? Pokud ano, tak to by snad -- a účelněji -- mohlo všechno zůstat "při starém", viďte?

Proč vůči nám občanům nemá zaznít hlas shůry důvěryhodně, nýbrž většinou jen v hádankách s tajenkou? To "někdo nahoře" vždycky jen čeká, zda nějaké tvrzení "lid dole" pochopí a prohlédne? Nejde jenom o setrvalé škádlivé hrátky, kdy vládní jeviště se možná i vsadilo, zda a do jaké míry občanské hlediště skočí zase na lep?

Vytisknout

Obsah vydání | Středa 8.6. 2011