Chválíme... Adama Curtise

1. 6. 2011

Pokud hledáte dokumentaristu, který je schopen spojit barevné revoluce východní Evropy s komunami v Kalifornii - přes botanika Arthura Tansleyho, polního maršálka Jana Smutse, Jaye Forrestera, Ayn Randovou, kybernetiku a teorii strojů - pak je vaším člověkem Adam Curtis. Každý z dokumentárních seriálů Adama Curtise směřuje na dobře definovaný cíl, i když často bývá poněkud idiosynkratický. V seriálu The Century of the Self (Století mého já) (2002), ukazoval, jak Freudovy teorie byly zneužity jako nástroj ovládání ve věku masové demokracie.

Seriál The Power of Nightmares (Moc nočních můr) (2004) pojednává o smrtící symbióze neokonzervatismu Leo Strausse a islámského džihádismu. Ve svém nejnovějším seriálu All Watched Over by Machines of Loving Grace (Jak na nás všechny dohlížejí stroje láskyplné milosti) je Curtisovým terčem iluze, že příroda je sebevyrovnávající se systém a to, jak nás stroje přiměly věřit ve stabilní svět. Nemusíte být přesvědčeni všemi články v tomto řetězu a přesto shledáte tuto grandiozní, autorskou turistiku stimulující. Barevné revoluce na Ukrajině, v Gruzii a v Kyrgyzstánu nebyly utopické projekty. Jen se však podívejte, jaké vedoucí představitele vyprodukovaly a podívejte se i na síly, které je podpořily. Curtis se neobává malovat na velkém plátně, avšak je úspěšný tam, kde zakládá známý narativ katastrof ve stejně katastrofické historii myšlenek. Koláž archivního materiálu je bohatá. Toto je dokumentární film tak, jak existoval před vznikem reality TV - provokativní

Redakční komentář deníku Guardian, 1.6. 2011 ZDE

Vytisknout

Obsah vydání | Středa 1.6. 2011