Bude dost těsta pro naše kaplany? *
2. 5. 2011 / Miloslav Štěrba
Francouzská řádová sestra Marie Simon-Pierre se uzdravila z Parkinsonovy choroby, což katolické církvi konečně otevřelo dveře k blahořečení polského papeže Karola Josefa Wojtyly -- Jana Pavla II. Nebýt sestry z kongregace Katolických sestřiček mateřství, zbožný polský národ by zajisté brzy poskytl dostatečné důkazy o zázračné moci svého papeže uzdravovat postižené nejen Parkinsonovou chorobou.
Polský papež na konci 20. století uzavřel podivuhodně pestrou duhu křesťanského duchovního cítění západního světa. Do "materiálního balíčku" náboženské ideologie patří projevy tzv. reálného vystoupení hlavní postavy (Panny Marie) a svědectví lidských stvoření, která mají dát potřebnou míru věrohodnosti jinak zcela imaginární realitě, jež se předkládá k věření. Podívejme se blíže, jak takové poselství Matky Boží vypadá. Její slova nám zprostředkovali v roce 1846 (jak je zvykem negramotní pastýřkové) Maximin, 11 let, a Mélanie, 15 let, z francouzské La Salette:
V roce 1851 pak biskup diecéze Grenoble Monsieur Philibert de Bruillard napsal pastýřský list, ve kterém prohlásil:
Člověk si nutně musí klást otázku, proč Matka Boží hovoří o úmrtí dětí mladších sedmi let, dokonce v náručích svých rodičů? Aby se pomstila za nedostatek úcty tentokrát k jejímu děcku. O jakém milosrdenství a lásce se to dočítáme? Je-li tohle onen vysněný Syn Boží, milí moji věřící spoluobčané, není zapotřebí se poohlédnout po jiném Bohu?
Jenže svět poloviny 19. století měl své zákonitosti, o jejíž změny se prakticky ve stejnou dobu pokusili dva Němci. Přišli s novým "náboženstvím", založeným na vědeckém materialismu a správně zhodnotili, že první a hlavní nepřátelé nového světového filosofického názoru se budou rekrutovat z řad dosavadního monopolního držitele jediné správné víry -- církve, kterou nazvali "opiem lidstva". Proto předmluva ke Komunistickému manifestu začíná: "Evropou obchází strašidlo -- strašidlo komunismu. Ke svaté štvanici na toto strašidlo se spojily všechny mocnosti staré Evropy -- papež i car, Metternich....". Z použití termínu "svatá štvanice" a předřazení papeže carovi vyplývá pořadí důležitosti aktérů z konkurenčního tábora.
V roce 1917, uprostřed První světové války, tři chudé děti z pastýřské rodiny v portugalské Fatimě navázaly na své předchůdce z Lourdes, La Salette, atd., a staly se svědky zjevení Panny Marie. Dva mladší svědci záhy zemřeli, ale třetí Lúcia dos Santos vstoupila do kláštera a posléze sepsala tři fatimská tajemství. Katolická církev z nich vydělila pro praktickou potřebu zejména informace o Rusku jako potenciální příčině útlaku církve, z třetího tajemství vyvozuje dokonce upozornění na atentát na papeže. Není nezajímavé, že fatimské děti se zdráhaly prozradit tajemství, a okresní hejtman nechal vařit kotel oleje, aby pak dětem hrozil uvařením zaživa, jen aby mu prozradily obsah tajemství.
Prvním tajemstvím bylo vidění pekla, které Lúcia vylíčila ve třetím sešitě svých pamětí sepsaných v roce 1942 takto:
Druhé tajemství obsahovalo pokyny Panny Marie, jak zachránit duše před peklem a obrátit svět k pravé katolické víře a Kristově Církvi:
Jistě si sami uděláte názor na věrohodnost podobných důkazů existence boží. Fatima se stala pro katolickou církev na dlouhou dobu místem, ze kterého vyzařoval "boží" odpor vůči ruskému bolševismu. Škoda jen, že Matka Boží pomlčela o možnosti vzniku fašismu v katolicky silně zaměřených zemích Itálii a Německu. Mohla varovat před vyhlazením celých národů nejen v souvislosti s bolševickým Ruskem!
***
Zánikem evropského materialistického impéria, rozpadem SSSR a proměnou jeho satelitů, se církev vrací na své pozapomenuté místo. Dnes a denně nás oslovují projevy katolického světa, o jehož existenci celé generace našich občanů neměly dostatek znalostí. Renesance teistického vnímání současné reality je navíc konfrontována s politickými projevy islamismu, což dává křesťanství rozměr kulturního významu, často státotvorného. Církev, církve, vstupují do našeho dění již jako racionální partneři ve všech sférách života, od ideologického po ekonomický. Není ani nutné v této souvislosti upozorňovat na nedávný boj o pražskou katedrálu nebo stále aktuální problém církevních restitucí. Přesto, ba právě proto, by i škola, veřejnoprávní média, vědci, intelektuálové atd., měli mít prostor k působení zejména na mládež, aby ateismus mohl hrát důstojnou roli v životě moderních lidí.
(* K.H.Borovský: Křest sv. Vladimíra: "...dnes už umí každý kaplan dělat bohy z těsta")
VytisknoutObsah vydání | Pondělí 2.5. 2011
-
2.5. 2011 / Vraždění bez soudu2.5. 2011 / Česká televize považuje ČR za misijní území1.5. 2011 / Rostou pochybnosti o smrti Kaddáfího syna2.5. 2011 / Správní rada Nadace Partnerství je znepokojena kroky nového vedení Národního parku Šumava12.4. 2011 / Hospodaření OSBL za březen 2011