15. 11. 2002
Můžeme být hrdí na naše studenty. Můžeme být hrdí i na sebe?V odborové organizaci Obchodní akademie Hovorčovická Praha 8 s obavami sleduje vývoj v odborovém hnutí zaměstnanců školství. Během posledních dvou let vzniká další odborová organizace mimo náš odborový svaz. Přestože považujeme odchody aktivních odborářů za nešťastné, chápeme je především jako vyjádření nedůvěry vedení ČMOS pracovníků ve školství a jeho postupu ve vyjednávání o platech.
|
Sice jsme s uspokojením slyšeli zprávy o odmítnutí "kompromisní dohody", kterou ostatní odbory v rozpočtové sféře sdružené v ČMKOS přijaly, o zvýšení platů o 7% a trvání na původně navržených 13%. Vláda si podle nás bere státní zaměstnance jako rukojmí, aby ušetřila 3,5 miliardy korun, které by mohla získat i jinde. Po loňských protestech, kdy vedení našeho svazu ústy předsedy Rösslera vyhrožovalo akcemi typu nevydání vysvědčení vítáme změnu rétoriky. Tehdy jsme vyjadřovali svou připravenost stávkovat za zvýšení platů, ale odmítali jsme si brát studenty jako rukojmí. I dnes vidíme rostoucí neklid ve školství a s nelibostí sledujeme, že náš odborový svaz ztrácí iniciativu v obhajobě zájmu učitelů. Vítáme aktivitu všech učitelů usilujících o profesní a sociální zlepšení situace, včetně i těch, kteří přestali věřit ČMOS školství (výzva Učitelé, zvedněte hlavu! a vznikající Učitelský odborový klub ASO, Učitelský odborový klub Rychnov nad Kněžnou). Co navrhujemeNemá-li docházet ke zbytečnému tříštění sil, musí největší odborová organizace ČMOS školství znovu získat pozici schopného zástupce zaměstnanců školství. Cestu k tomu vidíme v:Suplentská místaObjevil-li se návrh ministra práce Škromacha na "pracovní povinnost" mladých lidí (pro nezaměstnané mladé lidi měla být zavedena povinnost přijmout jakoukoliv práci za plat rovnající se podpoře v nezaměstnanosti, jinak by ztratili právo na sociální dávky), měl by ČMOS školství iniciovat nová pracovní místa pro nekvalifikované či méně kvalifikované mladé lidi ve školství. Za pár let v důsledku plně profesionální armády zmizí ze škol mladíci na náhradní vojenské službě, kteří vykonávali nedoceněné pomocné práce. Podle nás je čas na zřízení tzv. suplentských míst (nebo míst asistentů učitelů), kdy každá škola bude mít k dispozici učitele bez úplného vzdělání potřebného pro výkon profese, kteří budou pomáhat s přípravou pomůcek, včetně správy výpočetní techniky, kteří budou suplovat v případě absence učitelů. Kariérní řádProzatímní návrh Kariérního řádu kolegy Sárköziho považujeme za příliš unáhlený. Mnohem více než zvýšené schopnosti učitelů navrhuje ohodnotit dosažené vzdělání. Přesto neodmítáme myšlenku kariérního růstu, chtěli bychom se vyslovit k návrhům, budou-li ze strany ministerstva či odjinud. Kariérní řád musí být připravován v diskusi nejen s odborníky, ale i se samotnými učiteli, nesmí ohodnocovat jen dosažené, či další vzdělání, ale i skutečné schopnosti a dovednosti učitelů, například používat výpočetní techniku ve výuce, musí umět ohodnotit náročnost jednotlivých předmětů (například maturitní). Diskutujme společněVyzýváme ostatní školy k diskusi o postavení našich odborů na školách a ve společnosti. Přes podmínky špatné finanční situace můžeme být hrdí na naše studenty, kteří se ve svém volnu účastní řady různých soutěží, na naše absolventy, kteří studují nebo pracují. Nenechme se urážet poznámkami o neschopnosti školství. Bohužel od řetězové stávky ještě za ministra Pilipa ztrácí ČMOS školství nejen prestiž, ale i aktivisty. Za poslední rok odešla jedna odborová organizace do Křesťanské odborové konfederace, druhá teď vzniká v Asociaci samostatných odborů (která se proti "kompromisní dohodě" postavila od začátku a na svém názoru trvá). Nemá-li se ČMOS školství úplně rozpadnout nebo stát naprosto neschopnou organizací, je na čase jeho aktivizace a přeměna, včetně samotného vedení. Proto vyzýváme ostatní odborové organizace a aktivisty ČMOS školství, včetně ostatních učitelů, kterým není lhostejné jejich postavení, aby začali diskutovat, vyměňovat si zkušenosti a názory, získat dosud neorganizované učitele do odborů a vybojovat zlepšení postavení učitelů a škol. |