Marxista, leninista, anarchista, terorista ...
F. Golgo nedavno v BL napsal, ze
"Vzhledem k tomu, ze jsem z Brazilie, nevim, jestli zde, kdyz nekdo
o nekom rekne, ze je marxista nebo leninista, to vyvolava stejne pocity
jako v me kulture, kde plati, ze marxista je komunista, hlasici se k idealu
spolecnosti rovnych lidi, kdezto leninista je revolucionarem ruskeho stylu,
nekdo, kdo chce moc, neusiluje ani tak o utopii."
Reakce se dostavily okamzite:
pan Novotny zacal F. Golga hrube urazet:
"uz jste mel nekdy pocit,ze jste se posral? Pokud nikoliv, brzy to
muze prijit, nebot delate-li ze sebe blbce jakoby nevedouce co marxismus,
leninismus, trockismus a podobna prizviska pro jatka, reznictvi a pod.
v celem minulem stoleti znamenala, jste spise nez prachobycejny vul pro
tuto zemi naprosto postradatelny brazilsky hajzl, na ktereho plati pouze
marx-leninsky gulag. Koukej v nem zmizet. Novotny."
S. Kotrba pak ve sve replice s titulkem "Ale ono je to vsechno jinak,
pane Novotny..." pro zmenu hrube urazil inteligenci vsech ctenaru BL.
Myslim, ze je to opravdu jinak, ale to je asi to jedine, na cem se
se S. Kotrbou shodneme. Pan Novotny bystre prohledl znamou metodu,
kterou F. Golgo pouzil -- tvarit se prostoduse a pokladat naivni otazky.
Inu, kdyz to fungovalo Sokratovi, proc ho nenapodobit? F. Golgo velmi
dobre vi, co v ceskych zemich (nejak se nemohu primet vyslovit to ohavne
slovo "Cesko") znamenaji slova "marxista" ci "leninista" -- neznamenaji totiz
vubec nic; ve svem clanku pouze konstatoval, ze jsou v ramci politicke
propagandy vyuzivana coby synonyma pro "komunista".
Je to dulezite? Koho to vubec zajima?
Drive ci pozdeji se spolecnost bude muset probrat z kolektivniho zapomneni
a zacit se vyrovnavat s minulosti. K tomu bude patrit i diskuse o tom,
co to znamenalo byt komunistou v roce 1921, 1931, 1941, 1951, 1961, 1971,
1981, 1991, 2001 ... Ono to asi nebylo porad jedno a totez, ze. Svet ma totiz
tu zajimavou vlastnost, ze se porad meni, a budoucnost nikdy nevyjde tak, jak
predpokladame.
Vezmeme si treba staronoveho starostu Londyna Kena Livingstona, znameho
v 80. letech coby "rudy Ken". Ten si pozval jako poradce pro otazky
dopravy americana
Boba Kileyho, ktery v minulosti pracoval mimo jine i pro CIA.
Livingstone se pry nechal slyset, ze si nikdy nemyslel, ze bude
spolupracovat s agentem CIA, nacez Kiley pry odtusil, ze on by take
nikdy neveril tomu, ze bude pracovat s "nepoucenym marxistou"
("unreconstructed marxist"). At uz je to pravda nebo ne (jelikoz o tom
psali v novinach, tak to pravda byt musi, ze ...), v kazdem pripade se
to hezky posloucha.
Vratme se ale k demagogickemu a hloupemu clanku
S. Kotrby, ktery panu Novotnemu a vsem ctenarum blahosklonne
a skolometsky prednasi o tom, jake je spravna ucebnicova definice marxisty,
leninisty a trockisty. Je to vsechno nesmysl, a to z nekolika duvodu:
(1) Jde o symboly, jejichz smysl je ruzny na ruznych mistech a v ruznych
dobach. Vzpominam si v teto souvislosti na jednu z ilustraci v ceskem
vydani popularne-vedecke knihy L. Landau, Ju. Rumer: "Co je to teorie
relativity?", na ktere Rusalcinu arii o mesicku na nebi hlubokem prerusi
jeden z divaku se slovy: "Prominte madam, ale Vase pozorovani nema zadny
smysl, pokud neudate presne souradnice mista a casu Vaseho stanoviste"
(cituji po pameti).
(2) Z jake prirucky byly "definice" opsany? Kam se podelo "spolecenske
vlastnictvi vyrobnich prostredku", jeden z uhelnych kamenu celeho uceni?
Vsichni dobre vime, proc tato klicova slova zmizela ze ctvrteho clanku
stanov britske labouristicke strany -- v opacnem pripade by totiz labouriste
nikdy nemohli znovu vyhrat volby. Slo tedy o zcela pragmaticke rozhodnuti.
Pokud nam ale S. Kotrba predklada "definici", ze ktere nekdo vyretusoval
jeden ze zakladu marxismu, ktey pozdeji vedl k tisicum a milionum lidskych
tragedii pri nasilne kolektivizaci a znarodnovani, jde o odpornou demagogii.
Predklada se nam tu ideologicke schema "hodny Marx, osklivy Lenin".
Je jasne proc: nekteri lide se domnivaji, ze odvolavat se na Marxe
je to jedine, co muze slouzit jako ideovy zaklad "levicove" politiky.
Myslim, ze jde o omyl; existuje jeste liberalni alternativa (liberalni
v evropskem, nikoliv americkem, smyslu).
(3) Je naprosty nesmysl, ze by se socialne-demokraticke strany
zapadni Evropy hlasily k marxismu. Svet se opravdu zmenil od roku
1951. Vezmeme si treba slovo "rovnost" -- ted uz se tim mysli
"rovnost prilezitosti".
(4) Je pravda, ze na katedrach humanitnich ved rady zapadnich univerzit
pusobi lide, kteri se tak ci onak hlasi k marxismu. Vetsinou ale jde o
sociology ci historiky, mezi ekonomy marxiste v podstate vymreli.
Jedine, co z Marxovych ekonomickych traktatu prezilo, byla jeho analyza
koncentrace kapitalu. Teorie nadhodnoty a predpoved o zbidacovani
proletariatu se empiricky nepotvrdily, prave naopak.
(5) S. Kotrba pise
"Pokud Vas to, pane Novotny, neucili ve skole, vinu nekladte
Fabianu Golgovi, ale vasi ucitelce dejepisu ci obcanske nauky...
Jak vtipne. Pan Kotrba ma zrejme na mysli ucitelky pusobici pred rokem 1989.