Robert Buchar Jiřímu Balvínovi: Proč jste potlačili film Sametová kocovina?
May 6, 2001
Chicago, IL
Vazeny pane Culiku,
zatim co jste byl v Olomouci kde vam "profesorka" Sommerova vyhlasila
valku, v Plzni byla taky sranda. Kdosi napsal o Kytici, ze "tolik
krasnych barev ve filmu uz dlouho nevidel". Gedeon chvalil "autenticitu
sedesatych let" ve filmu Rebelove, a na diskusi o "Problemech ceskeho
filmu v zahranici" byli jenom cizinci, nikdo z Cechu se neobtezoval
zucastnit. Takze se mluvilo anglicky. Na promitani Kocoviny bylo
natriskano, lide sedeli na zemi. Cesky tisk jako obvykle mlcel. [Výjimkou byla internetová recenze World Online, BL recenzovaly Bucharův film už dávno zde, pozn. JČ.]
Anyway, posilam vam otevreny dopis panu Balvinovi, jestli byste ho mohl
uverejnit v BL.
Srdecne zdravi
Robert Buchar
P.S. Co se filmu Jizda tyce, tak jsem si ho v Praze pustil na videu.
Nazval bych to "nihilisticka romance". Pornografii v tom v zadnem
pripade nevidim. Je tam ovsem ta ceska vulgarnost, ktera ted patri k
ceskemu "folkloru" a cesi ji snad shledavaji i humornou.
TO: Jiří Balvín, Generálni ředitel ČT
FROM: Robert Buchar, Producer, Director
RE: Sametová Kocovina
Vážený pane Balvíne,
Během své návštěvy v Čechách na festivalu Finále Plzeň 2001, kde se promítal můj dokumentární film Sametová kocovina, jsem se snažil v Praze zjistit kdo a proč rozhodl nevysílat tento film v České televizi. Samozřejmě marně. (Pokud Vám to není známo, film byl předběžně na programu vysílání v sobotu 21.dubna na ČT2.)
Jeden z mých přátel se mi snažil vysvětlit, že v televizi momentálně rozhoduje jakási "rada čtyř moudrých". Jména dotyčných "mudrců" neznám, ale soudě podle toho co jsem se od lidí se kterými jsem v ČT mluvil dověděl - nebo spíše nedověděl - se mi toto vysvětleni zdá docela logické. Perfektní pokrok v rozvoji kolektivní nezodpovědnosti. Důvod k rozhodnutí nevysílat Sametovou kocovinu, který mi pan produkční Luks poslal dva dny poté, co jsme se dohodli na všech podmínkách, byl nasledující:
"Odvolávám se na předchozí korespondenci a s politováním Vám sděluji, že nemůžeme dále jednat o nákupu. Po kolektivní domluvě dramaturgie, vedení programu i odd.nákupu pí.Bodlákové jsme původně plánovaný pořad nuceni zrušit. V České televizi dochází k programovým změnám a důvodem je mimo jiné i nedostatečné finanční krytí pro dokončení uvažovaného projektu.
Děkujeme Vám za pochopení."
Přestože chápu že ČT má finanční potíže, nechápu jaký vliv to má na pořad, který je už vyroben a jeho nákup nestojí ČT téměř nic. ( Cena na které jsme se nakonec dohodli odpovídá například ceně 10 videokazet tohoto filmu prodávaných společností The Cinema Guild v New Yorku.)
Na druhé straně si nemyslím že ČT je ve finanční tísni, když si může dovolit vyslat televizní štáb do Los Angeles na Oscary bez zajištění potřebné akreditace, takže dotyční "zpravodajci" pak musí přihlížet událostem přes ulici z protějšího chodníku. Jaké to štěstí že Hřebejk nevyhrál!
V Praze mi říkali, že se tomu u vás říká "Cestovní kancelář ČT".
Když jsem pak v Plzni potkal paní Mullerovou, která byla pověřena panem Hubačem v říjnu minulého roku touto záležitostí - tak jak jsem to já pochopil - řekl jsem jí, že argument o délce filmu (2 hodiny ) byl zřejmě jen záminka, když ten večer mohl běžet film Bohemia Docta ( 4 hodiny 15 minut ).
Její odpověď byla přinejmenším zajímavá: "To se takhle nedá srovnávat. Vachkův film je divácky kvalitnější. Je natočený na film a nejsou to jenom mluvící hlavy." Odpověď opravdu hodná dramaturga.
Nevím jestli jako generálni ředitel České Veřejnoprávní Televize patříte do takzvané "Rady čtyř moudrých", ale v každém případě by mě zajímalo kdo a proč opravdu rozhodl nevysílat film Sametová kocovina na ČT2.