Školní testy: proč byli kluci lepší než holky
Vážený pane Čulíku,
Když už jste mne oslovil přímo, neodolal jsem a našel jsem si celkové výsledky zmiňovaných testů.
Vyplývá z nich, že poměr získaných bodů chlapců a dívek z ČR je v testovaných předmětech následující:
Matematika 1,03
Fyzika 1,07
Chemie 1,08
Přírodopis 1,028
Zeměpis 1,08
Což značí, že ve VŠECH těchto předmětech získali kluci v průměru vyšší bodové ohodnocení, nejvíce však o 8%. Ovšem matematika, která byla vybrána jako příklad, je paradoxně předmětem, ve kterém byli hoši a dívky svými výsledky nejbližší!!! Největší rozdíly jsou ve fyzice (asi ty moje modely a motorky, co se Vám tolik nelíbily) a chemii (to opravdu netuším, proč, možná je to dáno důrazem na tvorbu názvosloví a chemické rovnice, což je v češtině založeno na matematice-počtu valenčních elektronů jednotlivých prvků) a zeměpise, což je pro mne naprostá záhada, protože zeměpis se u nás učí jako hromada dat k zapamatování a v tom jsou holky fakt lepší. Možná je to dáno strukturou otázek při testech, která se liší od způsobu zkoušení na našich školách.
Matematika a přírodopis, dva poměrně nesourodé předměty, ve kterých jsou si kluci a dívky téměř rovni, kladou otázku, jak je to možné? V přírodopise je to snadno vysvětlitelné-větší objem dat, méně techniky, spíše důraz na znalost faktů nežli jejich použití (to v chemii může být jiné). Že by i matematika na českých školách sloužila jako zdroj definic a ne jako návod k počítání?
Ale co zeměpis? Možná, že ten kluky prostě víc baví (pamatuji si, že my jsme na škole měli takovou hru - vystříhali jsme si vlajky všech států a museli jsme poznat, co je to za stát a jak se jmenuje jeho hlavní město. Prostě nás to bavilo).
I tohle vysvětlíte mužským šovinismem?
Zajímavé je, že zatímco ve všech testovaných předmětech získali vyšší bodové ohodnocení kluci, lepší známky ze všech těchto předmětů mají holky. Co to znamená? Asi tolik, že učitelky, kterých je v ČR značná převaha, dávají dívkám za stejné znalosti lepší známky nežli klukům. To je může demotivovat a vést k menšímu úsilí při výuce, netuším, jestli je to tak. Možná tím učitelé tak trochu trestají do puberty přicházející kluky za jejich drzost při vyučování, kdo ví. A možná tím odměňují úpravu sešitů dívek. A možná měl pravdu Vámi kritizovaný nepřítel žen, který napsal, že holky se víc učí pro pana učitele a kluci víc pro život. Kdož ví?
Mně z toho vyplývá, že pokud je někdo na českých školách šikanován, pak spíše chlapci, než dívky. Nebo se u nás používá jakási pozitivní diskriminace dívek, kdy za stejné znalosti dostávají lepší známky. Z toho byste ovšem mohl mít radost :)))
Poznámka JČ: Ano, ale otázka byla jiná. Proč se vyskytly tyto rozdíly právě jen v oněch čtyřech "fundamentalistických" (?) zemích: (Izrael, Tunisko, Írán, ČR)?
Poznámka TP: Soudě podle vášnivosti diskuse v BL bych řekl, že šlo o statistickou chybu.