Britské listy


pátek 9. února

O B S A H

Co je nového v České republice:

  • Komentovaný přehled zpráv Odkazy:
  • Výběr nejzajímavějších článků z poslední doby Dva dotazy:
  • Na Mikuláše Tomina: Kolik zahraničních svědků vyslechla Inspekce ministra vnitra při vyšetřování policejní brutality? (Tomáš Pecina)
  • Úřadu vyšetřování hl. m. Prahy: Je povinností občana dostavit se, kam vyšetřovatel určí? (Tomáš Pecina) Postoj policie ČR k občanům:
  • V Česku je přísně (a bude hůř) (Tomáš Pecina) Česká politika:
  • Neuvěřitelná reakce poslance Parlamentu na článek jeho kolegy (Štěpán Kotrba) Jak jsem zasedal v dozorčí radě IPB:
  • Ukradl Procházka za mé asistence 180 miliard? (Jan Suchánek) Komise pro etiku Syndikátu novinářů:
  • Obojí zpravodajství ČT porušovalo etiku Česká televize:
  • Krize v  ČT se posléze vyvinula v komplot ODS Českou televizi zničit (3. část článku Nikolaje Savického)
  • O Savickém: Čulík je zaujatý ve prospěch Ivana Kytky a proti ČT (Václav Žák)
  • O ČT: Václavu Žákovi: Václavu Žákovi o ČT a o Savickém: Prosím, ignorujme osobní aspekty (Jan Čulík)
  • Ztráta paměti u Nikolaje Savického: Působil na ÚV SSM stejně jako Bobošíková, kterou za to kritizuje (Štěpán Kotrba) Kuba a česká politika:
  • Vám poděkování a lásku, Pilipe a Bubeníku (Petr Jánský) Malování po zdech:
  • Sprejeři, umělci nebo zločinci? (Jan Paul) Muži, ženy a matematika:
  • Nejde o matematiku, jde o počty (Jan Hora)
  • Co vlastně znamená tvrzení "muži jsou v matematice lepší než ženy"? (Marta Čertíková)
  • Školní testy: proč byli kluci lepší než holky (Dalibor Matušínský) Sčítání lidu:
  • Kocourkovští chrání data (Tomáš Pecina, Štěpán Kotrba)



    Ikona pro Vaši stránku...

    |- Ascii 7Bit -|- PC Latin 2 -|- ISO Latin 2 -|- CP 1250 -|- Mac -|- Kameničtí -|


  • Školní testy: proč byli kluci lepší než holky

    Dalibor Matušínský

    Vážený pane Čulíku,

    Když už jste mne oslovil přímo, neodolal jsem a našel jsem si celkové výsledky zmiňovaných testů.

    Vyplývá z nich, že poměr získaných bodů chlapců a dívek z ČR je v testovaných předmětech následující:

    Matematika  1,03
    Fyzika 1,07
    Chemie 1,08
    Přírodopis 1,028
    Zeměpis 1,08

    Což značí, že ve VŠECH těchto předmětech získali kluci v průměru vyšší bodové ohodnocení, nejvíce však o 8%. Ovšem matematika, která byla vybrána jako příklad, je paradoxně předmětem, ve kterém byli hoši a dívky svými výsledky nejbližší!!! Největší rozdíly jsou ve fyzice (asi ty moje modely a motorky, co se Vám tolik nelíbily) a chemii (to opravdu netuším, proč, možná je to dáno důrazem na tvorbu názvosloví a chemické rovnice, což je v češtině založeno na matematice-počtu valenčních elektronů jednotlivých prvků) a zeměpise, což je pro mne naprostá záhada, protože zeměpis se u nás učí jako hromada dat k zapamatování a v tom jsou holky fakt lepší. Možná je to dáno strukturou otázek při testech, která se liší od způsobu zkoušení na našich školách.

    Matematika a přírodopis, dva poměrně nesourodé předměty, ve kterých jsou si kluci a dívky téměř rovni, kladou otázku, jak je to možné? V přírodopise je to snadno vysvětlitelné-větší objem dat, méně techniky, spíše důraz na znalost faktů nežli jejich použití (to v chemii může být jiné). Že by i matematika na českých školách sloužila jako zdroj definic a ne jako návod k počítání?

    Ale co zeměpis? Možná, že ten kluky prostě víc baví (pamatuji si, že my jsme na škole měli takovou hru - vystříhali jsme si vlajky všech států a museli jsme poznat, co je to za stát a jak se jmenuje jeho hlavní město. Prostě nás to bavilo).

    I tohle vysvětlíte mužským šovinismem?

    Zajímavé je, že zatímco ve všech testovaných předmětech získali vyšší bodové ohodnocení kluci, lepší známky ze všech těchto předmětů mají holky. Co to znamená? Asi tolik, že učitelky, kterých je v ČR značná převaha, dávají dívkám za stejné znalosti lepší známky nežli klukům. To je může demotivovat a vést k menšímu úsilí při výuce, netuším, jestli je to tak. Možná tím učitelé tak trochu trestají do puberty přicházející kluky za jejich drzost při vyučování, kdo ví. A možná tím odměňují úpravu sešitů dívek. A možná měl pravdu Vámi kritizovaný nepřítel žen, který napsal, že holky se víc učí pro pana učitele a kluci víc pro život. Kdož ví?

    Mně z toho vyplývá, že pokud je někdo na českých školách šikanován, pak spíše chlapci, než dívky. Nebo se u nás používá jakási pozitivní diskriminace dívek, kdy za stejné znalosti dostávají lepší známky. Z toho byste ovšem mohl mít radost :)))

    Poznámka JČ: Ano, ale otázka byla jiná. Proč se vyskytly tyto rozdíly právě jen v oněch čtyřech "fundamentalistických" (?) zemích: (Izrael, Tunisko, Írán, ČR)?

    Poznámka TP: Soudě podle vášnivosti diskuse v BL bych řekl, že šlo o statistickou chybu.


    Britské listy

    |- Ascii 7Bit -|- PC Latin 2 -|- ISO Latin 2 -|- CP 1250 -|- Mac -|- Kameničtí -|