pondělí 18. prosince

O B S A H

Co je nového v České republice:

  • Komentovaný přehled zpráv Odkazy:
  • Výběr nejzajímavějších článků z  poslední doby Všichni jsme ochotni páchat zlo:
  • Tupá loajalita vůči naší sociální skupině a slepá poslušnost znamenají, že tyranie může vzniknout kdekoliv (experiment britských vědců) K Blairovým přeúslužným výrokům na adresu prezidenta G.W. Bushe:
  • "Speciální" britsko-americké přátelství bylo vždycky jen iluzí (Observer) Vláda a sdělovací prostředky:
  • BBC vykázala vládního činitele z předpremiérového promítání TV pořadu pro novináře ČR a Evropská unie:
  • Vstup do Evropské unie jako lék na chabost národa? (Ondřej Hausenblas)
  • Nacionalismus, ČR a Evropská unie: Proč se posmíváte Ludvíku Vaculíkovi? (Lubomír Ptáček) Fotoreportáž:
  • Demonstrace proti vyklizení statku Ladronka, Praha 14. 12. 2000 (Tomáš Pecina, Štěpán Kotrba) Sdělovací prostředky:
  • Právo a ČTK: konkurenci kredit nedáme (Jaroslav Plesl)
  • O reklamě a ředitelích sdělovacích prostředků (Juliana)
  • Emil Zátopek v Katovně (Petr Jánský) Kontroverze kolem brněnského studia ČT:
  • Chmelíček byl špatný ředitel, podporuji Drahoše (František Schildberger)
  • Kdo je tady nevolníkem? Otvřený dopis producentovi ing. Florianovi (Monika Rychlíková)
  • Reaguji na lež brněnských televizních producentů (Zdenek Plachý) Praha:
  • Reforma státní správy v Praze - cui bono? (Josef Vedral)



    Ikona pro Vaši stránku...

    |- Ascii 7Bit -|- PC Latin 2 -|- ISO Latin 2 -|- CP 1250 -|- Mac -|- Kameničtí -|


  • Reaguji na lež brněnských televizních producentů

    Zdenek Plachý

    Vážení, ve Vaší společné reakci na článek Břetislava Rychlíka píšete o "denunciacích skupinky ambiciózních lidí, vedených amatérským režisérem amatérského kroužku Zdeňkem Plachým". Na takovou lež bohužel musím reagovat.

    Z podnětu celé řady významných brněnských kulturních osobností, jakými jsou např. šéfredaktor časopisu Host Miroslav Balaštík, hudební skladatel Martin Dohnal, nebo nakladatel Jan Šabata, jeden z největších žijících moravských básníků Jiří Kuběna atd., vypracovala kontrolní skupina generálního ředitele ČT Zprávu o situaci v ČT Brno. Zpráva ve většině bodů potvrzuje naše pochybnosti, týkající se systémových chyb ve vedení studia, a v řadě oblastí je i výrazně rozšiřuje. Je ostudné, že jste po celé léta nečinně přihlíželi, jak se ve vašem studiu natáčí skryté reklamy, jak se zde - pro ČT nevýhodně - "obchoduje" se soukromými firmami zaměstnanců ČT a museli jste si být vědomi i krize v oblasti dramaturgie, která se nejvýrazněji podepsala na celkovém úpadku vysílání brněnského studia v posledních letech.

    Jak ze Zprávy generálního ředitele vyplývá, byly naše obavy o brněnské studio více než oprávněné a nešlo tedy ani tak o naši ambicióznost, jako spíše o vaši nepochopitelnou laxnost. Tu si lze vysvětlit buď osobním profitem na některých nekalých praktikách brněnského vedení, nebo naprostou zaslepeností, případně nedostatkem odvahy. Z desítek rozhovorů se zaměstnanci ČT Brno totiž víme, že námi kritizované věci jsou v brněnském studiu víceméně obecně známými fakty.

    Na závěr dovolte malou poznámku o mém tzv. "amatérismu". Myslím, že váš výrok na toto téma svědčí o vaší naprosté dezorientaci v kulturním dění. Jako režisér spolupracuji převážně s profesionálními subjekty (např. s Klicperovým divadlem v Hradci Králové, s Českým rozhlasem, s Posádkovou hudbou Brno, s ČT apod.). Mých projektů se pravidelně účastní naprosto špičkové osobnosti současného nekomerčního a experimentálního umění (Josef Daněk, Marian Palla, Jan Steklík, nositel ceny Jindřicha Chalupeckého - Jiří Surůvka atd.). V uměleckém centru Skleněná louka, kde jsem dramaturgem, vystupují např. členové Fluxu - Ben Patterson nebo Milan Knížák a celá řada kulturním lidem známých světových umělců - Jon Rose (Austrálie), Bob Ostertag (USA) atd.

    V ČT jsem režíroval dosud necelou desítku uměleckých a publicistických pořadů, mezi nimiž byly i pořady řemeslně velmi konvenční a tradiční, takže jste je i vy mohli alespoň zaznamenat (např. půlhodinový Salón z Florianovy Staré Říše a Březinovy Nové Říše).

    Nejvtipněji tuto situaci zřejmě popsal Jan Gogola jr., z jehož reakce na váš text si zde dovolím část ocitovat: "za amatéra je v osobě Zdenka Plachého navíc označen režisér například pořadů "Umělci pro NATO" a "Střežený Parnass", které patří k jedněm z mála audiovizuálních děl u nás vytvořených v rámci stávajících trendů ve světovém umění, pro které je charakteristické mimo jiné to, že jako umění nevypadá. Jde o skryté a proto subverzivní prolínání veřejného kontextu s elitářským, v tomto případě o provokativní výsměch umělců společenské identifikaci například s vojenskými či kunsthistorickými a myšlenkovými strukturami. Neznalost kontextu soudobého myšlení mne po mých zkušenostech s Českou televizí u jejích producentů nepřekvapuje, nicméně považovat za amatérské něco, čemu nerozumím a o čem především nic nevím, je již projevem slaboduchosti typu zápisů do knih návštěv na výstavách moderního umění:"Toto by namalovala i naše dcera..."."



    |- Ascii 7Bit -|- PC Latin 2 -|- ISO Latin 2 -|- CP 1250 -|- Mac -|- Kameničtí -|