pátek 30. června

• Výběr nejzajímavějších článků z poslední doby ČR a EU:
  • Odpor vůči Evropské unii ve východní Evropě roste (International Herald Tribune) České bankovnictví:
  • Američan, který chce zachránit Českou spořitelnu (Financial Times) Reakce:
  • Epicentrum, Jan Čulík a novinářský aktivismus (Tomáš Pecina) Česká televize:
  • Rozumí Dušan Chmelíček podstatě novinářské práce? Pár obecnějších poznámek nad rozhovorem s Tomášem Pecinou (Jan Čulík)
  • Dopis z České televize: Šámalův rezignační dopis nebyl adresován nikomu (Jiří Tráva) Novela volebního zákona v ČR:
  • Boj o způsob uchvácení moci (Jan Hora) Svět:
  • Polovina všech dnes patnáctiletých chlapců v některých afrických zemích zemře na AIDS Věda:
  • Nový věk klonování pro nové léčebné metody (Guardian)
  • Kód člověka (Ivan Hoffman) Politika a ekonomika:
  • Publicita o lidském genomu jen skrývá brutalitu globálního kapitalismu (Guardian) Zdraví a politika:
  • "Stupidní" tabáková reklama (Ivan Hoffman)

• Kód člověka

Ivan Hoffman

Jestliže kdysi byla oblast science-fiction vyhražena literátům, pak počátkem tohoto týdne se na tenký led vědecko fantastických předpovědí postavili političtí představitelé nejvyspělejších zemí světa, aby nám bezelstně oznámili, že díky zmapování genetické výbavy člověka nás čeká konec éry zákeřných nemocí a člověk že se bude dožívat dvojnásobného věku.

Sestavení hrubé mapy genetického kódu člověka je oslavně přirovnáváno k rozbití atomu, či přistání člověka na Měsíci.

Je to dobré přirovnání a nejen v tom smyslu, že se vědcům podařilo něco v minulosti nepředstavitelného.

V jiném smyslu můžeme těmto přirovnáním rozumět tak, že nynější rozluštění lidského genetického kódu, podobně jako někdejší přistání člověka na Měsíci či rozbití atomu, ty největší problémy lidstva vůbec neřeší. Většina lidí na zemi bude mít pravděpodobně i nadále hlad, nepominou války ani bída.

Z pokroku vědy bude mít prospěch zlomek světové populace pro většinu se nic nemění. Pokud se ovšem nestane něco, co i v této chvíli konce fantazie může znít fantasticky: Vědci upozorňují, že přečtení genomu je zatím technickým úspěchem, úspěchem informatiky, nyní že nastává biologická fáze, kdy se bude teprve zjišťovat, jakou mají jednotlivé úseky dědičné informace funkci.

Fantastické by bylo, kdyby při luštění knihy života vědci nečekaně narazili na kapitolu, ve které bude řeč o tom, proč je vlastně člověk tvorem agresivním, egoistickým a bezohledným?

Pokrok je nezadržitelený. Možná některý ze školáků, kteří dnes dostávají vysvědčení zmíněnou kapitolu knihy objeví a přečte. Následně by mohla na tyto naše deformace nějaká farmaceutická společnost vyvinout spray, anebo tinkturu. Pak bude přesné hovořit o objevu, který má smysl pro lidstvo. Zatím zůstaňme při zemi a mluvme o tom, že se rýsuje prospěch pro některé lidi.

Vysílá se v pátek 30. června 2000.

Poznámka JČ: Viz též v této souvislosti komentář ze včerejšího Guardianu o "brutalitě globálního kapitalismu".