čtvrtek 27. ledna

O B S A H

Co je nového v České republice:

  • Komentovaný přehled zpráv Odkazy:
  • Výběr nejzajímavějších článků z poslední doby Volba ředitele České televize:
  • Ředitelem ČT je Chmelíček - spadl nám kámen ze srdce oprávněně? (Jan Čulík)
  • Sláva televizním odborům (Vlasta Leporská)
  • Rozhovor s Jakubem Puchalským Jany Ciglerové: Byl o ničem (Jan Čulík) Česká politika:
  • Koaliční obchod ODS-ČSSD (Ivan Hoffman) Rozdíly mezi českým a americkým školstvím:
  • Evropan na americké univerzitě (Ota Ulč) Politika a ekonomika pohledem z Kanady:
  • Pro a proti (The North Renfrew Times, Deep River) Český telecom:
  • Malá, ale letitá legrace s Českým Telecomem (Ondřej Hausenblas)
  • Ještě jednou odpověď z Českého telecomu (Vladan Crha, mluvčí Českého telecomu) Co si počít v demokracii:
  • Co si počít v demokracii? Úvaha k otázce Martina Hrbka (Vlastimil Obereigner) Je či není Bůh?
  • Reakce nejsou o Bohu, reakce jsou o lidech (Jan Kyncl)
  • Je nám třeba víry v Boha? (Vlastimil Obereigner) Oznámení:
  • SVU World Congress, Washington, DC, August 9-13, 2000, CALL FOR PAPERS



    Ikona pro Vaši stránku...

    |- Ascii 7Bit -|- PC Latin 2 -|- ISO Latin 2 -|- CP 1250 -|- Mac -|- Kameničtí -|


  • Reakce nejsou o Bohu, reakce jsou o lidech

    Jan Kyncl

    Jan Lipšanský píše, že "se bojí teologicko-ateistických disputací" a dále, že tyto "jsou zbytečné, marné a k ničemu". A prý jsou k ničemu "protože nepřinesly odpověď ani po několika tisících let".

    Zní to dobře...a přitom je to zcela falešné. Proč? První argument je, že tyto disputace tříbí rozum jistě více, než sledování průměrného televizního seriálu. Druhý argument spočívá v tom, že v lidech je touha přicházet věcem na kloub a postoj "nikdo na to za celou historii lidstva nepřišel, tak to vzdám" je výsměchem celé vědě; víte, pane Lipšanský, já se třeba snažím vyzkoumat právě to, na co ještě nikdo nepřišel. Sto let je ve srovnání s historií lidstva doba krátká - ale právě proto, že jsme neodpískali výzkum struktury hmoty, na něco jsme v tomhle století přišli; třeba na vyvrácení metafyziky Tomáše Akvinského a řízenou jadernou reakci.

    Třetí argument pro diskusi o theismu a atheismu je její hodnota o sobě: už to, že ani já, ani papež nemá v demokracii patent na rozum a moc diskusi zakázat, je -alespoň podle mě- dobré.

    Jenže můj příspěvek nebyl "o Bohu" a myslím, že příspěvek paní Juliany také primárně ne. Mně například vůbec nejde o to, klást si otázku mají-li pravdu theisté a atheisté; tu otázku po bytí Boha považuji za zmatečnou a tudíž vhodnou leda tak k pivu, když už je práce hotova.

    Jde o to, jak vedle sebe- a ještě lépe spolu-, tady na tomto světě žít.

    Ve chvíli, kdy si to uvědomíme, můžeme otázku bytí Boha pominout. Praktických otázek je tolik, že na to ani nebude čas.

    Dnešní doba je složitá-nelze zakázat Newtonovi být děkanem, protože byl unitář, nejde přikázat víru ani nevíru. Tenhle komfort je dán mnoha zdánlivě zbytečnými diskusemi v minulosti.

    Musíme najít způsob, jak učit geologii, když někteří trvají na stvoření před cca 6000 lety, co s výchovou k rodičovství, když co církev či sekta, to jiná sexuální obscese, pracovat v sobotu či v neděli, nebo nepracovat, povolit indoktrinaci dětí v mateřských školkách -křesťanstvím nebo islámem, z mého pohledu je to jedno-, evoluce ano či ne, atd. atd. Je potřebná demokratická debata. Církve, denominace, sekty ale i atheistická veřejnost má právo se takovýchto diskusí zúčastnit.

    Protože ti omezenější z nás dali před minulý režim prostě znaménko mínus a tak je to podle nich v pořádku, z propagandy atheistické se stala asi ještě primitivnější propaganda theismu.

    Václav Havel na jedné demonstraci těsně po revoluci volal: "...učili nás, že prvotní je hmota. My víme, že prvotní je duch".

    Jedno zjednodušení nahradíme jiným a bude dobře. (Mimochodem, atheismus není ekvivalentní materialismu, ale to opravdu jen na okraj.) Komunisté byli špatní, hlásali atheismus, dokonce s přívlastkem vědecký, takže je špatně atheismus ....a asi i ta věda. Jenže komunista může mít pravdu; obecněji: v občanském demokratickém světě nezáleží pravda na tom, kdo ji říká. A každý se může mýlit.

    A tak je dnes theistický přístup ve výhodě. V seriálech vyhánějí katoličtí exorcisté nečisté duchy /moji generaci ještě učili, že duchové nejsou; pro pobyt ve tmě je to docela výhodný názor/. Na ČRo 6 jsem za poslední rok slyšel mnoho pořadů zjevně a prvoplánově propagujících křesťanství a mnoho dalších, které tak činí skrytě. Ani jeden pořad nehlásal atheismus, dobrá... ale ani jeden pořad ani nepřipouštěl diskusi theismus kontra atheismus. Je hlásáno kultura = křesťanská kultura. Morálka = křesťanská morálka. Atheista = primitiv, obraz atheisty estébáka - "badmana"- je klasickou kýčovitou figurkou ČRo 6. Používají se nejrůznější demagogie: desatero je pěkné, tudíž my křesťané máme ve všem pravdu.

    Léčitelé mluví s duchy stromů a senzibilové pomocí duchů a spirály z pérové oceli léčí vše možné i nemožné. Astrální síly hrozí koncem světa, pomalu je čas nasednout na kometu a odletět.

    V soukromých médiích mají majitelé právo psát o setkáních s duchy a podobně. Veřejnoprávní média by však měla znát míru a poskytnout prostor atheistickému i theistickému pohledu na svět rovnou mírou. Tvrdím, že se tak neděje.

    Atheisté a theisté se musí naučit vedle sebe žít. Jinak nás čekají rozličné formy fundamentalismu: theistického, nebo atheistického. Obojí je špatně.

    Poznámka JČ: Ve Svobodné Evropě (ČRo 6) jste, pane Kyncle, slyšel protiateistické pořady, protože šéfredaktorka Olga Kopecká je velmi náruživá katolička a nepřípustně ovlivňuje svým přesvědčením celé vysílání.



    |- Ascii 7Bit -|- PC Latin 2 -|- ISO Latin 2 -|- CP 1250 -|- Mac -|- Kameničtí -|