Kámen spadl ze srdce - oprávněně?
Jan Čulík
Novým generálním ředitelem České televize jmenovala Rada České televize
dosavadního vedoucího právního oddělení a šéfa pro strategický rozvoj ČT
Dušana Chmelíčka.
Není to možná ideální volba, ale buďme optimisty a konstatujme, že to bylo
z možných alternativ v dané situaci nejméně špatné řešení. (Možnost
ovšem také byla, aby Rada nechala provést nezávislou analýzu situace v ČT a
pak odstoupila a nechala rozhodnutí nové Radě, doufejme, vytvořené podle
nestranického klíče.)
Jakmile vytvořila Rada ČT shortlist, užší předvýběr tří kandidátů
Chmelíček, Sládeček,Čermák, sama se tím vmanévrovala do kouta.
Sládeček byl přece už na první pohled nepřijatelný v souvislosti se svou
minulostí z televize Nova.
Nedávné vystoupení Dušana Chmelíčka v České televizi charakterizoval náš
pražský zpravodaj jako nesmírně nevýrazné: nejen že prý podle něho
Chmelíček "neumí na obrazovce vystupovat", ale že prý je "bez osobnosti".
Je-li to pravda, vyvstává otázka, jak bude nový ředitel ČT schopen se svými
zaměstnanci komunikovat.
Pro kritiky Jakuba Puchalského v České televizi je jmenování Dušana
Chmelíčka Pyrrhovým vítězstvím: Chmelíček je považován za "muže
Puchalského".
V projektu,
který minulý pátek poskytl IPortu a Britským listům, Chmelíček dosti
přesvědčivě argumentoval proti neformálním mocenským vztahům uvnitř České
televize a nedal za "selhání Puchalského ředitelské éry" vinu výlučně
Puchalskému.
Chválíme Chmelíčkovu otevřenost: jako jediný kandidát dal k dispozici na
internet svůj dosti racionální projekt, takže nyní vzniká možnost ho
kriticky analyzovat.
Držíme Dušanu Chmelíčkovi palce, aby se mu v jeho nové přeobtížné funkci
podařilo alespoň s některými svými myšlenkami uspět.
Umístění jména Kamila Čermáka do užšího výběru kandidátů byla
pozoruhodná nehoráznost a je potěšitelné, že se Rada České televize na
poslední chvíli vzpamatovala. Jistě k tomu přispěla i dobrá práce
Radiožurnálu, který zjistil a zveřejnil, že Čermák ještě před jmenováním už
obíhá politiky.
Jak ukázaly Britské listy, Kamil Čermák má narušenou integritu osobnosti a
alespoň jednou bylo přesvědčivě zdokumentováno, že při prosazování svých
profesionálních cílů nepokrytě lhal. Jak mohla za takových okolností vůbec
Rada ČT uvažovat o jeho kandidatuře, je nepochopitelné. Pravděpodobně ji
zaujala Čermákova manažerská zkušenost. O ní bych osobně dosti pochyboval.
Má Kamil Čermák skutečně rozsáhlé zkušenosti z moderního managementu, z
motivování lidí, má dobrou znalost moderních demokratických manažerských
technik? Obávám se, že je to spíše protekční dítě: v mládí ho do
"závratných výšin" vyzdvihl Vladimír Dlouhý a pak už byla jeho kariéra
nasměrována pevně. Je to velmi sebevědomý mladý podnikatel (Rusové mají pro
takovéto lidi ironický výraz "novyj Russkij", Britové "yuppie"), na něhož
především dělá, jak zjevno, dojem jeho vlastní úspěch. Svého ředitelského
úspěchu dosáhl protekcí a leštěním klik, nikoliv, zdá se, příliš vlastním
úsilím. O leštění klik se pokusil - protože mu to fungovalo předtím -
ještě těsně před volbou ředitele ČT.
Přemýšleli jsme včera s kolegyní na Glasgow University, jak je možné, že
se Čermák v předvečer volby rozhodl navštívit české politiky. Je snad tak
pošetilý, že si neuvědomil, že mu to musí uškodit? Anebo se rozhodl, že
veškerou kritiku bude ignorovat, protože jeho mecenáši v politických
stranách ho podrží, a proto je pro něho výhodnější riskovat a jít Klause a
Zemana navštívit?
Zajímavá otázka. V každém případě patří pochvala Radě České televize,
která zřejmě na poslední chvíli dospěla k názoru, že si nemůže dovolit
veřejně vytvořit otevřený dojem, že je v kapse politiků..Budeme sledovat
Chmelíčkovu práci bedlivě. Začneme podrobnějším rozborem jeho projektu
řízení České televize.
Rozhovor s Jakubem Puchalským Jany Ciglerové: Byl o ničem
Jan Čulík
Skutečně velkým zklamáním, opravdu promarněnou šancí byl dlouhý
rozhovor s Jakubem Puchalským, který otiskly v neděli 23. ledna 2000
Nedělní noviny. Rozhovor list hrdě inzeroval jako exkluzivní materiál:
"Nedělní noviny jsou jediným médiem, kterým odcházející ředitel rozhovor
poskytl." Ale proč?! Proč se Jana Ciglerová vůbec pokusila o tento
rozhovor?
Se zajmem jsem otevíral stránky 20-21 tohoto listu: doufal jsem, že
se dovím, co se v České televizi za Puchalského dělo, proč se vůči jeho
vedení vznesl odpor a z jakých důvodů rezignoval. Bylo to ode mne naivní.
Tak se přece v ČR nedělají rozhovory. Chodí se při nich co nejdále od
otázek, které jsou skutečně důležité, co nejdále, v co nejodtažitějších
kruzích.
Jako by si Jana Ciglerová neuvědomovala, že i když se hovoří o reálných
a důležitých věcech, je to zajímavé až napínavé. K čemu je tato
prázdná, hvězdomaniacká pěna?
Co Jana Ciglerová zjistila a na co se Puchalského ptala? Bohužel se
ho nezeptala na první otázku, která přece nutně musí každého napadnout
hned, totiž Proč jste předčasně rezignoval? Druhá otázka měla znít:
S jakými plány jste přicházel do České televize, podařilo se vám je
realizovat, pokud nikoliv, proč? Dále: Na jaké překážky jste narážel při
své práci? Co jste dělal špatně? Proč vás lidé kritizovali, že jste
nekomunikativní? Proč jste neměl ještě ke konci roku rozpočet na příští
rok? Co je pravda na obvinění, že si každý mohl za peníze televize točit,
co chtěl, že jste to nebyl schopen uřídit? Proč se za dva roky vašeho
ředitelování nepohnulo zpravodajství ČT investigativním směrem, jak jste to
viděl v Británii? Atd.
Namísto toho Jana Ciglerová zjistila, že
"Jakub Puchalský je prý zase ten starý a zábavný Jakub jako
dřív". Všechno, o čem hovoří, se týká Puchalského osoby, nikoliv
jeho činnosti. Jako by všechno bylo lze zredukovat na osobní antipatie či
sympatie. Dokonce i hovoří-li se o kandidátech na funkci ředitele po
Puchalského rezignaci, je to v rozhovoru s ostnem výčitky: Dušan Chmelíček
se začal ucházet o ředitelský post hned několik minut po Puchalského
rezignaci. Ale tímto konstatováním všechno končí - nikdo se nepokusil
vysvětlit žádná fakta ani motivy. Jen dotekem se zmínila Ciglerová o
pravděpodobné korupci ředitele sportovního zpravodajství ČT Jiřího
Baumruka.
Komika celého rozhovoru spočívá i v jeho grafické úpravě. Navozuje
totiž dobrými fotografiemi dojem, že Puchalský je známá "osobnost",
skutečná osoba velkého "formátu", která v rozhovoru přemýšlí, dovozuje,
argumentuje. Tyto fotky a celý dramatický layout (na obrázku v černém
kabátě s vyhrnutým límcem u satelitního talíře vypadá Puchalský trochu jako
upír) vytvoří v čtenáři velké očekávání: v textu rozhovoru však nenajde
nic z toho, co jeho grafická úprava dramaticky naznačovala. Je to travestie
rozhovoru.
Investigativní otázky Jany Ciglerové:
Co budete večeřet? (Rajskou si nedáte) ani od mámy?
Proč jste se přihlásil do konkursu na ředitele ČT?
Stávaly se vaší rodině na Moravě během vašeho vedení ČT nějaké nepříjemnosti?
Jak se dnes cítíte? Ulevilo se vám?
Nechci ani vědět, jak musel vypadat váš "běžný" pracovní den.
Co děláte s volným časem nyní - chodíte třeba do kina?
Jaké cédéčko jste si naposledy koupil?
Co jste dělal v Británii?
Neumím si vás představit v džínách a v tričku, s cigaretou v puse,
čepujícího pivo...
Veřejnost vás stejně bude dál znát. Lidé vás budou poznávat na ulici.
Poznávají vás nyní?
Jak si uvědomíte, že vás lidé poznali?
Vy jezdíte metrem?
Jakou tramvají jste jel?
Jaký byl pro vás ten osudový den 15. prosince?
Jak jste si zvykal na auto s řidičem?
Takže jste si své vítězství ani řádně nevychutnal?
Atd.
Je znepokojující, že v situaci, kdy by měl národ vědět, co se
vlastně v České televizi stalo, se Jana Ciglerová, reportérka - studentka,
která dostane "exkluzivní" rozhovor od odstupujícího ředitele ČT, ptá s
odpuštěním na takovéto podružné hlouposti. Není to vůči čtenářům urážlivé?
Proč se vyhnula hlavním otázkám? Poskytl jí snad Puchalský rozhovor pouze
pod podmínkou, že se ho nezeptá na nic podstatného? Proč se novináři v ČR
vyhýbají otevřené diskusi o zásadních problémech a namísto toho tisknou
články o rajské omáčce? Jak je možné, že dívka, která studuje na fakultě
sociálních věd KU sdělovací prostředky, se nezeptá Puchalského, o co
vlastně v celém konfliktu šlo, a jen hovoří o tom, jaké to bylo, když byl
"slavný". Puchalský v jedné odpovědi mluvil o tom, že pracoval jak šroub.
Ale co, proboha, tedy v té televizi dělal? Proč to nikomu neřekne?
Kdy si už konečně tito "novináři" uvědomí, že vůbec nejde o
pofidérní "slávu", jaké se údajně dostane řediteli instituce, jakou je
Česká televize (Ciglerová v celém rozhovoru silně využívá této
hvězdománie - v úvodu píše o tom, jak se v restauraci, kde s Puchalským
mluvila, všichni ohlíželi... Jenže, přece, všechna sláva polní tráva. )
Jde o důležitější záležitosti. Je Jana Ciglerová natolik postižena tímto
"hodnotovým systémem", že nevidí za clonu hvězdománie? Anebo prostě Nedělní
noviny nechtěly rozhovor, v němž by se hovořilo o důležitých věcech? Jakým
způsobem se odlišuje toto psaní od psaní novin za komunismu? Tehdy
zabraňoval věcnému diskursu ve veřejné sféře dřevěný jazyk komunistické
ideologie. Dnes zabraňuje věcnému diskursu ve veřejné sféře brak - a lidé
jako Jana Ciglerová, bohužel, jeho šíření v případech, jako je tento,
vydatně napomáhají.
Jedinou "tvrdou" informací, kterou jsme se nedověděli z rozhovoru,
ale z jiného kratšího článku na jiné stránce, byla Puchalského tvrzení o
dvou třech drobných tlacích od Ivana Langera a Václava Klause - že by však
zrovna toto bylo důvodem k Puchalského rezignaci?
Nikdo nic nevysvětlil a Jana Ciglerová se Puchalského na to
nezeptala. Raději si ho představovala v džínech...
Koaliční obchod
Dvěma slovům se představitelé nejsilnějších českých stran vyhýbají jako
čert kříži. Slovu koalice a slovu obchod.
Přitom se ani v jednom
případě nejedná o slovo neslušné.
Z nejasných důvodů se pro jasnou a
přehlednou dohodu o tom, jak se v této zemi bude příští dva roky vládnout,
hledá nějaký pracovní název, a podobně se úplně zbytečně zamlžuje fakt, že
v politice je pochopitelně vždycky něco za něco.
Chtěl-li Miloš Zeman
setrvat ve Strakově akademii, potřeboval podporu. A nechtěl-li Václav
Klaus opustit kancelář předsedy sněmovny, nemohl mu tu podporu odepřít.
A jako při každé riskantní transakci šlo o to, kdo má lepší nervy, kdo je
lepší vyjednavač a kdo se víc obává neúspěchu.
Na tyto tři otázky pak
včera podepsaná dohoda dává srozumitelnou odpověď: Lepší nervy měl Václav
Klaus, který se ukázal být také lepším vyjednavačem.
Miloš Zeman pak
z obavy, že neuspěje, zaplatil za dohodu víc, než musel. Neplatil ovšem ze
svého. Pro ČSSD nevýhodnou dohodou zatíží firmu.
Jasné je to asi v ČSSD
kdekomu, srozumitelně to ovšem demonstrovala Petra Buzková, když oznámila,
že nemíní být místopředsedkyní svého předsedy.
Ale zpět k těm
nepopulárním slovům. Nemá-li se dohodě ČSSD a ODS říkat koaliční, nemohou
se její signatáři divit, že ji politolog Michal Klíma označil za
"kartelovou".
A jestliže odmítli mluvit o politickém obchodu, že se
ujalo jadrné "politický handl". To, že si ČSSD a ODS písemně upřesnily
vzájemné vztahy, je třeba ocenit, nicméně to, jak se za to sami hezky
pochválili, je dobré brát s velkou rezervou.
Za dva roky mohou společně
hodně udělat, ale také společně leccos zavinit. Pro ten první případ se
hodí přísloví "ve dvou se to lépe táhne" pro druhý pak metafora "společně
chyceni, společně oběšeni".
Vysílá se ve čtvrtek 27. ledna ráno.
Poznámka JČ: Často uvažuju o postoji Václava Žáka, který zdůrazňuje,
že má-li politika v zemi fungovat, musí být založena na umění kompromisu, a
že právě opoziční smlouva ODS-ČSSD je základem takového kompromisu. Václav
Žák má možná pravdu, jenže, jak poznamenal jeden náš pražský pozorovatel,
není si vědom dostatečně silně, jak velký odpor mají voliči právě proti
této opoziční smlouvě. A proč? Domnívám se, že je to právě proto, že před
volbami v červnu 1998 i dlouho předtím byla česká politika založena na
ostře konfrontačním stylu. Obviňuje-li Klaus Zemana z komunismu a Zeman
Klause z politiky spálené země a po volbách se pak dají dohromady, není
divu, že mají lidé pocit, že si někdo z nich udělal legraci.
Evropan na americké univerzitě
Desetitisíce cizinců odjíždí na studie do USA, země, o jejímž
školství se lze dozvědět všelicos, kontrasty až k neuvěření. Mají tam prý
ty technicky nejlíp vybavené školy, jejichž graduanti jsou však jen pramálo
obeznámeni s gramotností. Domorodé dítě v Botswaně, chudičkém pouštním
státu, má ve čtvrté třídě základní školy víc znalosti cizího jazyka či
jazyků než má průměrný americký absolvent tzv.high school. Proč ale
Američané posbírávají rekordní počet Nobelovy ceny? V Kalifornii žije víc
těchto znamenitých nositelů než v kterékoliv zemi na světě. Buď tedy jedno
nebo druhé.
Nikoliv. Obojí je pravda. Račme brát jméno této země doslova:
Spojené státy. Jsou to nejen jejich značné geografické a
klimatické rozdíly; liší se jejich tradice, historická zkušenost,
ekonomický výkon, etnické složení. Značné procento jakkoliv patriotických
Američanů se dívá na federální vládu ve Washingtonu s podezíráním vůči
politikům a byrokratům, bažícím po stále větší centrální moci.
Vynucovaná jednota, maximální centralizace charakterizují nejen diktatury,
ale vyskytují se - či, přesněji, donedávna se ještě vyskytovaly i v
některých poctivě demokratických státech. Na Nové Kaledonii, francouzské
državě mezi ostrovy Fidži a Novými Hebridami (dnešní Vanuatu) v Pacifiku mi
učitel ukazoval maturitní otázky: přesně takové jako v Paříži u protinožců.
V USA mají školství na starost úřady v jednotlivých padesáti
státech, ale i ty nechávají správu v rukách místních školských výborů
(school board). Je to založeno na principu, že pravomoc mají mít
především ti, kteří školu financují - a to jsou vlastníci nemovitostí.
Poněvadž mám dům, musím platit školní daň, několik tisíc dolarů ročně, a
vůbec nezáleží, zda mám či nemám školou povinná dítka. Plodní občané
posílají do školy třeba deset svých potomků, ale pokud bydlí v nájmu,
neplatí ani krejcar.
Okusil jsem oba systémy. V někdejším Československu od první třídy
obecné školy až k promoci na Karlově univerzitě. V Americe jsem sice
základní vzdělání opakovat nemusel, ale doktorská studia ano. Do těch jsem
se pustil v jiném oboru. Kolumbijská univezita v New Yorku mě přijala
podmínečně, jako prozatímního studenta, s tím, že o přijetí definitivním
rozhodne výsledek prvních zkoušek - takže nebylo třeba čekat, až mi někdo z
ČSSR diplom jako důkaz propašuje. Protrpěl jsem se ke zdárnému výsledku,
napsal a obhájil doktorskou dizertaci. Pak se dal na kantořinu, ideální
emigrantskou kariéru (plno volného času a nevyhoditelnost, socio-ekonomické
záruky, na něž jsme byli zvyklí v socialismu, odkud jsme pak upláchli).
Odučil jsem si celkem 34 let na státní univerzitě téhož státu New Yorku v
městě jménem Binghamton.
V demokracii se s občanem zachází jako s dospělou osobou, kdežto v
totalitním systému jako s dítětem. Stát si počíná jako přísný rodič,
neustále dohlížející, peskující, přikazující, zakazující - ale o svá
robátka se postará. Přidělí jim byt, zaměstnání, nalinkuje jim život.
Dotyční pak v soukromí na rozhodnutí nadávají, aniž by jim zcela došlo, že
tímto pozbytím svobody vlastního rozhodování se zbavili pořádného břemena.
To vše si člověk značně uvědomí teprve tehdy, když totalitě unikne. Přijel
jsem do Ameriky, můj sponzor (hraběnka Tolstá z rodiny Lva Nikolajeviče) mě
přivítala slovy "Chau ár jú" a co že mám v úmyslu se sebou započít.
Zareagoval jsem otázkou, na kterou školu mě míní poslat, a dozvěděl jsem
se, že na žádnou. Tady mi dává tlustou knihu, v níž je podrobný popis více
než dvou tisíc adres vysokého učení, ať si vyberu. Málem jsem se rozbrečel.
Pobýt semestr, rok nebo i celá studia v zahraničí má už solidní
tradici a absolventi si zpravidla nestěžují - pokud se ovšem za touto
zkušeností nevypravili v nerozumném směru. Podílím se na hodnocení a výběru
zájemců o studia a stipendia v našem oboru politologie. Čteme žádosti a
doporučující
dopisy, líčící kandidáty báječně, nezřídka v těsném sousedství geniality.
Zkušenost nás přiměla brát takové chvalozpěvy značně skepticky. Před
několika lety jsem se vyskytl v Číně v roli jakéhosi kádrováka. Já, běženec
ze světa komunismu do světa kapitalismu, jsem měl v zemi komunismu hodnotit
zájemce o cestu kapitalistickým směrem. Z deseti kandidátů jsme měli
peníze jen pro dva. Vítězům se život radikálně, nepochybně k lepšímu změní,
kdežto jejich konkurentům, kteří nebyli vybráni, byť třeba byli schopnější,
hodnotnější, se tak šance, možná jen jedna jediná za život, zhatí - čili
nepříjemné, sakramentské dilema. (Dopadlo to jinak, než jsme očekávali. Oba
naši vítězové, jen co se v Americe trošku rozkoukali, se na politické vědy
vykašlali, dali se na byznys a oba teď vydělávají velké peníze na Wall
Streetu.)
Evropana, zejména toho, který prošel budováním vědeckého socialismu,
překvapí ochota a trpělivost americké mládeže disciplinovaně stát ve frontě
a nepředbíhat. Bude tomu asi proto, že oni stát zas tak moc často nemusí.
Tvrzení, že každý je strůjcem svého štěstí, lze v Americe doplnit
slovy, že každý student je do značné míry strůjcem svého studijního
programu. Většina kurzů je nepovinná, nikdo není přivázán k předepsanému
počtu a druhu předmětů, může si vybírat. Ó, jak bych se byl rád na gymnáziu
vyhýbal přírodním vědám a pak na právech mnohým nepřirozeným pavědám! Tam
jsem nemohl, tady se může.
Žák - konzument si vybírá s ohledem na několik krirérií.
Nepominutelnou podmínkou výběru je synchronizace: nelze si přece vybrat
čtyři přednášky probíhající v týž den a hodinu. Do některých kurzů se
nedostane, poněvadž jsou přeplněné. Je-li mu brzké vstávání proti srsti
(případ většiny), hodina začínající v osm hodin ráno příliš populární
nebude. Při volbě se řídí nejen předmětem, ale i reputací přednášejícího -
jak je záživný, jak je přísný.
To zjistí rychle a dost spolehlivě. Studenti pravidelně známkují
učitele,
výsledky spočítá kompjútr a lze se s nimi seznámit v podrobné brožuře,
vydávané školou. Otázky typu "Zásluhou tohoto učitele můj zájem v tomto
předmětu vzrostl značně - poněkud - nepatrně - vůbec ne." Zájemce se dozví,
zda učitel byl vždy připraven, jak přednáší, známkuje, zda v porovnání s
jinými pedagogy je vynikající - velmidobrý - dobrý - jakž takž ujde - je
špatný. Brožura obsahuje i podrobnější komentáře, takže se lze dočíst o
proslulém vědci na proslulé univerzitě, že jeho schopnost slovního
vyjadřování je na úrovni duševně zaostalého nosorožce. Zkušenost mě vede k
závěru, že ohleduplnost a ne zavilost charakterizuje tyto studentské soudy.
Mně se vždy dostávalo až lichotivě příznivého hodnocení: mnoha věcí prý
znalý cynik se smyslem pro humor, ale při známkování krutá evropská bestie.
Nemáme tu reparáty. Když někdo dostane "F" (failure) čili
nedostatečnou, za bídný výkon nezíská žádný kredit. Horší se mu ale jeho
známkový průměr, na němž hodně záleží s ohledem na budoucí kariéru. Na
memorování američtí studenti zvyklí nejsou. O faktech se zpravidla
vyjadřují, že jsou to trivia. Namítám jim, že nemohou stavět dům,
aniž by byli obeznámeni s cihlami.
Evropští studenti, s nimiž jsem se tu potkal a přečasto trávil plno
času debatami ve své kanceláři, měli zpravidla hlubší všeobecné znalosti.
Ty ale neméně zpravidla nedovedli při zkouškách uplatňovat. Zkoušky jsou
totiž písemné, nejsou na ně zvyklí, mají s nimi potíže. Jako student na
Kolumbii jsem je také měl. Než jsem se do této země přistěhoval, žil jsem v
přesvědčení, že písemné zkoušky jsou přece svou prapodstatou snazší než
zkoušky ústní. Mám víc času přemýšlet, nikdo mě nemůže chytit za slovo a
pak se pervezrzně radovat z mé neznalosti.
Chyba, chyba, velký omyl. Ústně lze sice mnohé okecat, z
nepříjemného tématu vybruslit, kdežto scripta manet - jednou je to
na papíře, důkaz znalosti či neznalosti je tak dán. Příklad: dostavil jsem
se na značně
obsažnou zkoušku v oboru History of Political Philosophy. Pramálo
připraven, nicméně jsem si věřil, že úkol zdolám oblafnutím, pepřením
citátů v latině, ba i ve starořečtině. Po zkoušce se mě kolegové ptali,
jak se já, vzdělaný Evropan, cítím - bude to výborná?
Jedna minus, zhodnotil jsem se.
Houby. Propadl jsem, poněvadž okecávání ve formě písemné (ona
scripta manet) se ale vůbec nepovedlo. Poprvé (a naposled) jsem kdy
dostal kardinální pětku.
Ústní zkoušky jsou výjimkou, nutno se jim podrobit jen při zdolávání
té nejvyšší, doktorské mety. Jaký to ale rozdíl od zkušenosti kdysi na
Karlově univerzitě! Tam když kandidát nevěděl, examinátor se na něm pásl,
topil, zesměšňoval. Když jsem ale na Kolumbii nedovedl zvládnout otázku,
profesor přispěchal s ujištěním, že si z toho nemám co dělat, že ani ten
nejmoudřejší neví všechno, a přesedlal na jiné téma. Hanebně se tehdy z
oněch závěrečných pěti examinátorů zachoval pouze jeden, totiž Zbigniew
Brzezinski. Nebylo se co divit, však je to Evropan.
Čtenáře BL by článek mohl zajímat jako ukázka psaní malých kanadských
novin. Jde ovšem i o důkaz, že úvahy o smyslu lidského počínání (vlastně
podnikání) a obavy z impotence zdravotnictví, školství a sociálních služeb
jsou universální.
Článek napsal Jock Carisle pro svoji pravidelnou rubriku Brainstorms.
Ačkoli nemůže vědět, jak s jeho textem naložím, souhlasil s jeho otištěním
v BL, zejména když jsem mu slíbil poslat odkaz na Central Europe Review.
Často jsem zmaten, když poslouchám zprávy z bursy o tom, jak se zjevně
dobré věci stávají špatnými a malé změny působí na trhu paniku.
Politikové, pomýšlející na panování (narážka na kanadského ministra financí
Paula Martina, který je považován za nástupce současného ministerského
předsedu Chretiena - poznámka JJ), jsou přehnaně štědří a ochranářští pokud
jde o velké korporace a ospravedlňují to tím, že "co je dobré pro big
business, je dobré pro všechny Kanaďany".
Skutečnost, že velké korporace vzkvétají, zatím co obyčejný Kanaďan v
průměru chudne, je nevede k tomu, aby písničku, kterou zpívají, změnili.
Snižování národního a provinčních dluhů se pokladen korporací sotva
dotklo,
ale silně nahlodalo prostředky obyčejných Kanaďanů a přivedlo školství,
zdravotnictví a sociální služby, které jsou z jejich daní placené, na úroveň
impotence.
Mnohé z toho, co je dobré pro obyčejné Kanaďany je špatné pro korporace a
naopak, bez ohledu na to, co o tom říkají ekonomičtí a političtí šarlatáni
(v originále spin-masters).
Je to, co je dobré pro big business, vždy dobré pro Joea a Jill?
Kdo komu
co namlouvá?
Ústupky velkým kanadským korporacím teoreticky zvyšují počet kanadských
pracovních příležitostí, ale mnoho obchodníků prostě řekne "díky za peníze"
a přesunou podnik do Mexika nebo na jiné místo, kde je ochrana životního
prostředí minimální, daně nízké a pracovní síla levná.
Svoje zisky zasyslí prostřednictvím obskurních holdingových společností,
vyhýbají se placení kanadských daní a spokojeně operují se zámořskými
bankami.
Nebo zadávají práci v zemích, kde pracující vydělávají tak málo, že skoro
hladoví. Proto vidíte americké a kanadské oblečení s cedulkami "Made in
China", nebo "Made in Maladives nebo Bombay". Jediná pracovní místa,
která takto vzniknou jsou administrativní.
Povšimli jste si, že kdykoli se procento nezaměstnaných snížuje, a food
banks (zařízení rozdávající darované potraviny chudým - poznámka JJ) a
tichá zákoutí pro přespání na ulici přestávají být zapotřebí, trh začne
panikařit ze strachu z inflace, půlprocentního zvýšení úrokové míry a
snížení zisků?
Povšimli jste si, jak obchodní gurové panikaří, když úrokové míry maličko
vzrostou a zvýší tím cenu půjčování peněz - což na druhé straně umožní, aby
si drobní střádalové pomohli k pár dolarům navíc za peníze vložené do
kanadských obligací?
Povšimli jste si, jaký povyk spustí obchodní sektor, kdykoli jsou
zveřejněny statistiky o chudobě a jak o nich tvrdí, že jsou nepřesné a že
hranice chudoby je stanovena příliš vysoko?
Jelikož závažnost problému chudoby není uznána těmi kteří by mohli pomoci,
protože mají peníze, nedělá se takměř nic a ti, kdož se snaží pomoci
dostávají nálepky dobrodějců a socialistů s krvácejícím srdcem.
To, co krátkozrakému, socialismu se obávajícího sektoru nedochází, je, že
právě způsob, jímž ti kdo mají prostředky a moc zacházejí s chudými, je
nejlepší cestou ke zvýšení rizika (nástupu) socialismu.
Každý kdo žil v doktrinářském socialistickém systému - s jeho
znárodňováním, vysokými daněmi, tuhou kontrolou pohybu peněz a lidí,
placenými fízly atd. - ví, že nefunguje a že stará příkoří byla nahrazena
novými. Jenže lidé nevydrží všechno.
Průmyslová revoluce v 18. a 19. století přinesla velké množství
pracovních
příležitostí, ale díky propastnému rozdílu mezi bohatými a (pracujícími)
chudými docházelo k bouřím a sociálním nepokojům. Tato situace trvala do
té doby než průmyslníci pochopili, že spokojení pracující nejen zvyšují
výrobu a zisk, ale i odbyt mohou-li výrobky sami kupovat.
Nápěv "co je dobré pro big business, je dobré pro normální lidi" je
součástí trendu privatizovat vězení, zdravotní služby, školství a mnoho
dalších sociálních služeb. Děje se tak pod tlakem smlouvy o volném
obchodování (Free Trade Agreement mezi Kanadou, USA a Mexikem - poznámka
JJ) a různých návrhů na uspořádání mezinárodního obchodu.
Na (přiměřeném) systému svobodného trhu není v zásadě nic špatného;
lidé si
však musejí uvědomit, že cílem soukromého sektoru je maximální zisk,
docilovaný tak, že se oplátkou za stržené peníze dáva zpět co nejméně, ke
spokojenosti investorů.
Nic proti tomu jde-li o obchod s časopisy, cukrovím, obuví, oblečení
atd.
Nicméně princip poskytnout co nejméně za co největší cenu je naprosto
nevhodný pro nepostradatelné sociální služby, jejichž poskytování není
motivováno ziskem.
Je-li nutné sociální programy privatizovat, měly by je převzít neziskové
organizace.
Malá, ale letitá legrace s Českým Telecomem
Když jsme se přistěhovali do malé vesnice kilometr od Prahy, hned jsme
si požádali o telefon. Ve vsi ho tehdy měl zrušený národní výbor, kádrovák
Čs. obchodní banky, který se násilně domohl zdvojení linky slušného
souseda, pár fízlů, komoušů a milicionářů a sotva pět slušných lidí. Budka
byla u nádraží, věčně rozbitá, druhou spolkla místní fabrika, aby měla víc
linek, a na slib daný obci, že se bude moci telefonovat ve dne v noci z
vrátnice, brzy zapomněla, a my jsme byli při žádosti o přístup k
telefonnímu přístroji vystaveni hulvátství imbecilních nočních vrátných.
Čekali jsme tedy na zavedení telefonu 1 km od Prahy (při opakovaných
urgencích) od roku 1978 do roku 1995. V mezičase devadesátých let nám
vypomohl laskavý soused odnaproti tím, že nám dovolil si k němu (legálně)
natáhnout individuální mezidomovní linku, kterou nám zatelefonoval, když k
němu někdo zavolal s hovorem pro nás, a my těch pár desítek metrů k jeho
telefonu přeběhli přes ulici. (Zdvojený kádrovák se snažil nás nějak udat,
posílal své kamarády montéry na fingované kontroly, jestli jsme si
neudělali ilegální odbočku dvojlinku, protože pochopitelně přibylo
telefonátů a jeho větev dvojlinky byla občas hluchá, takže
bolševicko-milicionářská buňka si nemohla volat, kdy se sejdou v
hospodě.
Někdy v tom 95. roce Telecom - tlačen kompromisním ujednáním o zachování
jeho monopolu - zavedl radiostabilní telefony mizerné kvality. Někdy ani
nezvonily, jindy se nedovolaly ven, většinu času přijímaly každé třetí
slovo.
V roce 1997 natáhla firma kabely do každého domu, do krabičky pod oknem,
a ticho po pěšině. Připojení žádné, prý není ústředna - přesně jak nám
bolševik vysvětlil už roku 1979. Od roku 1998 se v okolí začaly objevovat
telefony připojené na kabelu - tedy na jakousi novou ústřednu. I poslal
jsem na jaře 99 urgenci, že povaha zaměstnání a léta čekání nás snad
opravňují k tomu, aby aspoň jedno z našich dvou čísel bylo na kabelu. Ani
slůvko odezvy. Před Vánoci 99 se někdo z vlády nebo z Telecomu zase
vytahoval, že všude telefony do několika dnů - přesně jako bolševici, kteří
telefonizovali v roce 1985 kohokoliv v Česku do měsíce od žádosti, akorát
nás do dvaceti let. I napsal jsem výhrůžný dopis, opakující mou žádost z
jara, akorát s dovětkem, že to jinak už dám s ostudou do tisku. A za dva
týdny přišel dopis, že nás přijdou připojit na kabel, a že nové číslo bude
to a ono. Ani slovo omluvy.
Ani slovo omluvy nebylo později taky za to, že nám sdělili nové číslo o
pár stovek vyšší, než jaké nám přidělili, takže ti, které jsem předem
varoval o změně, se stejně nedovolali.
Je to dobré, telefon jde krásně, slyšet je všecko, na internet se
připojit je prachsnadné, akorát jsem zvědav na účty. Jeden ještě
radiostabilní bezdůvodně vyletěl před Vánoci na trojnásobek obvyklé sumy,
druhý o půl níže než jindy. V lednových dvou účtech je taky rozdíl 400,-
korun. Holt kabel už mají, tak ať mají zas o čem přemýšlet, řekli si asi
soudruzi v Telecomu.
Je dost těžké si nemyslet, že si jedna firma koupila monopol u mocnářů.
Tak mizerné služby, dlouhé lhůty, arogance, a jediná konkurence jsou drahé
a dotěrné mobilní telefony.
Co s tím budeme dělat?
Neuvádím konkrétní jména, protože nakonec: hrozba tiskem zafungovala,
někdo v Telecomu měl aspoň tuto zodpovědnost, jako by snad hanba v tisku u
nás něco znamenala, anebo snad tam byla jedna slušná osoba, kteráse
slitovala...
Kdybych tedy chtěl být pozitivní, psal bych takto: paní XY z oblastní
správy telekomunikací se ujala smutného dědictví bolševické a
postkomunistické doby, a dohlédla, aby se splnil víc než dvacetiletý
příslib zavedení telefonu do vesničky 1 kilometr od Prahy. Hezký příklad
pro všecky úředníky, vyzývající k následování.
Nemohu se však zbavit dojmu, že by to vyznělo nějak ironicky.
Ondřej Hausenblas
Dovolte, abych se pokusil poopravit Vas nazor na CESKY TELECOM, s
kterym samozrejme problemy mam - sam vim, ze ne vsechno je u nasich
sluzeb vzdy dokonale. Nicmene povazuji za nutne reagovat na zjevne
nepravdy.
Duvod je jenom jeden - dopis, o kterem mluvite informoval o novych
cenach, ja jsem se zminoval o predchozi priloze k uctu, podepsane
panem Cermakem, reditelem pro prodej a marketing, ve ktere jsme nase
zakazniky informovali prave o zmene uctovani a priprave sluzby
detailniho vypisu.
Reagoval jsem na tvrzeni, ze k REKLAMACI je treba se z cele CR
dostavit na jakysi "telefonni urad" do Prahy, coz je samozrejme
nesmysl. Pokud byste reklamaci podaval po telefonu, zadne utajeni
neplati (reklamaci muze podat kazdy) - vysledky reklamace (a detailni
vypis) vsak dostane pouze osoba, ktera je "vlastnikem" telefonni
stanice. Duvod je nasnadne - ochrana soukromych dat zakaznika. Jen
ten ma pravo pristupu k informacim kam a jak dlouho bylo volano.
K pilotnimu projektu: hned v dalsi vete jsem uvedl, ze detailni ucet
je jiz standardne poskytovan prvnim firmam - to znamena, ze tato
sluzba je jiz zavadena.
Pilotni projekt rozpisu telefonnich uctu na jednotlive hovory jiz
funguje, nemylim-li se, asi dva roky. Slozitost
sluzby nespociva v ziskani dat a jejich zuctovani, ale v jejich
zpracovani do formy, kterou je mozne distribuovat 4 milionum
zakaznikum mesicne.
Nevim, ktere tahanice mate na mysli - na podobe sluzby I 2000 (viz
www.telecom.cz) jsme se shodli jiz 17. prosince, v soucasne dobe ji
uz zacinaji nabizet prvni provideri. Tam kde jeste nefunguje, plati
docasne I99. I 2000 nema sestavovaci poplatek - je vyhodnejsi pro
vsechna (i kratka) pripojeni, diky celorepublikovemu cislu se k
internetu mohou za zvyhodneny tarif pripojovat i zakaznici z
telefonnich obvodu, kde neni zadny PoP (doposud by museli platit
mezimestky tarif) a z vynosu I 2000 dostavaji provozovatele od
CESKEHO TELECOMU, a.s., podil od 3 do 15 procent z "protelefonovane"
castky. Rekl bych, ze jsme vstric docela vysli.
Digitalizace se neopozdila, jeji ukonceni je a bylo planovano na rok
2002. V soucasne dobe je digitalizovano jiz vice nez 75% telefonnich
stanic.
CESKY TELECOM si dohled nad "posledni mili" nechava proto, ze je to
jeho infrastruktura (majetek), do ktere investoval nemale prostredky.
Vy ale spise narazite na nedavnou reportaz v CT, tykajici se
pripravovaneho telekomunikacniho zakona. Ten je vsak vypracovavan
vladou (schvalovan parlamentem), nikoliv CESKYM TELECOMEM. Na nich
zalezi, jakym zpusobem bude upravena moznost volby dalsiho operatora
a propojovacich dohod s konkurenci.
Nejsem si jisty, myslim, ze to bude souviset se zakonou upravou
ochrany soukromych dat. Mate-li zajem, zjistim Vam to presne.
Zruba od poloviny tohoto roku by mely byt postupne uvadeny do
provozu, moznosti noveho systemu budou vyhledove jeste sirsi -
placeni krome bankovni kartou take napriklad kartou CCS a podobnymi,
naopak placeni telefonni kartou v automatech na jizdenky, na napoje
atd.
Nemyslim, ze by nam inovace neskutecne dlouho trvaly - tempo jakym
jsme modernizovali nasi sit nema v Evrope obdoby. Pokud jsme vsak v
zavadeni nekterych sluzeb pozadu za vyspelymi zememi, troufam si
tvrdit, ze se na tom podepsalo tricet let, kdy se do telekomunikaci v
CR (Ceskoslovensku) neinvestovalo temer nic.
Doufam, ze se brzy sam presvedcite o tom, ze dokazeme vic, nez jen
vysvetlovat.
Co si počít v demokracii? Úvaha k otázce Martina
Hrbka
Martin Hrbek, spolu s mnoha našimi spoluobčany si zoufá, že sled vývoje v
zemi nejde podle jejich představ a přání. Nelíbí se mu politici, všichni se
mu zdají "zabydlení" a zkorumpovaní a neposlušní, když neposlechnou dobře
míněné výzvy a neodejdou, nelíbí se mu tisk, který píše jinak, než by se
patřilo, a ani prezident, který by měl být všemi uznávaný a není. Upadá do
beznaděje, když si stěžuje, že v tom nemůže nic zmoci a ptá se, co tedy
dělat?
Takováto skepse není českou specialitou. Znám řadu lidí, zde v USA,
kteří smýšlí podobně. Martinovi Hrbkovi musíme přiznat k dobru, že se nad
tím aspoň zamýšlí, a vypadá to, že by byl rád, kdyby tomu mohlo být jinak.
Zde většině lidí politika leze krkem a je jim zcela lhostejná až do chvíle,
kdy narazí na nějaký zákon, který se jim nelíbí, nebo musí platit daň,
která se jim nezdá.
Je důležité si uvědomit a smířit se s tím, že existuje a má právo
existovat i jiný názor než ten můj, který považuji či jsem přijal za
správný, a že v demokracii je uvolněn prostor téměř celému spektru názorů.
Žít v demokracii znamená respektovat názory druhých, obzvláště když "můj"
politik, kterého jsem s důvěrou volil, je přehlasován, či když můj názor
nezískal podporu většiny ostatních a volby dopadly jinak, než jsem si
představoval. Kdyby bylo vše tak jednoduché a jednoznačné, nebylo by třeba
politiků. Nebylo by třeba voleb. Politiky volíme proto, aby dbali na tvorbu
zákonů v souladu s Ústavou, aby se snažili prosadit zákony, které, podle
jejich svědomí nejlépe vyhovují zájmům nás občanů. Ústava je souborem
vžitých a všeobecně přijatých a přijatelných zásad v souladu s normou
výhodnou pro většinu občanů. Ústavní zákon není jednoduché a ani by nemělo
být jednoduché, měnit. Každý projednávaný zákon je posuzován právě s
ohledem na jeho ústavnost.
Pan Hrbek se zmiňuje o svobodě ve smyslu, že mu není nic platná,
neboť nemůže zasahovat do veřejného dění. Jak by asi chtěl zasahovat? Nemá
trpělivost čekat na další volby. Co tedy zbývá? Snad nějaký ten atentát,
nebo defenestrace? Existuje velmi snadně pochopitelná zásada, princip
rozměru svobody: "Svoboda jednotlivce končí tam, kde začíná svoboda
druhých."
Tvůrci výzvy "Děkujeme, odejděte" si toho snad jsou vědomy.
Vyjádřili svůj postoj a nelibost s některými politiky a snad nečekali, že
tito se omluví a odejdou. Mají mandát voličů a možnost jejich výměny je
dána ústavními zákony. Jinak tomu nemůže být. Občan má právo vyjádřit svůj
nesouhlas a odpor k svému poslanci, ministrovi, či prezidentovi, ale tam to
asi končí.
V příštích volbách si prostě musí dát větší pozor na to, koho volí.
Ale velmi často se může stát, že se názorově octnul v té "špatné" konvici a
nezbývá, než útrpně pozorovat, jak to ti "lepší" dělají. Jestli někdo
tvrdí, že je to stejné, jako za vlády jedné strany, přehlíží ten
nejpodstatnější rozdíl, že za toho režimu vládli samozvanci, nebylo voleb,
které by umožnily jejich výměnu a nebyl prostor ani média k projevu veřejné
kritiky. Vládla skupina mocných a ti, s množstvím kolaborantů a patolízalů
se těšili z výhod moci a ostatním nezbývalo nic, než trpně přihlížet.
Ještě na závěr: Situaci v naší vlasti jistě neprospívá, když její
občané propadají pesimismu a blbé náladě. Nemůžu se zbavit pocitu, že
problémy, jak se prezentují, jsou velmi často nafouknuté, že média
propadají negativismu, šíří jej a libují si v něm. Je třeba si uvědomit, co
jsme zdědili po diletantech minulosti, mít více porozumění pro
problematiku, se kterou naši politici zápasí a omluvit jejich případnou
omylnost. Je dobře si uvědomit i příčiny, nedostatky v zákonech a jejich
kontroly, které umožnily různým podvodníkům využít situace. Všimnout si a
přiznat, co dobrého se udělalo a dát kredit těm, kteří se o to zasloužili.
Bilance potom není zdaleka tak špatná, jak by se na první pohled zdálo. Po
listopadovém převratu se říkalo, že to bude trvat dvacet let a víc, než se
z toho srabu dostaneme. Dovoluji si tvrdit, že je vše na dobré cestě.
Reakce nejsou o Bohu, reakce jsou o lidech
Jan Lipšanský píše, že "se bojí teologicko-ateistických disputací" a
dále, že tyto "jsou zbytečné, marné a k ničemu". A prý jsou k ničemu
"protože nepřinesly odpověď ani po několika tisících let".
Zní to dobře...a přitom je to zcela falešné. Proč? První argument je, že
tyto disputace tříbí rozum jistě více, než sledování průměrného televizního
seriálu. Druhý argument spočívá v tom, že v lidech je touha
přicházet věcem na kloub a postoj "nikdo na to za celou historii lidstva
nepřišel, tak to vzdám" je výsměchem celé vědě; víte, pane Lipšanský, já se
třeba snažím vyzkoumat právě to, na co ještě nikdo nepřišel. Sto
let je ve srovnání s historií lidstva doba krátká - ale právě proto,
že jsme neodpískali výzkum struktury hmoty, na něco jsme v tomhle
století přišli; třeba na vyvrácení metafyziky Tomáše Akvinského a řízenou
jadernou reakci.
Třetí argument pro diskusi o theismu a atheismu je její
hodnota o sobě: už to, že ani já, ani papež nemá v demokracii patent
na rozum a moc diskusi zakázat, je -alespoň podle mě- dobré.
Jenže můj příspěvek nebyl "o Bohu" a myslím, že příspěvek paní
Juliany také primárně ne. Mně například vůbec nejde o to, klást si otázku
mají-li pravdu theisté a atheisté; tu otázku po bytí Boha považuji za
zmatečnou a tudíž vhodnou leda tak k pivu, když už je práce
hotova.
Jde o to, jak vedle sebe- a ještě lépe spolu-, tady na tomto světě žít.
Ve chvíli, kdy si to uvědomíme, můžeme otázku bytí Boha
pominout. Praktických otázek je tolik, že na to ani nebude čas.
Dnešní doba je složitá-nelze zakázat Newtonovi být děkanem, protože
byl unitář, nejde přikázat víru ani nevíru. Tenhle komfort je dán mnoha
zdánlivě zbytečnými diskusemi v minulosti.
Musíme najít způsob, jak učit geologii, když někteří trvají na
stvoření před cca 6000 lety, co s výchovou k rodičovství, když co
církev či sekta, to jiná sexuální obscese, pracovat v sobotu či
v neděli, nebo nepracovat, povolit indoktrinaci dětí v mateřských
školkách -křesťanstvím nebo islámem, z mého pohledu je to jedno-,
evoluce ano či ne, atd. atd. Je potřebná demokratická debata. Církve,
denominace, sekty ale i atheistická veřejnost má právo se takovýchto
diskusí zúčastnit.
Protože ti omezenější z nás dali před minulý režim prostě
znaménko mínus a tak je to podle nich v pořádku, z propagandy
atheistické se stala asi ještě primitivnější propaganda theismu.
Václav Havel na jedné demonstraci těsně po revoluci volal: "...učili
nás, že prvotní je hmota. My víme, že prvotní je duch".
Jedno zjednodušení nahradíme jiným a bude dobře. (Mimochodem,
atheismus není ekvivalentní materialismu, ale to opravdu jen na okraj.)
Komunisté byli špatní, hlásali atheismus, dokonce s přívlastkem
vědecký, takže je špatně atheismus ....a asi i ta věda. Jenže komunista
může mít pravdu; obecněji: v občanském demokratickém světě nezáleží
pravda na tom, kdo ji říká. A každý se může mýlit.
A tak je dnes theistický přístup ve výhodě. V seriálech
vyhánějí katoličtí exorcisté nečisté duchy /moji generaci ještě učili, že
duchové nejsou; pro pobyt ve tmě je to docela výhodný názor/. Na ČRo 6 jsem
za poslední rok slyšel mnoho pořadů zjevně a prvoplánově propagujících
křesťanství a mnoho dalších, které tak činí skrytě. Ani jeden pořad
nehlásal atheismus, dobrá... ale ani jeden pořad ani nepřipouštěl diskusi
theismus kontra atheismus. Je hlásáno kultura = křesťanská kultura. Morálka
= křesťanská morálka. Atheista = primitiv, obraz atheisty estébáka -
"badmana"- je klasickou kýčovitou figurkou ČRo 6. Používají se nejrůznější
demagogie: desatero je pěkné, tudíž my křesťané máme ve všem pravdu.
Léčitelé mluví s duchy stromů a senzibilové pomocí duchů a
spirály z pérové oceli léčí vše možné i nemožné. Astrální síly hrozí
koncem světa, pomalu je čas nasednout na kometu a odletět.
V soukromých médiích mají majitelé právo psát o setkáních
s duchy a podobně. Veřejnoprávní média by však měla znát míru a
poskytnout prostor atheistickému i theistickému pohledu na svět rovnou
mírou. Tvrdím, že se tak neděje.
Atheisté a theisté se musí naučit vedle sebe žít. Jinak nás čekají
rozličné formy fundamentalismu: theistického, nebo atheistického. Obojí je
špatně.
Poznámka JČ: Ve Svobodné Evropě (ČRo 6) jste, pane Kyncle, slyšel
protiateistické pořady, protože šéfredaktorka Olga Kopecká je velmi
náruživá katolička a nepřípustně ovlivňuje svým přesvědčením celé vysílání.
Je nám třeba víry v Boha?
Docela jsem přivítal střet názorů o této věčné otázce. Nemám zde (v
Oregonu) v širém okolí nikoho, kdo by se do takovéto debaty pustil. Patřím
k pěti procentům Američanů, kteří na tu otázku mají jasnou odpověď a nebojí
se ji vyslovit. Naposledy pamatuji vášnivé diskuse mezi spolubojovníky na
vojně v roce 1954 až 1956. Vím, že jsme jeden druhého nepřesvědčili.
Na nelibost nad poznámkami ateistů pana Lipšanského jsem napsal
poznámku, ale než mělo dojít k odeslání, pan Čulík uveřejnil brilantní
reakci pana Jana Kyncla, která to vyjádřila v podstatě stejně, ale mnohem
lépe, než to zvládám já. Tudíž jsem od odeslání upustil. Mezitím však se
ozvali pan Ferdinand, Pinkava, Lipšanský a Juliana a to ve mě vzbudilo pár
myšlenek.
Je jasné, že musíme souhlasit s tím, že pokud někdo věří, že nějaká
vyšší moc existuje a věří tak silně, že mu není třeba důkazů - které
ostatně neexistují ani pro ani proti - že tam jakákoli diskuse končí.
Diskutovat je možné ale o jiných aspektech příbuzných této otázce. O
logice víry v různé legendy a všelikých pověr, které obsahuje Svaté písmo,
o zázracích a dogmatech, na kterých církve staví, o fanatické disciplíně
mnohých věřících, o mnohdy kriminálních důsledcích tohoto fanatismu, o jeho
krvavé historii a tak dále... prostě o naprosto nevyvratitelném negativním
působení existence náboženství. Pan Lipšanský píše, že ateisté mají
"jedinou berličku - vědu..." Tak to je rána! Věda je berlička? Věda, na
rozdíl od náboženství, se neopírá o berličky legend, vymyšlených a
nepodložených pověr. Věda, než něco prohlásí za zákon, pečlivě si jej
ověří, aby to mohl skeptikům dokázat! Pokud důkazů nemá, nebojí se říci, že
se jedná o teorii.*
Co měla Juliana na mysli, je projev snah vtěsnat náboženství do
prostoru politiky státní moci, což odporuje demokratickým zásadám.
Náboženství musí zůstat soukromou záležitostí jedince a jakékoli
prosazování a předurčování by nemělo být připuštěno, naopak by mělo být
odsouzeno. Pro mě je hrůza si představit život v islámské republice, nebo
ve státě, kde by ortodoxní židé prosadili své archaické zákony, ale i vládu
tzv. Křesťanské koalice, která zde, v USA usiluje o znásilnění
demokratických principů podsouváním myšlenky fiktivní "křesťanské Ameriky."
Je zábavné slyšet názor, že víry v Boha je třeba k udržení morálky a
dobrých vztahů. Ústup od těchto hodnot je prý důsledkem zvýšené
kriminality. Všimněme si, že v každé věznici je kaple s pravidelnými
bohoslužbami, dám za to krk, že človíček, než vejde do banky, aby ji
vykradl, se řádně napřed pomodlí, na opascích Wehrmachtu bylo "Gott mitt
uns" , pamatuji i plakáty "Gott strafe England". Čteme každou chvíli, co se
ve jménu Boha děje a činí. Desatera je nám třeba! Často slyším, že je jej
třeba vyvěšovat ve školách, úřadech, domácnostech... Není třeba "Desatera"!
Ostatně, těch přikázání je moc a lidi si jich tolik nepamatují. Na
neštěstí, ještě k tomu těch prvních 5 je nejméně potřebných a těch
nejpodstatnějších si lidi nestačí v rychlosti vzpomenout. Já tvrdím, že by
byl mír a pokoj, kdyby lidé do puntíku dodrželi jen jedno : "Nečiň druhému,
co by se nelíbilo tobě samému!"
* Tu se musím pozastavit nad tvrzením pana Ferdinanda c/o Kurta
Goedela, že každé tvrzení je možné zároveň dokázat i vyvrátit. Chápu na
příkladu holiče, ale je možné vyvrátit fysikální zákony, či matematické
poučky? ( Archimedův zákon, nebo Pythagorovu větu) Podařilo se mi teď toto
tvrzení právě vyvrátit?
SVU World Congress
Washington, DC, August 9-13, 2000
CALL FOR PAPERS
The Czechoslovak Society of Arts and Sciences (SVU) will hold its
anniversary, 20th in number, World Congress on August 9-13, 2000 in
Washington, DC where the Society got its start in 1958 and where its first
SVU World Congress was held in 1962.. This will be an extraordinary event
which will feature prominent speakers and visitors from both sides of the
Atlantic. It will be co-sponsored by the American University where the
meetings and other activities will take place in cooperation with the
Embassies of both the Czech and Slovak Republics.
The central theme of the Congress will be "Civil Society and
Democracy into
the New Millennium." The aim of the proceedings will be to look at our
society, with all its pluses and minuses, from various angles, with the
perspective of the future in the new Millennium. There will be a
complementary plenary session which will address the topic "Czechs and
Slovaks Who Made the Difference in the Last Millennium," with participation
of major scholars.
Apart from the major themes, the program will include numerous
discussion
panels and symposia covering practically every aspect of human endeavor, from
various disciplines in humanities, social sciences, arts, and science and
technology to business, law, journalism, library science, education
medicine, agriculture and so forth. Of particular interest should be a
discussion panel on "Civil and Human Rights in Czech and Slovak Republics,"
featuring Czech and Slovak Ambassadors in the US and the American Ambassador
in Prague, and several other distinguished speakers from government and
academia. Special attention will also be paid to
the question of the vitality of Czech and Slovak communities abroad and
preservation of Czech and Slovak cultural identity and heritage, as well as
the mutual relations of Czech and Slovak Americans with the Czech Republic
and Slovakia.
.
We call on all scholars, scientists, artists, educators, students, ethnic
community leaders, businessmen, lawyers, clergy, social and cultural workers,
journalists, computer experts and anybody else who is interested in these
matters to send us suggestions for specific topics and possible speakers.
Young people are particularly welcome.
Apart from numerous discussion panels and symposia, including two
plenary
sessions with public figures and distinguished personalities, there will be
an exciting and entertaining social and cultural program. The highlight of
the social events will be a banquet-cruise down the Potomac, past the
illuminated Washington monuments on the beautiful 3-deck air-conditioned
cruise ship, The Spirit of Washington, with a sumptuous buffet, a festive
show, and dancing to an excellent live jazz band. The next day there will be
an exciting bus excursion to Monticello, the famed residence of President
Thomas Jefferson and a visit to the University of Virginia.
To defray costs of housing, accommodations have been reserved in the
newly
renovated American University dormitories. These are available on a first
come basis. Because of the relative shortage and expense of Washington hotels
you should reserve your dormitory room promptly. We welcome any suggestions
or offers to help, either with the logistics or the program. We are
interested in additional speakers and organizers of subject panels and
topical symposia..
Points of Contact:
SVU President - Mila Rechcigl, 1703 Mark Lane, Rockville, MD 20852;
tel.: (301) 881-7222; FAX: (301) 881-9667; e-mail: rechcigl@aol.com
SVU Ex VP (Program) - Anton Novacky, 311 Crown Point, Columbia, MO 65203;
tel.:573-449-5992; FAX: 573-882-0588; e-mail: AntonJN@aol.com