Ještě jednou odpověď z Českého telecomu
Vazeny pane Lipsansky,
dekuji za Vas e-mail.
Dovolte, abych se pokusil poopravit Vas nazor na CESKY TELECOM, s
kterym samozrejme problemy mam - sam vim, ze ne vsechno je u nasich
sluzeb vzdy dokonale. Nicmene povazuji za nutne reagovat na zjevne
nepravdy.
ad 1) V dopise, ktery spolu s uctem zaslal dne 1. 12 .1999
generalni
reditel
SPT Telecom (tak to v dopisu je) RNDR. Premysl Klima, CSc. se pise o
strategii v oblasti telekomunikacnich sluzeb v roce 2000. Ani slovo o
Vami uvadenem detailnim vypisu z uctu.
Duvod je jenom jeden - dopis, o kterem mluvite informoval o novych
cenach, ja jsem se zminoval o predchozi priloze k uctu, podepsane
panem Cermakem, reditelem pro prodej a marketing, ve ktere jsme nase
zakazniky informovali prave o zmene uctovani a priprave sluzby
detailniho vypisu.
ad 2) Kdyz bydlim v
pronajmu,
MUSIM mit kvuli nahlednuti do detailniho vypisu PLNOU MOC majitele
telefonni
stanice (kvuli utajeni). Netvrdte mi, ze kdyz bych si zavolal po
telefonu,
tak utajeni neplati.
Reagoval jsem na tvrzeni, ze k REKLAMACI je treba se z cele CR
dostavit na jakysi "telefonni urad" do Prahy, coz je samozrejme
nesmysl. Pokud byste reklamaci podaval po telefonu, zadne utajeni
neplati (reklamaci muze podat kazdy) - vysledky reklamace (a detailni
vypis) vsak dostane pouze osoba, ktera je "vlastnikem" telefonni
stanice. Duvod je nasnadne - ochrana soukromych dat zakaznika. Jen
ten ma pravo pristupu k informacim kam a jak dlouho bylo volano.
K pilotnimu projektu: hned v dalsi vete jsem uvedl, ze detailni ucet
je jiz standardne poskytovan prvnim firmam - to znamena, ze tato
sluzba je jiz zavadena.
Pilotni projekt rozpisu telefonnich uctu na jednotlive hovory jiz
funguje, nemylim-li se, asi dva roky. Slozitost
sluzby nespociva v ziskani dat a jejich zuctovani, ale v jejich
zpracovani do formy, kterou je mozne distribuovat 4 milionum
zakaznikum mesicne.
Proc stale vznikaji tahanice ohledne tarifu Internet, a proc
nevyjde
Telecom uzivatelum Internetu vstric (a to i tem, kteri se pripojuji
na dobu
kratsi nez 5 minut)?
Nevim, ktere tahanice mate na mysli - na podobe sluzby I 2000 (viz
www.telecom.cz) jsme se shodli jiz 17. prosince, v soucasne dobe ji
uz zacinaji nabizet prvni provideri. Tam kde jeste nefunguje, plati
docasne I99. I 2000 nema sestavovaci poplatek - je vyhodnejsi pro
vsechna (i kratka) pripojeni, diky celorepublikovemu cislu se k
internetu mohou za zvyhodneny tarif pripojovat i zakaznici z
telefonnich obvodu, kde neni zadny PoP (doposud by museli platit
mezimestky tarif) a z vynosu I 2000 dostavaji provozovatele od
CESKEHO TELECOMU, a.s., podil od 3 do 15 procent z "protelefonovane"
castky. Rekl bych, ze jsme vstric docela vysli.
Proc se opozdila slibena celkova digitalizace telefonni site, ktera
podle
smluv mela byt letos hotova?
Digitalizace se neopozdila, jeji ukonceni je a bylo planovano na rok
2002. V soucasne dobe je digitalizovano jiz vice nez 75% telefonnich
stanic.
Proc si Telecom na dalsi dva roky ponechava dohled nad tzv.
posledni mili?
CESKY TELECOM si dohled nad "posledni mili" nechava proto, ze je to
jeho infrastruktura (majetek), do ktere investoval nemale prostredky.
Vy ale spise narazite na nedavnou reportaz v CT, tykajici se
pripravovaneho telekomunikacniho zakona. Ten je vsak vypracovavan
vladou (schvalovan parlamentem), nikoliv CESKYM TELECOMEM. Na nich
zalezi, jakym zpusobem bude upravena moznost volby dalsiho operatora
a propojovacich dohod s konkurenci.
Proc nefunguje moznost zpetne zavolat na urcene cislo a zjistit
tak, kdo
mi naposledy volal?
Nejsem si jisty, myslim, ze to bude souviset se zakonou upravou
ochrany soukromych dat. Mate-li zajem, zjistim Vam to presne.
Proc Cesky Telecom neuvadi do provozu telefonni budky jak na
chipové, tak
na magneticke (bezne platebni) karty, jako je tomu ve svete?
Zruba od poloviny tohoto roku by mely byt postupne uvadeny do
provozu, moznosti noveho systemu budou vyhledove jeste sirsi -
placeni krome bankovni kartou take napriklad kartou CCS a podobnymi,
naopak placeni telefonni kartou v automatech na jizdenky, na napoje
atd.
Proc Ceskemu Telecomu vsechny inovace tak neskutecne dlouho
trvaji?
Nemyslim, ze by nam inovace neskutecne dlouho trvaly - tempo jakym
jsme modernizovali nasi sit nema v Evrope obdoby. Pokud jsme vsak v
zavadeni nekterych sluzeb pozadu za vyspelymi zememi, troufam si
tvrdit, ze se na tom podepsalo tricet let, kdy se do telekomunikaci v
CR (Ceskoslovensku) neinvestovalo temer nic.
Doufam, ze se brzy sam presvedcite o tom, ze dokazeme vic, nez jen
vysvetlovat.
Vladan Crha
Poznámka JČ: Zbývá ještě jedna otázka: Kdy umožní Český
telecom uživatelům internetu napojení bez telefonického poplatku, jak to
nabízejí v Británii po 18 hodině např firmy localtel.com (screaming.net)? Odpovědi na tuto
otázku se pan Crha vyhnul.
|