K Julianě: přejte každému jeho pravdy
Ferdinand
Jiz v roce 1931 publikoval Kurt Goedel svuj slavny teorem o
neuplnosti (omlouvam se za pripadnou nepresnou terminologii, neni to muj
obor).
Vyplyva z
nej,
(a) ze teorie cisel nelze dokazat v ramci teorie cisel,
(b) ze teorie cisel obsahuje alespon jeden spor, tedy tvrzeni
ktere lze soucasne dokazat
i vyvratit a
(c) kazde tvrzeni v ramci teorie cisel lze ZAROVEN DOKAZAT I
VYVRATIT.
Bohuzel, platnost Goedelovych zaveru lze rozsirit na kazdy
formalni system. V ramci kazdeho systemu, zalozeneho na konecnem poctu
obecne uznavanych
predpokladu, lze jedno jedine tvrzeni ZAROVEN DOKAZAT I VYVRATIT.
Hezkym prikladem takoveho tvrzeni v beznem zivote je veta
"Holic holi vsechny muze, kteri se neholi sami". Patri tedy nas holic mezi
muze, kteri se
holi sami, nebo mezi muze, kter holi holic?
Co z toho vyplyva pro praxi? Nas holic pochopitelne nebude
chodit s bradou po kolena, jen proto ze se na jeho pripade hadaji jacisi
mudrlanti.
Jednoduse si ty vousy ostriha.
A co z toho vyplyva pro BL a pro Julianu? Podobne jako u
naseho holice, i v otaskach pro zivot zavaznejsich existuji mnohe nazory a
vsechny MOHOU byt
z jisteho hlediska spravne. Zduraznuji sluvka MOHOU. Lez totiz, na rozdil
od pravdy, je kategorii velmi konkretni a snadno prokazatelnou a Godeluv
teorem zde neplati.
POKUD JE NECO V ROZPORU S EMPIRICKYMI FAKTY, tak to s nimi v
rozporu je a zadne ucene hadani zde proste nepomuze.
Podtrzeno a secteno: protestuji proti zarazeni do skatulky
"kazdy ma svou pravdu a je jedno, jak ji dokazuje a zda ji vubec nejak
dokazuje". Tvrdim,
ze kazdy ma svou pravdu a ma pravo ji hlasat, byt ji treba neumi obhajit
ucenym mudrovanim, a to tak dlouho, dokud jeho pravda neodporuje empirickym
faktum. Naopak tvrdim, ze sebelepe dokazana teorie nema narok na existenci,
pokud se s fakty nesrovna.
Ferdinand
P.S. Mrzi mne, ze o tom musim diskutovat zrovna s Julianou,
jeji pohled na vec obvykle "sedi" s pozorovanou realitou na 100%.