27. 11. 2001
Architektura - svědectví dobArchitektura - svědectví dob je název mé oblíbené knihy, vydané asi před patnácti léty a určené těm, kteří se, byť laici, zajímají o to, v jakém prostředí a v čem lidé žili a žijí a kdo nám to tak hezky - nebo tak bídně! - navrhl a postavil. Jednou z posledních nedotčených funkcionalistických enkláv byla donedávna kudlovská Fabiánka, známá spíše pod názvem "Ateliéry". To bylo, ale už brzy nebude!
|
Meziválečný Zlín se stal svědectvím mimořádně plodné a specifické doby. Intenzivní rozvoj průmyslu, řízený geniem T. Bati a jeho následovníků, dal vzniknout jedinečnému urbanistickému celku, na jehož tvorbě se tehdy podíleli přední světoví a čeští architekti. Hovořit o tom, že tento fenomén je mezinárodně znám a uznáván je nošením dříví do lesa. Je však třeba hovořit o tom, jak s tímto dědictvím zacházíme v "jiné době", v současném zmateném přerodu z města velkého průmyslu na univerzální, od jiných měst již málo se lišící "sídlo" středního a drobného podnikání, se všemi aspekty této změny. Jak asi bude "svědectví naší doby" hodnoceno příštími, doufejme vzdělanějšími a opět noblesnějšími generacemi, než jsme my? Jednou z posledních nedotčených funkcionalistických enkláv byla donedávna kudlovská Fabiánka, známá spíše pod názvem "Ateliéry". Tomu, kdo projížděl po silnici mezi Lesním hřbitovem a Kudlovem, nebo přicházel pěšky (podivín!) přes "Barabáš" ze Zlína k atelierům, se za horizontem najednou zjevila Fabiánka jako "baťovský skanzen - sen", téměř nedotčený poválečnou zástavbou. V opačném směru nádherný výhled na Hostýnské vrchy! Toto prý respektoval i původně navržený územní plán. To bylo, ale už brzy nebude! Z louky mezi silnicí a původní zástavbou se v souladu se současným Geniálním Územním Plánem stala "plocha speciální vybavenosti" a to, co tady vzniká, je opravdu něco speciálního! Tyrolské statky s barokními okny, stříknuté balkánským obloukem a jižanským Dallasem, to vše obehnáno betonovými ploty! Každý jistě zná tento styl z jiných částí této země a tohoto města a není třeba jej blíže popisovat! Už slyším dotčené "investory", jak mě lynčují za to, že napadám jejich neoddiskutovatelnou svobodu a právo postavit si na "svém pozemku, koupeném za své poctivě vydělané peníze" oblíbené "karfioly ze zahraničních katalogů"! V tom mají bohužel pravdu. Ať si staví! Nejen mně však vadí, že právě na tomto pozemku a ne někde jinde. Louka nad Fabiánkou a podobná místa měla podléhat přísným stavebním regulativům (tím nechci říci, že se tu měly stavět staré půldomky ze Zálešné!). Bohužel, zdá se, že i v tomto případě se projevují naprosto nedostatečné kompetence dostatečně kvalifikovaných lidí z Útvaru hlavního architekta. Jak mi sami potvrdili, v podobných případech jejich kompetence končí u toho, že se pokouší investory přesvědčovat, což se ve většině případů nepodaří. Kdo za to, proboha, může?! Prý existuje jakási Komora architektů, jejíž členové skládají jakýsi etický slib! Poslední otázka: kdo z architektů (nebo snad k tomu stačí jiná, nižší kvalifikace?) se nechává přesvědčit k projektování těchto monster na podobných místech? Nebylo by možno zajistit, aby na informačních cedulích byla povinně uvedena i jména projektantů? Jejich díla budou jistě "svědectvím doby". Do dějin architektury však nevejdou jako pánové Karfík, Gahura, Lorenc, Loos, Mies van der Rohe, Corbussier...., ale spíš jako starý pan Hérostratés (pro VIP's - to je ten pán, co zapálil Artemidin chrám, tuším v Efesu). Ale asi jim na tom tak moc nezáleží! Důležité je, že se dobře "napakují" - to je příkaz doby, o které podávají své svědectví! Zcela nakonec: ve světle podobných skutečností snad můžeme považovat současně probíhající lamentaci nad plastovými okny v rekonstruovaných domcích na Podvesné za komickou žabomyší válku! |