Trolling na českém internetu
18.6. 2016
Tupost vítězí nad trollingem
26. 10. 2015 / Bohumil Kartous
Trolling je přeceňovaný. Nenávistné příspěvky v českých diskusních fórech na internetu jsou mnohem více produktem tuposti a hlouposti přispěvatelů. Jakub Horák, partner společnosti TBWA Praha, která se zabývá marketingem a PR v pořadu Newsroom České televize (25. 10. 2015).
Zajímavý názor. Je otázka, jaký poměr trollů je nutný k tomu, aby dovedl dostatečný počet tupců k tomu, že sami sebe přesvědčí o tom, že se konečně nemusejí stydět veřejně sdělovat své názory. Podle všeho záleží na situaci: ve společenské atmosféře, kde stačí k vyvolání požáru škrtnout pár sirkami, stačí relativně málo paliva.Navíc když tím nejvýkonnějším trollem je prezident a pak ještě nemálo dalších politiků. Bylo by skutečně zcela zbytečným plýtváním prostředků rekrutovat armádu pěšáků tam, kde jsou v manipulaci veřejným míněním nasazovány zbraně hromadného ničení.
Je třeba velmi dobře analyzovat úmysly Miloš Zemana při jeho surfingu na vlnách nekontrolovaně bouřící všelidové nenávisti. Je pravděpodobné, že tato krajně amorální hra s lidovými vášněmi, kterou Miloš Zeman (prezident) a jeho servisní organizace (kancelář prezidenta) hrají, je spíše vytvářením možnosti než samotným cílem. Miloš Zeman bojuje o preference vzbuzováním sympatií neuvěřitelně manipulativními výroky v souvislosti s uprchlickou krizí o zavádění práva šaría, o tom, že české ženy budou muset nosit burky a že nevěrnice budou ukamenovány. Jde totiž o téma, které ho s českou společností (v jejím současném naladění) spojují a vytvářejí tak pouto i k těm, kdo ho jinak odmítají.
Miloš Zeman se očividně prostituuje s těmi nejpřízemnějšími agenty stádovitosti proto, aby překonal odpor, který vzbuzuje v podstatné části české společnosti. Předpokladem je, že téma uprchlictví je natolik silné, aby dokázalo překonat témata, která Miloše Zemana od velké části české společnosti oddělují.
Smyslem toho celého není nic jiného než snaha vytvořit si dostatečně loajální auditorium naslouchajících, kterým je pak možné prodat mnohem jednodušeji i ostatní témata. Marketing značky Appel takového stavu dosáhl: nyní může prodávat své výrobky evidentně předražené a prosperuje. Zemanova marketingová hra má stejné ambice.
Nabízí se ale ještě jedno srovnání, více psychologické. Kdo kdy zažil roli outsidera, ten ví, že nejjednodušším způsobem, jak se se lidé z této role snaží vymanit, je zavděčit se, dávat najevo ochotu nekriticky se identifikovat s cílovou skupinou. Miloš Zeman pocítil skvělou příležitost v okamžiku, kdy se ukázalo, že hysterie okolo uprchlíků zachvacuje i vzdělané a v jiných souvislostech kriticky uvažující, že zachvacuje celou společnost. Těžko lze rozřešit, nakolik je to právě potřeba se zavděčit, nebo vypočítavost.
Každopádně, čím déle bude trvat mediální téma uprchlíků, tím déle bude moci Miloš Zeman působit na emoce. Paradoxně je tedy proti zájmu Miloše Zemana, aby uprchlíci přestali proudit do Evropy. Jen společnost, která je pravidelně bombardovaná, žije v trvalém strachu. To je tragikomické zjištění...
Vytisknout18.6. 2016
29.10. 2015 / Bohumil Kartous
Je pravděpodobné, že Češi by tváří v tvář lidem, kteří trpí nouzí, pomáhali stejně jako národy v západní Evropě. Museli by ale být vystaveni do situace, kdy si reálně uvědomí, že nelze ponechat člověka v nouzi napospas nejistotě a strádání. Fa...
25.10. 2015
Hynek Kmoníček, Head of the Foreign Affairs Section of the Office of the Czech President, explained on Czech Television why the Czech Republic is reluctant to accept the refugees. While he admitted that the Czech Republic does need immigrants f...
25.10. 2015
Most refugees do not deserve compassion because they are on the whole young, healthy and materially well-off men. They use their children as human shields, said the Czech President Miloš Zeman. He added that he agrees with the idea of his pred...
23.10. 2015 / Jan Čulík
Za posledních 24 hodin vyšlo jen v angličtině více než 130 ohromených článků, jak Česká republika terorizuje uprchlíky. Bohorovné Čechy to nevyvádí z míry. Chovancova a Hajšmanova politika ohrozila strategickou bezpečnost České republiky. P...
20.10. 2015
Přečetla jsem si váš komentář k “červeným trenkám“ v Britských listech, píše čtenářka Vlasta Štekrová. Všechno to má hluboké kořeny. Heidegger říkal: "Snad nám pomůže už jenom nějaký Bůh“. Všimněte si, jak kvetou kurzy asertivity , kurzy úspěšnosti, ...
19.10. 2015 / Bohumil Kartous
Jsem hrdý na to, odkud pocházím. Pokud jsem v zahraničí, nebo pokud jsem v kontaktu s lidmi odjinud, snažím se reprezentovat Českou republiku co nejlépe. Děje se to v podstatě každý den a jedná se především o Evropany a a Američany. Snažím se o to, r...
17.10. 2015 / Bohumil Kartous
Chápu záměr Ztohoven karikovat stávající způsob reprezentace české státnosti v podání Miloše Zemana červenými trenýrkami. Jde o symbol unikátně postihující jistou stránku českého buranství. Ve světle výroků českého prezidenta, stále...