Velikonoce 2015

3. 4. 2015 / Boris Cvek

Nezranitelnost, nesmrtelnost, nemožnost být ponížen a ohrožen, do sebe uzavřená lhostejnost věčného Hodináře, který stvořil svět a který už do něj nijak nevstupuje. Tato představa Boha, rozšířená v osvícenství a zvaná deismus, vznikla z důvodu racionální metafyziky, toužící po příčině všech příčin, po architektovi newtonovských zákonů, po inteligentním designu.

Jenže my lidé jsme mnohem spíše produktem slepého přírodního výběru, který mrhá miliardami bytostí a miliardami let, než dojde k bytostem, které si představují nějaký vesmír a nějaké zákony v něm. V tomto přírodním výběru jsou pro nás stejně jako pro zvířata mnohem podstatnější naše emoce, spojené se zranitelností, smrtelností, ponížením a ohrožením, naše bezprostřední okolí a nikoli racionální intuice ze slonovinové věže, transponované do představy věčného Hodináře. Proto jsou náboženství v dějinách lidstva spojena s hodnotami té dané společnosti, se společenskými vztahy, s vyrovnáváním se se smrtí, s bolestí, s nahodilostí lidského osudu.

Ta tendence po něčem věčném jako věčně pravdivém, nehybném, nezranitelném, je ovšem velmi stará, není to výmysl moderního osvícenství – naopak osvícenství je v tomto smyslu archaické. Hodnotám dodává na stabilitě zdání, že jsou stálé, věčné, že jejich božský původce je mimo naši nahodilou konečnost a hází nám záchranný kruh pravdy někde z výše své nesmrtelnosti, neměnnosti, nekonečnosti. Jenže už Hérodotos si všímá rozmanitosti lidských kultur a hodnot. Dnes dokonce víme, že všechny hodnoty a kultury jsou pomíjivé a že pokud zkamení a nereagují na změnu okolí, je to jejich konec. A proč by vůbec ničím nedotčená, do sebe uzavřená věčnost měla jevit nějaký zájem o lidi a jejich hodnoty?

Pokud je Bůh, který má být něčím více než jen zárukou neměnnosti a věčnosti hodnot dané společnosti, ale má to být Bůh reálně, na základě vlastní zkušenosti rozumějící lidem a přinášející nějaký hlubší princip změny a proměny, aby nedošlo ke zkostnatění, nýbrž k zachování vnitřního života, princip otevřené, empatické, zkoumající a pokrokové lásky, musí to být Bůh, který moc dobře ví, co je to smrt, zranitelnost, ponížení a ohrožení, Bůh který nehází na pomoc žádný záchranný kruh z výše své bezpečné nedotčenosti, ale sebe sama, Bůh který je ztělesněním milosrdenství a odpuštění. Jenže milosrdenství a odpuštění nejsou věci, jsou to činy a ztělesnit je může pouze čin.

Příběh Velkého pátku je proto příběh, v němž se biblický Bůh ukazuje jako Bůh, který není ta nezranitelná, věčná bytost, ale jako Bůh, který z lásky vstoupil do dějin, aby svými vlastními činy ukázal, co je to skutečně podstatné v naší realitě, a stal se tak obětí hodnot, které zkameněly ve službě moci. Nepřišel, aby odpustil z trůnu své nedotčenosti, ale aby na konkrétních příkladech ukázal, co je to vlastně milosrdenství a odpuštění, a na kříži, co je to odpuštění svým vlastním mučitelům a vrahům (evangelium podle Lukáše 23, 33-34): „Když přišli na místo, které se nazývá Lebka, ukřižovali jej i ty zločince, jednoho po jeho pravici a druhého po levici. Ježíš řekl: „Otče, odpusť jim, vždyť nevědí, co činí.““

Kristův osud na Golgotě (Lebce) je strašný, protože dějiny jsou strašné. Je to opak útěku k božskému jako k něčemu klidnému, povýšenému nad běžnou realitu, je to volání k opuštění říše iluzí a vstupu reality: jsou tu miliony trpících, nezapomeň na ně, nezapomeň na utrpení, na milosrdenství, nepodléhej uklidňujícímu a příjemnému dojmu, že vše je vlastně více méně v pořádku. A víra ve vzkříšení Krista? To je víra v to, že zkamenělé hodnoty, hodnoty osobního prospěchu a společenské hierarchie prohrály, i když dokázaly a stále dokážou mučit a vraždit. Vzkříšený Kristus, který odešel do nebe, není vítězstvím nedotčené věčnosti nad pozemskou realitou, nýbrž pozemské reality nad nedotčenou věčností.

Vytisknout

Související články

Křesťanství je náboženstvím poražených

4.4. 2015

"Hluboká selhání, selhání našeho žití jsou tím, o čem přemítáme v noci, v okamžicích děsivé upřímnosti k sobě samým, před tím, než vstaneme a oblékneme se k úspěchu."Odkazujeme se ke křesťanství jako k jednomu z hlavních kořenů naší kultury. Přitom a...

Velikonoční hymnus: Born of a Broken Man

4.4. 2015 / Bohumil Kartous

Křesťanství pochopitelně může být náboženstvím nepodmíněné lásky, stejně jako může být náboženstvím poražených. Úvaha v Guardianu vedla právě k tomu, že přiznat si vlastní slabost a vlastní selhání vede nikoliv k povrchnímu soucitu, ale k poznání, že...

Obsah vydání | Pátek 3.4. 2015