Velká samota duše II.
17. 4. 2013 / Antonín Líman
Řeč náčelníka Seattla (Seathl, nebo See-ahth), přes veškeré pochybnosti o původním znění, byla vesměs přijata původními obyvateli Severní Ameriky jako pravdivá, neboť přesně a výmluvně reprezentuje jejich city o lidské správě věcí a o naší Matce zemi. Buckminster Fuller ji nazval "jedním z nejhlubších poselství všech dob". V její nynější podobě najdete řeč, jež se Seattlovi připisuje na webu národa Squamish. Je třeba ji číst s porozuměním, že její význam již daleko přesáhl historická omezení a souvislosti. Je třeba jí naslouchat srdcem. Šťourání se v detailech, úvahy o tom, do jaké míry ji zapisující americký lékař zkreslil či zjednodušil je nesmyslné. Víme, že Indiáni byli neuvěřitelní kouzelníci mluveného slova, a pokud doktor Henry Smith provedl ve svém zápisu nějaké změny, bylo to spíš ochuzení náčelníkovy vzletné retoriky a vynalézavosti jeho metafor. Text, který máme k dispozici dnes je tedy text složený z přínosu více lidí, ale to rozhodně neubírá na původní autenticitě náčelníkova slova. Máme na vybranou: buď uvěříme učeným historikům -- kteří pravost náčelníkovy řeči zpochybňují --, a jsou známí též jako Idiots savants, Fachidioten, či Eggheads, anebo se zaposloucháme do hluboké moudrosti slov, která jakoby zněla z hloubi věků a nahání nám husí kůži.
Co se týče romantického obrazu venkova u českých spisovatelek 19. století, především Němcové a Světlé, tvrzení, že Němcová idealizuje starší české pohádky, naprosto neznamená, že její poetická pravda se nějak zpronevěřila duchu původních lidových pohádek.
Pan Dolejší píše o mém pohledu na český mlýn u Karoliny Světlé:
Mlýn řídili lidé a byly tu jistě problematické věci. Mlynáři například vedli časté spory o vodu s rybáři či s voraři, ale to je u lidí přirozené a rozhodně to neznamená, že mlýn byl před obrozením symbolem sil rozkladu a pekla. To se mi opravdu nezdá. Český mlýn, to bylo především srdce kraje, odkud pocházela životadárná mouka, bez níž by nebylo božího daru. Bylo to i kulturní středisko, kudy každoročně prošly stovky krajánků a jiných lidí. Mlýn měl alespoň jednu místnost větší než obyčejná chalupa a tak se tu konaly pracovní zábavy jako přástky, dračky a táčky. Mlynář měl své chvíle klidu, kdy se zrovna nemlelo a býval to poměrně vzdělaný a sečtělý člověk. Konečně úcta, které u ostatních venkovanů požíval, je krásně vyjádřena ve slově "pan otec".
V osmdesátých letech 19. století chodil do klecáneckého mlýna i mladý kaplan Václav Beneš Třebízský:
Byl snad kaplan Třebízský také obrozenecký idealista typu Boženy Němcové a Karoliny Světlé? Mohly se lidové zvyky a obyčeje změnit mávnutím kouzelného proutku z generace na generaci?
Mlýny se často vyskytují i v novější české literatuře, například u Oty Pavla:
Ti Pavlovi "čerti Pacufráci", pane Dolejší, to nejsou ďáblové kalvínského původu, ani ďáblové svaté inkvizice, stejně jako jimi nejsou čerti Drdovi. Jsou to mírumilovní a zdomácnělí čerti smířlivé české tradice, kteří nejsou o nic nebezpečnější než venkovský kocour, který v mlýně chytá myši.
Mnohé české pověsti zdůrazňují mlynářovu chytrost, a ukazují spíš jak pan otec přelstí čerta, než jak mu podlehl. Na hrázi Máchova jezera ve Starých Splavech stojí podnes mlýn, odkud tato pověst pochází. Při vypouštění jezera za výlovu je v propusti vidět letopočet 1212, což je rok vzniku starého mlýna.
Marie Těšitelová vidí v českém mlýně významný kulturní přínos v zásluze o české slovo:
Symbol sil rozkladu a černé magie, pane Dolejší?
VytisknoutObsah vydání | Středa 17.4. 2013
-
16.4. 2013 / Jan ČulíkChcete-li, vyšlete hlasováním varovný signál podvodné justici i parazitickým exekutorům v ČR17.4. 2013 / Čechů v hmotné nouzi přibývá a agresivita v ČR sílí17.4. 2013 / Lidi moc šancí proti molochu nemají17.4. 2013 / Den palestinských politických vězňů16.4. 2013 / Karel DolejšíEgypt: Další hladové bouře na obzoru. USA poslaly humanitární pomoc - slzný plyn15.4. 2013 / Jan ČulíkRasismus je nepřípustné šíření záporné vlastnosti od pochybného jednotlivce na celou komunitu15.4. 2013 / Tři osoby byly usmrceny a více než 100 lidí bylo zraněno při explozích během závěru bostonského maratonu15.4. 2013 / Karel DolejšíHrozné drama: Zvítězí ve Venezuele chauvismus, nebo brazilský sociální model?19.3. 2013 / Hospodaření OSBL za únor 2013