Daníme v ČR zde vydělávající firmy?

2. 1. 2013 / Zdeněk Rous

Zatímco v Británii se strhla obrovská debata ohledně zdanění firem a bohatých jedinců, v Česku je ohledně této problematiky ticho po pěšině. V Británii jsou Starbucks či Amazon kritizování za to, že zde neplatí téměř žádné korporátní daně. Firma Starbucks měla v Británii za poslední tři roky objem tržeb 1.2 miliardy liber a nezaplatila tam žádnou korporátní daň. Prostřednictvím přesouvání peněz mezi jednotlivými zeměmi dokázala na účtech své společnosti v Británii vykázat ztrátu. V současnosti je řadou zákazníků bojkotován. Obří internetový obchod Amazon.co.uk byl v roce 2006 přesunut do vlastnictví lucemburské společnosti. Při ročním objemu tržeb v hodnotě přes tři miliardy liber nezaplatil v Británii žádnou korporátní daň. To hovoříme o placení daní ve Velké Británii, ve fungujícím liberálně demokratickém státě s dlohoudobou tradicí. Jaká asi bude situace v České republice? Asi by bylo naivní se domnívat, že velké firmy v ČR se chovají jinak. Kdyby tak jednaly, měly by konkureční nevýhodu vůči firmám, které se takových podvodů neštítí. Železný zákon konkurenceschopnosti je neúprosný.

Můj přítel který pracuje na vyšší pozici v nejmenované korporaci mi sdělil, že centrála jejich firmy kvůli zdanění nesídlí v ČR, a z toho důvodu jsou všechna důležitá rozhodnutí pro ČR oficiálně vydávána z centrály mimo ČR. Nejedná se o firmu, která by poskytoval nějaké služby po internetu, ale o firmu, která v ČR vyrábí i prodává materiální výrobky a tímto způsobem se vyhýba placení daní. Oficiálně je vše legalní. Podvodnost takového jednání je však zřejmá. Podle něj se tak chová celá řada dalších firem. Tyto peníze z neuskutečněného zdanění státu samozřejmě chybí. Toto se děje v době, kdy český stát škrtá kde se dá, šikanuje chudé a nezaměstnané občany a Ministerstvo práce a sociálních věci vyhrožuje občanům, že z nich kvůli práci na černo udělá bezdomovce.

Měla by nás zajímat otázka, kde sídlí a kde platí daně v Česku operující korporace. Je zde spousta práce pro investigativní novináře. Vyšetřování a medializace tématu ne/placení daní velkými firmami by umožnila nejen případný tlak na konkrétní firmy, ale rovněž vstoupení tohoto tématu do politického boje. No nebyla by z toho pěkná otázka pro volební kalkulačku?

Vytisknout

Obsah vydání | Středa 2.1. 2013