POZNÁMKA NA OKRAJ:

O podivuhodné pasivitě Čechů a o vině dnešních Němců

18. 9. 2012 / Uwe Ladwig

Myslíte si opravdu, že mlčenlivá většina českého národa nenese žádnou vinu za to, co se v ČR dnes děje?

Přečetl jsem si v BL článek o rozhovoru s Bernhardem Schlinkem, který podle informace deníku Guardian je prý německý filozof. Já ho zatím znal jen jako spisovatele a myslel jsem u toho nejen na podle Schlinka dosud existující břemeno Němců, ale také na pasivitu některých Čechů, o níž se také občas něco dovídám na tomto serveru. Začněme ale tím, kdo jsou filozofové, a to tím, co kdysi řekla německá profesorka filozofie Brigit Recki.

Kdy se jí před lety ptal jeden student, zda já má říkat paní filozofko, odpověděla, že jí je to úplně jedno, sama o sobě by ale o sobě nikdy netvrdila, že je filozof, protože to musejí posoudit jiní. Naznačila tím, že člověk, který přemýšlí o životě, I když je učitelem nebo dokonce profesorem filozofie, nemusí zároveň být filozof, protože k tomu je zapotřebí speciální intelektuální výkon.

Už proto jsem se divil nadpisu článku "Německý filozof Bernard Schlink: Být Němcem je obrovské břemeno". Zaujalo mě také to záhadné břemeno, o němž se Schlink vyjádřil a o níž se novinářka Kate Connolly rozhodla, že je to tak důležité, že by o tom měla napsat.

Pak už jsem se ani nedivil, protože o co jiného by mohlo jít než o vinu nacistů a s ní spojenou dědičnou vinou až po válce narozených Němců. A tak jako někteří křesťaní někdy myslí na pro jejich víru důležitý dědičný hřích, tenhle starý, v roce 1944 narozený Schlink má asi pořád v hlavě, že se nějak provinil, i když jako batole proti tehdejším zločinům nemohl dělat nic. Jeho pocit viny je ovšem jeho věc. Mohlo by se říci, že kdo chce mít pocit viny, ať si ho pěstuje, ale domnívat se, že je to problém dnešních Němců, to není jen omyl, to ukazuje i na divnou představu o německém národě. K německému národu totiž nepatří jen potomci původních nacistických německých křesťanů a ateistů, ale také oběti nacistů a různí přistěhovalci a jejich děti v druhé a třetí generaci.

Vlastním smyslem téhle poznámky ale není otázka, kdo je a kdo není filozof, ani otázka o víře v dědičný hřích, ale spíš poukaz na podivuhodnou pasivitu některých Čechů. Dnešní Němci -- s výjimkou několika už hodně starých lidí -- nenesou žádnou vinu, co dělali kdysi nacisté; naopak Češi se sotva mohou stále vymlouvat na to, že žili za útlaku Habsburků a komunistů, když neprotestují proti pokračujícímu vytunelovávání svého státu. Hříchy předků a jejich zkušenosti s nedemokratickými politickými systémy nejsou dědičné. A ten, kdo nedemonstruje, souhlasí vlastně s tím, co se ve státě děje.

Nebo si myslíte opravdu, že ona mlčenlivá většina českého národa nenese žádnou vinu za to, co se v ČR dnes děje?

Vytisknout

Obsah vydání | Úterý 18.9. 2012