Finské tajemství chytrých dětí
6. 8. 2012 / Anthony Tun
Od doby zveřejnění žebříčku PISA probíhá v pedagogické akademické obci debata na téma, jak ti Finové učí a zda lze jejich "metodu" aplikovat i jinde. Odpověď často zní ano, ale...
Posuďte sami, co ve Finsku mají a v Čechách ne:
- Vnímání učitelského povolání jako nezávislé, tvůrčí a prestižní profese.
- Pedagogické studium ve stylu "učitelství jako poslání", vedené v duchu pedagogického výzkumu i praktické zkušenosti.
- Fakultní školy včetně středního stupně, podobně jako fakultní nemocnice v Čechách.
- Neselektivní školní systém.
- Školní lékař, obědy a doprava do školy autobusy z vesnic zdarma do ukončení střední školy.
- Začátek školní docházky ve 7. letech na bázi - nač ten spěch, uč se, když jsi na učení zralý.
- Důraz na herní a tvůrčí aktivity, zejména na prvním stupni ZŠ.
- Začlenění dětí se speciálními vzdělávacími potřebami do normálních škol.
- Důraz na včasné odhalení případných potíží s učením, před tím, než se objeví problém.
- Pedagogický tým zaměřený na speciální pedagogiku v každé škole.
- Individuální přístup k dětem s vadami učení, či dětem s jazykovou bariérou.
- Důraz na navázání osobního a dlouhotrvajícího vztahu mezi pedagogem a dítětem.
- Zásada číslo 1: Udělej VŠE, co je potřeba, aby dítě uspělo, i za cenu práce navíc.
- Minimum domácích úkolů.
- NEexistující selekce, srovnávání či rozdělování dětí podle akademických dovedností v jakémkoliv věku.
- NEexistence státních, srovnávacích, plošných testů, kromě jedné zkoušky v posledním ročníku střední školy.
- Referenční, nikoliv direktivní osnovy, umožnující velkou míru svobody učitele při výběru co a jak učit.
- Podpora spolupráce, kreativity a inovativního přístupu učitelů k výuce.
- Méně přímé výuky, více práce s osnovami a přípravy na výuku.
- Formativní hodnocení žáků, zahrnující jejich přístup ke studiu a chování.
- Finská maturita -- ylioppilastutkinto - je (kromě jazyků) jednoúrovňová, kde dobré výsledky dílčích zkoušek mohou kompenzovat nezvládnutí jedné dílčí zkoušky, profilové předměty jsou zkoušeny formou psané eseje, hodnoceny školou a kontrolovány státem.
- Decentralizovaný systém zřizovatelů škol zcela přenesen na lokální magistráty.
- Odbory vzdělávání od ministerstva po obecní úřady vedeny pedagogy a ne profesionálními politiky, či laiky.
- 14% nekvalifikovaných učitelů. (2005)
=
- Prestiž (ne odměna) učitelské profese srovnatelná s lékaři
- Nejméně času (dětí i učitelů) stráveného sezením ve třídě a naproti tomu nejlepší studijní dovednosti na světě
- o 30% levnější náklady na vzdělání jednoho žáka než v USA,
Obsah vydání | Pondělí 6.8. 2012
-
6.8. 2012 / Španělská pravicová vláda vyhazuje z médií novináře, kteří kritizují její politiku škrtů6.8. 2012 / Měli bychom uvádět, že vraždí muslimové2.8. 2012 / Diskuse Roman Joch - Jan Čulík2.8. 2012 / Amerika: předražené zdravotnictví a zneužívání protiteroristických opatření ke komerčnímu prospěchu firem3.6. 2012 / Hospodaření OSBL za květen 2012