Finské tajemství chytrých dětí

6. 8. 2012 / Anthony Tun

Od doby zveřejnění žebříčku PISA probíhá v pedagogické akademické obci debata na téma, jak ti Finové učí a zda lze jejich "metodu" aplikovat i jinde. Odpověď často zní ano, ale...

Posuďte sami, co ve Finsku mají a v Čechách ne:

  • Vnímání učitelského povolání jako nezávislé, tvůrčí a prestižní profese.
  • Pedagogické studium ve stylu "učitelství jako poslání", vedené v duchu pedagogického výzkumu i praktické zkušenosti.
  • Fakultní školy včetně středního stupně, podobně jako fakultní nemocnice v Čechách.
  • Neselektivní školní systém.
  • Školní lékař, obědy a doprava do školy autobusy z vesnic zdarma do ukončení střední školy.
  • Začátek školní docházky ve 7. letech na bázi - nač ten spěch, uč se, když jsi na učení zralý.
  • Důraz na herní a tvůrčí aktivity, zejména na prvním stupni ZŠ.
  • Začlenění dětí se speciálními vzdělávacími potřebami do normálních škol.
  • Důraz na včasné odhalení případných potíží s učením, před tím, než se objeví problém.
  • Pedagogický tým zaměřený na speciální pedagogiku v každé škole.
  • Individuální přístup k dětem s vadami učení, či dětem s jazykovou bariérou.
  • Důraz na navázání osobního a dlouhotrvajícího vztahu mezi pedagogem a dítětem.
  • Zásada číslo 1: Udělej VŠE, co je potřeba, aby dítě uspělo, i za cenu práce navíc.
  • Minimum domácích úkolů.
  • NEexistující selekce, srovnávání či rozdělování dětí podle akademických dovedností v jakémkoliv věku.
  • NEexistence státních, srovnávacích, plošných testů, kromě jedné zkoušky v posledním ročníku střední školy.
  • Referenční, nikoliv direktivní osnovy, umožnující velkou míru svobody učitele při výběru co a jak učit.
  • Podpora spolupráce, kreativity a inovativního přístupu učitelů k výuce.
  • Méně přímé výuky, více práce s osnovami a přípravy na výuku.
  • Formativní hodnocení žáků, zahrnující jejich přístup ke studiu a chování.
  • Finská maturita -- ylioppilastutkinto - je (kromě jazyků) jednoúrovňová, kde dobré výsledky dílčích zkoušek mohou kompenzovat nezvládnutí jedné dílčí zkoušky, profilové předměty jsou zkoušeny formou psané eseje, hodnoceny školou a kontrolovány státem.
  • Decentralizovaný systém zřizovatelů škol zcela přenesen na lokální magistráty.
  • Odbory vzdělávání od ministerstva po obecní úřady vedeny pedagogy a ne profesionálními politiky, či laiky.
  • 14% nekvalifikovaných učitelů. (2005)

=

  • Prestiž (ne odměna) učitelské profese srovnatelná s lékaři
  • Nejméně času (dětí i učitelů) stráveného sezením ve třídě a naproti tomu nejlepší studijní dovednosti na světě
  • o 30% levnější náklady na vzdělání jednoho žáka než v USA,
Vytisknout

Obsah vydání | Pondělí 6.8. 2012