KOUTEK REKLAMNÍ TUPOSTI:

Jezus ufone, smartfone, zcela nová filožofie

30. 7. 2012

KD│ Někdy to tvůrci reklamy prostě vlastenecky překombinují. V textu propagujícím v ČR nový smartphone tchajwanské firmy Asus (zkráceno z Pegasus; doporučuji představu optimalizovaného koně raději nevizualizovat) toho česky sice moc nenajdeme, každopádně však autor v otrockém překladu projevil invenci alespoň počeštěním na "smartfone". V anglických materiálech k výrobku Padfone se ovšem nikde nepíše, že jde o "smartfone"; mimo jiné asi i proto, že tento výraz existuje leda tak ještě v podobě SmartFone, což je systém webového volání zdarma od úplně jiné firmy... Jasně že chápu, chytrofón nebo xylofón, koho v cílové skupině to zajímá, s přiloženým bluetooth stylusem...

Proč tento koutek?

Reklama je součástí veřejného prostředí. Ovlivňuje naši řeč a vnímání estetiky, ať chceme nebo ne. Proto by měla dodržovat aspoň základní kulturu vyjadřování. Budeme publikovat takové příklady firemní komunikace, kde neschopnost jejího tvůrce či zadavatele překročila míru jazykové či jiné normy. Snad to přispěje ke kultivaci okolí nás všech.

Vytisknout

Obsah vydání | Pondělí 30.7. 2012