| |
„Já mám koně, vrané koně, to jsou koně mé“Ještě k bulvárnosti Lidových novinJan PaulPo zveřejnění textu Jak Lidové noviny klesají do bulváru (BL 6.6.2001), mě kritizovali někteří mí známí a vyslovili také tento názor: můj text není zcela přesvědčivý, neboť jsem prý „vytáhnul“ jen určité fragmenty budící takové zdání, zatímco jako celek jsou prý Lidovky v pořádku. Můj článek je podle nich účelový, ve snaze za každou cenu dohledat cokoli, co by Lidové noviny z bulvární pokleslosti usvědčilo.Je možné, že nepravidelní čtenáři postupnou změnu Lidovek registrují „obtížně“ a prostě si jí nevšimnou. Já jsem také nečinil konfrontaci s Bleskem ani se Suprem, tedy s deníky, jejichž bulvárnost je jasně prvoplánová a vydavatelé se tím také nijak netají. Navázal jsem v úvaze na text Jakuba Jirsy z www.vulgo.net, který se zmiňoval o Lidovkách především jako o intelektuálním bulváru. Bulvár ale takový termín „nezná“ a lze ho považovat za ironickou nadsázku zřejmě proto, že mnozí považují bulvární projev v Lidovkách za skrytý, utajený a „intelektuálně“ (v hanlivém slova smyslu, protože každý jen trochu „rozumný blbec“ samozřejmě „ví“, kam Lidovky směřují) zdatný čtenář ho „musí“ teprve demaskovat. Pro ortodoxní čtenáře Blesku jsou samozřejmě Lidové noviny naprosto počestnou tiskovinou, ovšem problém nastává v momentě jejich nárokování čtenáři, kteří od nich zase očekávají víc, než co přináší Blesk či Super. Pro list, u jehož zrodu stál sám Ferdinand Peroutka, tedy nastává posun v případě nikoliv čtenářů Blesku, ale těch, kteří byli zvyklí na jeho určitou úroveň a přece jen jistou vypovídací hodnotu. Ta ovšem prokazatelně klesla a na to jsem se snažil upozornit. Závěrem tedy jen další malé odhalení bulvárnosti Lidových novin: Ve svém prvním textu jsem vycházel ze sobotního vydání Lidovek (2.6.2001), kde byla na titulní straně reklama na připravované exklusivní rozhovory v tomto pořadí: Milan Knížák, Dagmar Havlová a Karel Gott. Měl jsem za to, že tyto rozhovory budou publikovány po sobě tak, jak je noviny inzerovaly. Omyl, pouze v pondělí 4.6 byl otištěn rozhovor s Knížákem (byl také první v pořadí !) a teprve v pátečním vydání 8.6. přišel na řadu Karel Gott, s bulvárně sebechvalným „otěrem“ Jany Machalické a po něm v sobotu teprve Dagmar Havlová. Mezitím prostor vyplnil v úterý 5.6.2001 kníže Karel Schwarzenberg, ve středu 6.6.2001 moderátor soutěže Milion Vladimír Čech a ve čtvrtek 7.6.2001 herečka Iva Janžurová! Je evidentní, že úvodní reklama vsadila - tak jak jsem psal - na mediálně a společensky známé celebrity a celý tento manévr považuji za bulvární fintu na čtenáře, s cílem je samozřejmě nalákat na četbu Lidovek. Jsou ale snad z pohledu náročnějších čtenářů Karel Schwarzenberg či Iva Janžurová méně hodnotnější osobnosti než Milan Knížák a nebo Karel Gott? Jistěže nejsou a v Lidovkách to dobře vědí, jenomže nejsou takovými mediálními tahouny, a to je ta potíž. To je ale také ten „bulvární“problém dnešních Lidových novin: lákají čtenáře, odkud se dá, na zaběhnuté mediální „koně“. |
|
|