Rasismus v ČR? Reakce na článek Jana Kyncla a poznámku Jana
Čulíka
Musím uznat, že článek Jana
Kyncla jsem si přečetl opravdu se zaujetím. Jako obyčejný čtenář jsem s
tímto článkem spokojený a nutno říct, že někdy opravdu není škoda času
věnovaného sepsání vlastních myšlenek.
Rovněž chápu i argumenty pana Čulíka, kterými hájí inkriminovaný pořad
vysílaný britskou televizí a v tomto duchu glosuje došlé reakce. Určitě je
důležité apelovat na lidi, že každá násilná smrt je hrozný zločin, a pokud
je navíc rasově motivovaný, je to asi vůbec nejhorší ponížení lidského
života. To je nezpochybnitelná pravda. Poznámka pod článkem pana Kyncla
dále obsahuje cosi, co nemohu "strávit" a nevím, zda je to vůbec možné,
cituji:"Se společností, která toleruje, aby v ní byli lidé pro svou
barvu kůže beztrestně zabíjeni nebo mrzačeni, je vážně něco v
nepořádku.". To prostě není možné, tomu nemohu věřit (spravedlnost v
těchto případech přece funguje nebo snad ne) a nejsem si úplně jistý,
jestli tím J.Č. jako redaktor neohrozil, alespoň pro mě osobně, sebe jako s
nadhledem uvažujícího a s fakty píšícího žurnalisty. Existuje-li rozumné
faktické vyjádření k této větě, pak prosím pana redaktora, aby tak učinil.
Problematické soužití Romů a Čechů musí být hodně moc staré. To
nevzniklo ze dne na den. Ze svého okolí víme, že názor na Romy je špatný.
Ale co teď honem s tím, hrozí nám EU a ne neoprávněně.
Určitě nebude marná dlouhodobá diskuse zástupců obou stran, ale
mezitím by se už konečně měla začít napravovat situace ve vzdělanosti Romů.
Včera už bylo pozdě s tím začít.
Až lidé uvidí Romy na místech úředníků, politiků, majitelů krámků,
pilotů, policistů, vědců bádajících nad enzymy a geny a nikoliv výlučně
jako hlučné skupiny postávající na náměstích, posedávajících v parcích
atd., pak budeme mít všichni důkaz, že se věci vyvíjejí dobrým směrem. Ale
měli bychom poctivě počítat s tím, že to je otázka příštích několika
desítek let.
Nebylo by možná od věci, vzhledem k předchozímu odstavci, zeptat se
Romů, co vlastně oni sami chtějí, jestli se vůbec chtějí zařadit do
"většinové společnosti", třeba by chtěli žít podle své kultury, co chtějí a
očekávají od "většinové společnosti", co naopak nabízejí a podobné zásadní
otázky. Jinak přece to "většinová společnost" udělá podle svého a právo
plně se svobodně rozhodnout bude promlčeno.
(Netuším, jestli je možné zorganizovat nějaké referendum, kde by se
Romové vyjádřili, kam by měl směřovat vývoj romské populace, ale bez
vnějšího vlivu nějakých aktivistů, z nichž někteří jsou bohužel dost
jednoduší).
Další otázka je práce, nějaký smysl života. Pokud by si zakládali
Romové alespoň na své kultuře, proč nejsou k vidění nějaké brožury, knihy,
lokální muzea, kulturní vystoupení a další věci (možná, že jsou, ale kdo o
nich ví), které se dají nabídnout (a nejen domácí společnosti).
Dnes nemůže být nemožné získat nějaké vládní dotace na start
takového projektu. A tím, že by nějaké muzeum, nakladatelství a já nevím co
ještě, si vydělalo na vlastní provoz (i kdyby se ta činnost částečně
dotovala), zaměstnalo by se tak několik lidí a určitě by to bylo prospěšné
celé věci. A někde se začít musí.
Závěrem lze snad jen dodat, že by svět bez rasismu byl určitě lepší,
ale dosáhnout takového stavu je principiálně zřejmě nemožné. Vždycky se
najde něco, co uvede rasismus do pohybu, co ho přiživuje, nic prostě není
jenom tak (perpetuum mobile nefunguje, alespoň zatím, protože ho nic
nepřinutí jaksi se uvést do pohybu).
Pokud se nám částečně podaří zvládnout náš domácí stav, jak na tom
budou třeba muslimové s křesťany, Arabové s Židy, Čečenci s Rusi a mnohé
další příklady, které je možné pozorovat za hranicemi naší malé republiky.
Nechci nás Čechy (a věřím, že nikoho neurazím, když Čechem myslím každého
občana naší republiky i ty, kteří se jimi cítí být, ale žijí třeba na
Měsíci) na základě ostatních případů omlouvat, ale řekněme si, že nejsme v
otázce rasismu ničím výjimeční (možná se jeho formou nějak odlišujeme),
prostě se tu situaci snažíme vyřešit a jestli nám to jde lépe nebo hůře, to
musí posoudit jiní.
A jestli to neumíme, jestli jsme v tomto ohledu neschopní, pak máme
smůlu, zůstaneme pro okolí rasisty, protože nikdo jiný to za nás neudělá.
Začít by měl každý u sebe. Komu to není jedno, musí v duši doufat, že
tentokrát sebou trošku "hodíme", protože místo někde v zadních řadách při
vymítání předsudků, by nám v budoucnu nemuselo být příjemné, popř. po
chuti, jak kdo chce.
Poznámka JČ: Z textu není jasné, co Jiřího Konvalinu tak
šokovalo. Věta: "Se společností, která toleruje, aby v ní byli lidé pro
svou barvu kůže beztrestně zabíjeni nebo mrzačeni, je vážně něco v
nepořádku" je přece banálně pravdivá. Anebo se snad pan Konvalina
domnívá, že s takovou společností není nic v nepořádku?
Ale snad Jiřího Konvalinu spíše šokovalo, že jsem výrokem naznačil, že
nemám důvěru v českou policii ani v české soudnictví v této věci.
Neexistuje snad bezpočet příkladů, že se česká policie chová rasisticky, že
má velmi blízko ke skinheadům? Neexistuje bezpočet mezinárodně
zdokumentovaných případů, že násilí na Romech bylo jen velmi nedostatečně
vyšetřeno a potrestáno?
Co míní pan Konvalina návrhem, že by se mělo "uspořádat nějaké referendum,
jak to bude s populací Romů" - Necítí, že je to formulace skrznaskrz
rasistická, blízká sterilizaci Romek, která se v Československu prováděla v
osmdesátých letech? Co by říkal tomu, že by mělo být uspořádáno referendum
o tom, jak to bude s populací Čechů? A kdyby se referendum rozhodlo, že se
populace Čechů má snížit, jak se to snížení bude provádět? Bude se ženám
zakazovat mít děti?
Argument, že rasismus je věčný a je všude, je neuspokojivý. Je z řady
častých arugmentů, ozývajících se z České republiky a vysvětlujících, proč
nic nejde. Je příbuzný argumentu, že jinde je to také špatné, tak proč
bychom se měli snažit zlepšovat situaci zrovna u nás. Česká republika se
snaží vstoupit do Evropské unie a jak dala EU v těchto dnech velmi výrazně
najevo Rakousku, toto společenství nebude trpět rasovou nesnášenlivost.