středa 2. února

O B S A H

Co je nového v České republice:

  • Komentovaný přehled zpráv Odkazy:
  • Výběr nejzajímavějších článků z poslední doby O etičnosti novinářů:
  • Proč odešel z MFD její slovenský zpravodaj Karol Wolf (Jan Čulík) Zdravotnictví:
  • Postavení lékařů v České republice Česká politika:
  • Havlová (Ivan Hoffman) Literární noviny:
  • O budoucnosti světa (Jan Čulík) Věda:
  • Příspěvek ke Goedelově větě (Petr Novák) Rasismus v ČR:
  • Míjíme se v pochopení (Jan Kyncl)
  • Rasismus v ČR? Reakce na článek Jana Kyncla a poznámku Jana Čulíka (Jiří Konvalina)
  • Hodně bílých bylo zabito Romy (Jan Lipšanský) Pokračování diskuse o Bohu a o vědě:
  • Religiozita je v médiích v drtivé menšině ! (Vojtěch Kment)
  • Diskuse(?) v BL o Bohu (Jan Hora)
  • K diskusi o náboženství: zanedbaná témata (Dan Šedivý)
  • Článek Dany Cihelkové: snůška nadutě se tvářících nesmyslů v nespokojeně levicových Britských listech (Luboš Motl)



    Ikona pro Vaši stránku...

    |- Ascii 7Bit -|- PC Latin 2 -|- ISO Latin 2 -|- CP 1250 -|- Mac -|- Kameničtí -|


  • Rasismus v ČR? Reakce na článek Jana Kyncla a poznámku Jana Čulíka

    Jiří Konvalina

    Musím uznat, že článek Jana Kyncla jsem si přečetl opravdu se zaujetím. Jako obyčejný čtenář jsem s tímto článkem spokojený a nutno říct, že někdy opravdu není škoda času věnovaného sepsání vlastních myšlenek.

    Rovněž chápu i argumenty pana Čulíka, kterými hájí inkriminovaný pořad vysílaný britskou televizí a v tomto duchu glosuje došlé reakce. Určitě je důležité apelovat na lidi, že každá násilná smrt je hrozný zločin, a pokud je navíc rasově motivovaný, je to asi vůbec nejhorší ponížení lidského života. To je nezpochybnitelná pravda. Poznámka pod článkem pana Kyncla dále obsahuje cosi, co nemohu "strávit" a nevím, zda je to vůbec možné, cituji:"Se společností, která toleruje, aby v ní byli lidé pro svou barvu kůže beztrestně zabíjeni nebo mrzačeni, je vážně něco v nepořádku.".

    To prostě není možné, tomu nemohu věřit (spravedlnost v těchto případech přece funguje nebo snad ne) a nejsem si úplně jistý, jestli tím J.Č. jako redaktor neohrozil, alespoň pro mě osobně, sebe jako s nadhledem uvažujícího a s fakty píšícího žurnalisty. Existuje-li rozumné faktické vyjádření k této větě, pak prosím pana redaktora, aby tak učinil.

    Problematické soužití Romů a Čechů musí být hodně moc staré. To nevzniklo ze dne na den. Ze svého okolí víme, že názor na Romy je špatný. Ale co teď honem s tím, hrozí nám EU a ne neoprávněně.

    Určitě nebude marná dlouhodobá diskuse zástupců obou stran, ale mezitím by se už konečně měla začít napravovat situace ve vzdělanosti Romů. Včera už bylo pozdě s tím začít.

    Až lidé uvidí Romy na místech úředníků, politiků, majitelů krámků, pilotů, policistů, vědců bádajících nad enzymy a geny a nikoliv výlučně jako hlučné skupiny postávající na náměstích, posedávajících v parcích atd., pak budeme mít všichni důkaz, že se věci vyvíjejí dobrým směrem. Ale měli bychom poctivě počítat s tím, že to je otázka příštích několika desítek let.

    Nebylo by možná od věci, vzhledem k předchozímu odstavci, zeptat se Romů, co vlastně oni sami chtějí, jestli se vůbec chtějí zařadit do "většinové společnosti", třeba by chtěli žít podle své kultury, co chtějí a očekávají od "většinové společnosti", co naopak nabízejí a podobné zásadní otázky. Jinak přece to "většinová společnost" udělá podle svého a právo plně se svobodně rozhodnout bude promlčeno.

    (Netuším, jestli je možné zorganizovat nějaké referendum, kde by se Romové vyjádřili, kam by měl směřovat vývoj romské populace, ale bez vnějšího vlivu nějakých aktivistů, z nichž někteří jsou bohužel dost jednoduší).

    Další otázka je práce, nějaký smysl života. Pokud by si zakládali Romové alespoň na své kultuře, proč nejsou k vidění nějaké brožury, knihy, lokální muzea, kulturní vystoupení a další věci (možná, že jsou, ale kdo o nich ví), které se dají nabídnout (a nejen domácí společnosti).

    Dnes nemůže být nemožné získat nějaké vládní dotace na start takového projektu. A tím, že by nějaké muzeum, nakladatelství a já nevím co ještě, si vydělalo na vlastní provoz (i kdyby se ta činnost částečně dotovala), zaměstnalo by se tak několik lidí a určitě by to bylo prospěšné celé věci. A někde se začít musí.

    Závěrem lze snad jen dodat, že by svět bez rasismu byl určitě lepší, ale dosáhnout takového stavu je principiálně zřejmě nemožné. Vždycky se najde něco, co uvede rasismus do pohybu, co ho přiživuje, nic prostě není jenom tak (perpetuum mobile nefunguje, alespoň zatím, protože ho nic nepřinutí jaksi se uvést do pohybu).

    Pokud se nám částečně podaří zvládnout náš domácí stav, jak na tom budou třeba muslimové s křesťany, Arabové s Židy, Čečenci s Rusi a mnohé další příklady, které je možné pozorovat za hranicemi naší malé republiky. Nechci nás Čechy (a věřím, že nikoho neurazím, když Čechem myslím každého občana naší republiky i ty, kteří se jimi cítí být, ale žijí třeba na Měsíci) na základě ostatních případů omlouvat, ale řekněme si, že nejsme v otázce rasismu ničím výjimeční (možná se jeho formou nějak odlišujeme), prostě se tu situaci snažíme vyřešit a jestli nám to jde lépe nebo hůře, to musí posoudit jiní.

    A jestli to neumíme, jestli jsme v tomto ohledu neschopní, pak máme smůlu, zůstaneme pro okolí rasisty, protože nikdo jiný to za nás neudělá. Začít by měl každý u sebe. Komu to není jedno, musí v duši doufat, že tentokrát sebou trošku "hodíme", protože místo někde v zadních řadách při vymítání předsudků, by nám v budoucnu nemuselo být příjemné, popř. po chuti, jak kdo chce.

    Poznámka JČ: Z textu není jasné, co Jiřího Konvalinu tak šokovalo. Věta: "Se společností, která toleruje, aby v ní byli lidé pro svou barvu kůže beztrestně zabíjeni nebo mrzačeni, je vážně něco v nepořádku" je přece banálně pravdivá. Anebo se snad pan Konvalina domnívá, že s takovou společností není nic v nepořádku?

    Ale snad Jiřího Konvalinu spíše šokovalo, že jsem výrokem naznačil, že nemám důvěru v českou policii ani v české soudnictví v této věci. Neexistuje snad bezpočet příkladů, že se česká policie chová rasisticky, že má velmi blízko ke skinheadům? Neexistuje bezpočet mezinárodně zdokumentovaných případů, že násilí na Romech bylo jen velmi nedostatečně vyšetřeno a potrestáno?

    Co míní pan Konvalina návrhem, že by se mělo "uspořádat nějaké referendum, jak to bude s populací Romů" - Necítí, že je to formulace skrznaskrz rasistická, blízká sterilizaci Romek, která se v Československu prováděla v osmdesátých letech? Co by říkal tomu, že by mělo být uspořádáno referendum o tom, jak to bude s populací Čechů? A kdyby se referendum rozhodlo, že se populace Čechů má snížit, jak se to snížení bude provádět? Bude se ženám zakazovat mít děti?

    Argument, že rasismus je věčný a je všude, je neuspokojivý. Je z řady častých arugmentů, ozývajících se z České republiky a vysvětlujících, proč nic nejde. Je příbuzný argumentu, že jinde je to také špatné, tak proč bychom se měli snažit zlepšovat situaci zrovna u nás. Česká republika se snaží vstoupit do Evropské unie a jak dala EU v těchto dnech velmi výrazně najevo Rakousku, toto společenství nebude trpět rasovou nesnášenlivost.



    |- Ascii 7Bit -|- PC Latin 2 -|- ISO Latin 2 -|- CP 1250 -|- Mac -|- Kameničtí -|