O budoucnosti světa
Pro Literární noviny napsal Jan Čulík.
Na přelomu starého a nového století se stále intenzivně uvažuje o
budoucnosti světa, často podobným způsobem, jak o tom v novoročním projevu
promluvil Václav Havel. Na rozdíl od Havla však debatéři často navrhují
řešení. Pranay Gupte, editorka a vydavatelka časopisu The Earth Times,
připomíná v týdeníku Newsweek, jak byli užpřed sto dvaceti lety šokováni
britští státní úředníci drasticky nerovným sociálním kastovnickým systémem
v Indii.
Angličan Allan Octavian Hume, který v roce 1885 založil Indický
národní kongres, napsal: "Není možné, aby vedle sebe žili v nerovnosti
lidé, jedni v obrovském bohatství a druzí v hluboké chudobě, a aby to
nevyvolalo katastrofu." Mnozí od té doby usuzovali, že sociální a
ekonomické problémy bude možno vyřešit, až dostanou kolonie svobodu.
Do šedesátých let dvacátého století tak vzniklo 130 nezávislých
zemí, jenže problémy většiny světa to neodstranilo: dnes žijí 2 z 6 miliard
obyvatel této planety v naprosté chudobě a mají k životu k dispozici méně
než 1 dolar denně, přestože za posledních padesát let poskytly bohaté
západní země rozvojovému světu finanční pomoc ve výši více než 1 trilion
dolarů. K určitému pokroku došlo: je méně hladomorů a snižuje se v důsledku
očkování a základní lékařské péče úmrtnost, je větší gramotnost. Jenže jak
rozšířit výhody globalizace po celém světě?
"Globalizační prosperita se po celém světě nerozšíří jen
prostřednictvím volných tržních vztahů," argumentuje Ralph Buultjens z New
York University.
Je zapotřebí posilovat v rozvojových zemích místní demokratické
instituce, např. vesnické výbory a okresní soudy. Většině nezápadních zemí
chybí mladí, schopní vzdělaní politikové. Západní univerzity i podnikatelé
budou muset vytvořit nové programy pro vzdělávání budoucích efektivních
příslušníků státní správy v nezápadních zemích.
Západní svět musí také daleko více pomoci při vzdělávání žen v
rozvojových zemích: vzdělané ženy se nevdávají v osmnácti, mají méně dětí a
výrazně přispívají k hospodářské prosperitě. Soukromé instituce i vlády v
západních zemích budou muset vytvořit inteligentní a efektivní programy pro
stimulaci individuálního podnikatelského ducha v rozvojových zemích, aby se
místní lidi mohli více z vlastní iniciativy podílet na ekonomické
prosperitě. Je třeba jim dát nástroje, aby vlastním úsilím zbohatli.
Zosobňují tyto úvahy "západní imperialismus"?
Komunismus a nacismus jsou už mrtvé ideologie: hrozí však lidstvu,
že propadne v jednadvacátém století jiné ideologii? Matkou všech ideologií
je utopická víra, že nějaké politické přesvědčení dokáže vytvořit dokonalý
svět. Zkušenost ukazuje, že je toto přesvědčení falešné: svět je
bezpečnější, přistupujeme-li ke skutečnosti opatrně a skromně. Podle
pozorovatelů čeká svět velký boj mezi globalismem a nacionalismem.
Nebezpečnou roli při tom bude asi hrát nacionalistický
fundamentalismus. Globalismus však zřejmě zvítězí: na jeho straně jsou
obrovské technologické výhody. Komunikace i podnikání se nyní obrovskou
měrou přesunuje na internet. Známkou toho byl v minulých dnech i vznik
obřího mediálního koncernu v hodnotě 350 miliard dolarů, kdy se americká
firma Time Warner (vlastnící mj. televizi CNN) spojila s největším světovým
poskytovatelem internetových služeb America Online.
Marxismus a jiné ideologie závisely ve dvacátém století na složitých
a výlučných hierarchiích expertů. Ve vznikajícím světě nebude už mít žádný
expert tak exkluzivní roli. Nové komunikační metody budou podle optimistů
prý šířit pluralismus. V současnosti je informační technologie v podstatě
neutrální: jen v zesílené verzi komunikuje už existující způsoby myšlení.
Internet však je velkou hrozbou nacionalismu a hospodářskému ochranářství.
Čím vlivnější roli bude hrát globalizace, tím silnější se dá
očekávat nacionalistická reakce proti Západu. Budou-li chtít si politikové
v nezápadních zemích navzdory globalizačnímu tlaku udržet moc, užitečnou
strategií bude vyvolávat v těchto zemích protiglobalizační nacionalistické
emoce. Nacionalismus má u lidí hluboké zázemí v podvědomí. Lidská touha
uctívat předky a zanechat něco pro potomky se realizuje na národním či
kmenovém, nikoliv na globálním základě, konstatuje americký komentátor Jim
Sleeper.
Náboženský fundamentalismus je touhou po duchovní čistotě v hříšném
a materialistickém světě. Roste židovský i křesťanský fundamentalismus, ale
nejsilnější je islámský fundamentalismus, i když většina z jedné miliardy
muslimů na světě nejsou extremisté. Na rychlost světové modernizace bude
náboženský fundamentalismus reagovat zlobně. Hlavní ismy, které nyní
vládnou v Rusku, jsou alkoholismus a cynismus. Cynismus tam může vést k
vítězství ničivých ideologií. Nejlepší protilátkou celosvětově je směsice
skepse a idealismu.