pondělí 17. ledna

O B S A H

Co je nového v České republice:

  • Komentovaný přehled zpráv Odkazy:
  • Výběr nejzajímavějších článků z poslední doby Jak je to s občanskou aktivitou:
  • ČR: Země, kde je nejpopulárnější neexistující strana (Václav Žák) Česká politika:
  • Levicová vláda se chystá likvidovat nevidomé a slabozraké? (Jaroslav Plesl) Sdělovací prostředky:
  • K fúzi podniků Time-Warner - AOL: Je budoucnost velká? (Observer) Soudnictví:
  • Mrzké hanebnosti podle práva (Dana Cihelková) Reakce:
  • Tak jak to vlastně bylo s útokem na Karla Gotta? (Ladislav Nedbal)
  • Neznámost Karla Gotta v anglosaských zemí není měřítkem jeho kvality (Jiří Jírovec)
  • O Viktoru Šlajchrtovi a o BL: Jak (někteří) Češi myslí (Jiří Jírovec) Vánoční a novoroční pyrotechnika:
  • Jak je to s právem vypouštět rachejtle v obcích (Jaroslav Štemberk) Reakce:
  • Odmítám příliš teologickou poznámku Jana Čulíka (Juliana) Oznámení:
  • Založena nová politická strana (Miroslav Hlavička) Práva zvířat:
  • Svoboda zvířat podala trestní oznámení a zachránila telátko Ekologie v ČR:
  • Spalovna v Liberci vypouští z českých spaloven nejvíce dioxinu (Děti Země) Oznámení:
  • Prectete si www.iregion.cz



    Ikona pro Vaši stránku...

    |- Ascii 7Bit -|- PC Latin 2 -|- ISO Latin 2 -|- CP 1250 -|- Mac -|- Kameničtí -|


  • Neznámost Karla Gotta v anglosaských zemí není měřítkem jeho kvality

    Jiří Jírovec

    Pane Čulíku,

    myslím, že nemáte pravdu v tom, že neznámost (Karla Gotta) v anglosaských zemích je přesvědčivým vodítkem ohledně kvality uměleckého výkonu.

    Pokud nechcete tvrdit, že vkus anglosaských zemí je nadřazen vkusu zemí jiných (což by bylo tak trochu rasistické), můžete z dané skutečnosti odvodit jen to, že se manažeři řídící Gottovu kariéru buď o průnik na anglosaský trh nepokusili anebo, že Gott neměl pro tento trh potřebnou prodejnou vlastnost - ne nezbytně svůj hlas. Na udržování Gotta v německy mluvící oblasti měla jistě zájem i firma Polydor, s níž měl dlouhou dobu smlouvu.

    Průnik na určitý trh je především marketingová záležitost, která je velmi komplexní a vyžaduje vsadit ohromné prostředky do reklamní kampaně.

    Nevím jak v Evropě, ale v Severní Americe jde nejen o plakáty zvoucí na koncert ale "přidruženě" vyrobit suvenýry, CD a kazety, potisknout trička, natočit a umístit videoklipy a kdoví čeho ještě. To všechno se pečlivě načasovává, protože nadšení publika trvá jen omezenou dobu, během níž je nutné prodat maximum.

    Takto například vzniklo severoamerické šílenství kolem Spice Girls, jejichž prodejním artiklem se zdály být daleko víc jejich tělesné schránky než hlasy z nich vycházející. Teď po nich pes neštěkne, ale investice se již vyplatila.

    Vrátím se ale ke Karlu Gottovi. Starost o to, zda je jeho repertoár vhodný pro EXPO je jen zástupná. Některým lidem leží v žaludku, protože měl v minulém režimu prominentní postavení srovnatelné třeba s tenisty.

    Vím že závistí motivované útoky na Gotta začaly dávno před rokem 1989 a proto je mi zatěžko přijmout myšlenku, že Karel Gott je šmíra, kterou bezohlední a rafinovaní němečtí businessmani již po rafinovaně po několik desetiletí vnucují svému pokleslému (druhdy převážně západoněmeckému) publiku v miliónových nákladech. Spíše vidím českou malost, která nepřeje úspěchu.

    Jiří Jírovec

    PS To, že jsou hvězdy (netřeba dávat toto slovo do uvozovek) ješitné a nepevné v kramflecích, je vcelku známé. Jde nepochybně o výsledek obrovských tlaků, které s tímto údělem souvisejí. V takové atmosféře se může stát, že pár řádek způsobí výbuch.

    Poznámka JČ: Sám tomu dobře nerozumím, ale zdá se mi, že anglosaská rocková hudba dosti obtížně podléhá kýči - ne že by Anglosasové přirozeně nepodléhali kýči v jiných oblastech. Také by asi těžko pronikl Karel Gott do anglosaského světa, vzhledem k tomu, že se zdá být dosti věrnou kopií zpěváka Toma Jonese. Chtěl-li Karel Gott za husákovského režimu vystupovat, musel se mu alespoň neprotivit - stal se ovšem svým způsobem ikonou toho režimu, což mu přirozeně mnozí nechtějí zapomenout. Nemohu chování Karla Gotta za komunismu nijak morálně hodnotit - nevím, zda udělal někomu něco špatného. Nejsem nutně obdivovatelem jeho druhu hudby, i když - musím přiznat - jsem v pátek již po několikáté studentům promítal muzikál Kdyby tisíc klarinetů z roku 1964 a tam - zejména v jednom jazzovém kánonu - duetu s Evou Pilarovou - Gott i Pilarová prokázali, že když chtějí, umějí zatraceně dobře zpívat. Poněkud mě zaráží - ale o tom jsem psal už v pátek - že se nechá mediální hvězda, jako je Karel Gott, vyvést z míry pár útoky lidí, kterým jde na nervy. Ta reakce se mi zdá nepřiměřená, koneckonců o tom byla poznámka Ivana Hoffmana.



    |- Ascii 7Bit -|- PC Latin 2 -|- ISO Latin 2 -|- CP 1250 -|- Mac -|- Kameničtí -|