200 let starý obraz, který je hanbou současné Evropy

11. 8. 2015



"V budoucnosti bude Evropská unie nucena nést odpovědnost za tuto genocidu, stejně jako nese nacistický fašismus odpovědnost za genocidu, k níž došlo před 70 lety."

V roce 1819 byli lidé šokováni obrazem "Vor lodi Medusa", zobrazujícím imigranty, opuštěné na moři. Dnes většina lidí ignoruje osoby, které se snaží překročit hranice v genocidní tragedii naší doby. Jediným vysvětlením je rasismus.

Téměř před 200 lety namaloval Théodore Géricault mistrovské dílo, jehož tématem je slitování a které je hanbou dnešní Evropě, píše v deníku Guardian Jonathan Jones.

Vor lodi Medusa (1818-1819) je jedním z nejvíce šokujících a ohromujících obrazů na světě. Je to také apel na lidskost, slitování a obyčejnou slušnost. Je to obraz velikosti 7x5 metrů. Temnota doslova požírá tento obraz. V jeho centru je černá díra hrůzy.

Proč nedokážeme my, moderní Evropané, projevit stejné slitování a lidskost, které způsobily, že naši předkové stáli fronty, aby mohli zhlédnout tento protest proti krutému nezájmu vůči lidem, opuštěným na moři?

Medusa byla loď francouzského námořnictva, která se u pobřeží západní Afriky dostala r. 1816 do potíží. Asi 147 osob bylo donuceno loď opustit na voru v důsledku krutého rozhodnutí, z něhož je obviňována tehdy nedávno obnovená francouzská monarchie. Byli krutě posláni na moře, přesně tak, jak se mnoho dnešních uprchlíků snaží přeplout Středozemní moře do Evropy. Přežilo jen 15 lidí.

Malíř Géricault si umí představit, jaké to bylo pro oběti této katastrofy. My odmítáme soucítit s lidmi, kteří umírají ve snaze překročit hranice.

Před několika dny promluvil odvážný starosta Palerma Leoluca Orlando, který desítky let bojoval proti organizovanému zločinu, proti kruté nepoctivosti naší dnešní generace.

"V budoucnosti bude Evropská unie donucena nést odpovědnost za tuto genocidu, stejně jako nese nacistický fašismus odpovědnost za genocidu, k níž došlo před 70 léty," řekl Leoluca Orlando.

Mezitím se jazyk britské vlády stal ostudně krutým. Odporné výrazy o "hejnech" imigrantů či o "záškodnických a nájezdnických" imigrantech jsou brutální, tak jako skoro po celé Evropě, zatímco jen Jihoevropané jako Orlando, kteří vidí skutečnou tragedii naší doby zblízka, občas vyřknou lidskou pravdu.

Jsme opravdu jako národ tak necitelní, když zoufalí lidé riskují své životy, že se neptáme proč, jen nám vadí, že jsou pro nás problémem při dovolené a jsou překážkou pro kamiony? Zřejmě je vysvětlením pro takovou hlubokou nesnášenlivost jen rasismus - děsivá neschopnost postavit se do bot jiných lidí.

Proč je Amerika tak odlišná? Republikánští prezidentští kandidáti se sice nyní předhánějí v urážlivých výrocích na adresu latinskoamerických migrantů, jenže národ to nepřijímá. Vstřícnost prezidenta Obamy vůči jihoamerickým imigrantům byla důvodem, proč vyhrál prezidentské volby. Amerika se stává stále pluralitnější společností, zatímco Evropa zavírá své dveře a oči před strašlivou smrtí lidí, kteří se snaží překročit hranice k lepšímu životu.

Přišli jsme o základní lidskou slušnost, která by měla být synonymem s Evropou.

Vor lodi Medusa je naším zostuzením.

Obraz Vor lodi Medusa a kompletní článek v angličtině ZDE

Vytisknout

Obsah vydání | Úterý 11.8. 2015