Rok, v němž bude debatu o vzdělávání diktovat průmysl
6. 1. 2015 / Bohumil Kartous
Podpora oborů dle potřeb trhu práce, s tímto záměrem chce podnikatelská sféra, při aktivním podílu MŠMT, zvýšit zájem veřejnosti o technické vzdělávání. Má škola zprostředkovat dětem témata spojená s náboženstvím? A jak? Jsou tituly cestou k získání dobrého zaměstnání? Podle všeho je jejich hodnota na pracovním trhu stále nižší. Od prvního ledna začal platit zákon o pedagogických pracovnících, na 2000 učitelů ve školách zůstává i navzdory potřebnému vzdělání. Podívejte se na přehled nejčtenějších článků na webu EDUin.cz v minulém roce. Více v pravidelném týdenním souhrnu Beduin (1. 12. – 7. 12. 2014), připravovaném spolkem EDUin.
Témata týdne:
- Údajně neznámý učitel publikoval text, který podporuje kroky současného ministra školství, Petr Chaluš k němu píše kritický komentář.
- Komentář Boba Kartouse pro revue Přítomnost poukazuje na odhad stanfordského ekonoma Hanusheka, podle nějž by stačilo vyměnit 5 % nejhorších učitelů a ČR by se dostala ve výsledcích vzdělávání na úroveň Finska. Problém je, že kvalitu učitelů v ČR nikdo nezjišťuje.
- Písmo Comenia Script, tzv. nevázané písmo, v němž jednotlivé litery nejsou spojeny, vzbuzuje kontroverzi mezi rodiči dětí, jejichž školy tento výukový typ písma zavedly.
- Podle odpůrců způsobuje problémy dětem při čtení psacího písma (Aktuálně.cz).
- Monika Stehlíková, učitelka českého jazyka, popisuje koncepci své vlastní dvouhodinovky a cíle, kterého chce při výuce dosáhnout: aby si děti zažily radost ze čtenářství.
- Přehled nejčtenějších článků na portálu EDUin.cz za rok 2014.
Výrok týdne:
„Nebojme se nově nastavit proces, a to včetně legislativních věcí, abychom dokázali vrátit linii žák – škola – firma tam, kde má být. Pokud se nám to podaří, jsem optimistou, že se posuneme dál,“ prezident Svazu průmyslu a dopravy Jaroslav Hanák ke kampani k roku technického vzdělávání, který začal 1. 1. 2015.
Novinky (výběr ze zajímavých událostí)
- 2015: rok technického vzdělávání (a průmyslu). Tento rok má být rokem technického vzdělávání. Jedná se o kampaň, kterou společně podpoří MŠMT a Svaz průmyslu a dopravy ČR. Nejvyšší prioritou této kampaně ze strany MŠMT má být „podpora oborů dle potřeb trhu práce“. Tuto agendu ministr školství důsledně prosazuje, využil k tomu i svého vystoupení na Rady EU pro vzdělávání. Svaz průmyslu chce zejména „cílenou /marketingovou/ kampaní zviditelnit tuzemský průmysl jako základ moderní ekonomiky 21. století“ . Pochybnosti o efektivitě kampaně a také fakta o přetrvávajících mylných předpokladech o počtu absolventů, které mají technicky zaměřené firmy k dispozici, předkládá ve svém blogu Tomáš Feřtek (Respekt).
- Vánoce a vzdělávání? David Yilma píše ve svém posledním blogu na EDUin.cz o tom, zda by Vánoce nemohly být příležitostí, jak děti zasvětit do náboženské tématiky. Poukazuje na svou zkušenost ze Spojeného království, kde jsou dětem v předmětu Náboženská studia představována různá témata týkající se různých náboženství, tedy v ekumenickém rámci. Bob Kartous ve svém komentáři pro LN poukazuje na fakt, že Vánoce představují etický a výchovný problém a snaží se nastínit, jak jej obrátit ve výchovnou výzvu. Pochybnosti o současném významu Vánoc nabízí také komentář stejného autora pro Britské listy.
- Distance mezi tituly a skutečným vzděláním. Zájmové sdružení Pro středoškoláky.cz uspořádalo v prosinci debatu na téma „Job snů současné generace“. Z diskuse vyplynulo, že doklady o formálním vzdělávání v mnohém usnadňují přístup k požadované práci, nicméně s inflací titulů jsou tyto stále méně rozhodujícím měřítkem kvality. Na téma titulů a vzdělávání napsal blog Ondřej Šteffl. Poukazuje na fakt, že rodiče velmi často nechtějí pro své děti skutečné vzdělání, ale právě titul, což svými legislativními kroky podporuje i stát. Jako důležité vidí, aby rodiče začali chápat význam skutečného vzdělávání a výchovy, nikoliv pouze certifikátů.
- Nový zákon o pedagogických pracovnících. iDNES.cz při této příležitosti upozorňuje, že odhadem zůstává na českých školách na 2 000 učitelů, kteří požadavky nového znění zákona, jenž požaduje vysokoškolské vzdělání pedagogického směru, nesplňují. Další tisíce učitelů zahájilo ve stanovené době studium a na některé skupiny se vztahuje výjimka. O prosazení zákona na základě lobby pedagogických fakult a o tom, že i kdyby mezi vyhozenými byl pouze jeden dobrý učitel, bude to „svinstvo“ , píše ve svém komentáři Václav Klaus ml. (Novinky.cz).
Inspirace z (a do) praxe
- 50 technologických pomůcek do výuky. Server eSchool News nabízí nejlepší „ed-tech“ produkty dle učitelů (AJ).
- Šachy ve školách? Maďarská šachová velmistryně Judit Polgárová vytvořila učební program a podařilo se jí prosadit jej do národního kurikula.
- Škola All inclusive. Příběhy integrace postižených dětí, katalog podpůrných opatření, rady odborníků. Čtvrtletník Pedagogické fakulty Univerzity Palackého v Olomouci.
Akce tohoto a příštího týdne (výběr z EDUkalendáře)
- 11. schůze školského výboru sněmovny parlamentu ČR. Veřejně přístupné jednání, na pořadu je novela školského zákona. 15. 1. v 10:00, místnost č. 106, 1. patro budovy A, Sněmovní 4, Praha.
Více akcí a podrobnosti ke každé z nich najdete v EDUkalendáři
VytisknoutObsah vydání | Úterý 6.1. 2015
-
6.1. 2015 / Nejdůležitější geopolitické události roku 201430.12. 2014 / Catch 22 na Praze 85.1. 2015 / Posílat dopisy parlamentu?5.1. 2015 / Dopisy starostovi?4.1. 2015 / Korektury za čtvrt milionu zlotých6.12. 2014 / Hospodaření OSBL za listopad 2014