Vodafone požaduje od zákazníka půl milionu korun

18. 10. 2014

Osian Rhys Edwards, velšský učitel základní školy, se stal obětí pouliční krádeže v Barceloně, kde mu ukradli mobilní telefon. Nyní čelí osobnímu bankrotu, protože firma Vodafone od něho požaduje platbu 15 000 liber (525 000 Kč) za telefonní hovory, které prostřednictvím ukradeného mobilu uskutečnili zloději.

Osian Rhys Edwards telefonoval z Barcelony firmě Vodafone okamžitě po krádeži a informoval ji o zcizení telefonu, avšak Vodafon tvrdí, že o tom nemá žádný záznam. K incidentu došlo letos v srpnu Velšský učitel je nejnovější obětí mobilních firem, které odmítají zavést cenový strop na účty za telefonní hovory, navzdory tomu, že r. 2012 uzavřely dohodu s britským státním regulačním orgánem pro telekomunikace, jejímž prostřednictvím se zavázaly, že to učiní.

Vodafone tvrdí, že nemá záznam telefonního rozhovoru, jímž Edwards informoval o ukradení svého mobilu, a věc nemůže prošetřit, protože se tyto rozhovory mažou po 60 dnech.

Turisté v katalánském hlavním městě se velmi často stávají obětí pouličních zlodějů. Jiným podobným případem je případ zdravotnice Sarah Harveyové, které byl také v Barceloně ukraden mobil a Vodafone ji sdělil, že musí uhradit účet 5800 liber za následné telefonní hovory. V roce 2013 sdělila firma Vodafone jiné zákazníci, Georgii Harrisové, jejíž mobil byl také ukraden v Barceloně, že bude muset uhradit účet za hovory ve výši 21 000 liber, i když firma posléze ustoupila.

Britský úřad pro pomoc spotřebitelům Citizens Advice Bureau varoval, že loni se zabýval 130 000 případy zákazníků, kteří žádali o pomoc s příliš vysokými účty za mobilní telefon, které je v mnoha případech vehnaly do situace vážné osobní zadluženosti. Mnoho obětí prostě účet zaplatilo, protože se obávaly, že negativní credit rating by způsobil, že v budoucnosti nedostanou hypotéku.

Deník Guardian varoval své čtenáře už v roce 2013, že jsou majitelé mobilních telefonů odpovědní o ukradení jejich mobilního telefonu za platbu hovorů až do okamžiku, kdy informují mobilního operátora o krádeži. List během let pravidelně informuje o případech, kdy jsou zákazníci mobilních firem pronásledování kvůli účtům za hovory zlodějů ve výši 10 000 liber a více.

Oběti se opakovaně dotazují, jak je možné, že mobilním operátorům je stále dovoleno vnucovat zákazníkům tyto horentní účty, když po krádeži úvěrových karet je zákazník banky odpovědný pouze za prvních zlodějem utracených 50 liber (cca 1750 Kč).

Podrobnosti v angličtině ZDE

Vytisknout

Obsah vydání | Pátek 17.10. 2014