O manipulaci v supermarketech

29. 5. 2014 / Adam Votruba

Diskuze o tricích obchodních řetězců je zajímavá, píše Adam Votruba. Zaujala mě i Vaše poznámka, že v Británii není právně možné vyhlásit akci, pokud zboží nebylo prokazatelně prodáváno za dražší cenu.

Mám mnoho zkušeností s tím, jak potravinové řetězce dělají akce tím způsobem, že k původní ceně přidají najednou cenu dražší, kterou inzerují jako původní před slevou.

Například glukóza dlouhodobě byla prodávána za 18,90, najednou se na cenovce objeví: "Akce: 18,90, ušetříte, původní cena 24,50". Nebo u dětských piškotů za 24,90 (ještě rok před tím za 16,90) se náhle zjeví: "Akce: 24,90, ušetříte, původní cena 29,90".

Naučil jsem se, že tyto "akce" není dobré brát na lehkou váhu, obvykle signalizují, že zhruba do týdne bude zboží razantně zdraženo.

U zmíněných piškotů po zmiňovaném zdražení na 29,90 stále ponechali velkou ceduli "Akce", takže jsem se "manažera" prodejny šel zeptat, jestli si z nás zákazníků dělají "srandu".

Někdy mám dojem, že cílem neustálých změn v cenách nahoru dolu, ale u potravin dosti často zejména nahoru, je snaha zákazníka totálně dezorientovat, aby přestal být schopen se vyznat v tom, jaká cena je odpovídající.

Bohužel zákazníci se nechají často zbytečně oblbnout. V řetězci nakupují výhodně mletý masný výrobek s minimálně 50 % masa za takovou cenu, za kterou by v masně o sto kroků dál koupili solidní mleté maso.

Vytisknout

Obsah vydání | Čtvrtek 29.5. 2014